D Dr Jumping Jack skrev:
Jag tänker att du kapat dom gamla och sätter dit nya
Ja det borde fungera. Men det ser ut att vara fullt tillräcklig längd på dom även efter att dom är losskapade. Borra hål, bocka och montera i takfotsbräda av lämplig dimension.
 
GoC GoC skrev:
Ja det borde fungera. Men det ser ut att vara fullt tillräcklig längd på dom även efter att dom är losskapade. Borra hål, bocka och montera i takfotsbräda av lämplig dimension.
Återstår bara ett par problem. Hur sätter man fast takfotsbrädan så att tillräcklig hållfasthet erhålls. (pga fotplåt som är i vägen) Och OM det skulle låta sig göras så kommer kroken likväl att vara tvungen att sitta så långt ner och ju längre bort från högpunkten så kommer det mindre vatten i den pga att takfotsbrädan är i vinkelrät mot taklutningen.
 
Noramasen Noramasen skrev:
Återstår bara ett par problem. Hur sätter man fast takfotsbrädan så att tillräcklig hållfasthet erhålls. (pga fotplåt som är i vägen) Och OM det skulle låta sig göras så kommer kroken likväl att vara tvungen att sitta så långt ner och ju längre bort från högpunkten så kommer det mindre vatten i den pga att takfotsbrädan är i vinkelrät mot taklutningen.
Blir också väldigt svårt att skruva krokarna när fotplåtarna sitter
G grelle skrev:
Håller på med ett fritidshusbygge i fjällen där huset är ritat med utstickande tak över entrésektionen på 6.3 meter i bredd (av husets totalt 14 meter). Vi lade ner "år och dag" tillsammans med konstruktören, arkitekten och takstolstillverkaren för att ytterdörren på 10x21 skulle "gå fri" från taket. Föga kunde någon ana att de fabriksbockade rännkrokarna som frästs in i råsponten under klickfalsplåten skulle falla ner närmare 18 cm och effektivt blockera oss från att öppna ytterdörren fullt. Det är ett klickfalstak från falsat.se

Att byta till 9x21 dörr verkar inte rädda situationen utefter våra mätningar, att montera en 9x20 dörr är uteslutet enligt mig. Att montera dörren "långt in" i öppningen är mindre önskvärt.

Enligt mig kvarstår att kapa rännkrokarna (eftersom De inte låter sig demonteras under plåten), alternativt längst in mot taket eller lämna 7 cm ungefär och ....helt enkelt hänga en ny specialgjord hängränna som inte är lika djup och som hänger högre upp.

Jag menar alltså att en ny specialränna är lösningen men jag skulle vilja be Er om konstruktiva tips och råd. Kanske bilder eller en lätt ritning över hur en mindre djup ränna (kanske platt undertill?) skulle kunna se ut.

Taket har 40 graders lutning.

Bifogar några bilder för referens.
Rännans framkant ska ligga ca 25mm under takfallets linje på högsta punkten.
 
M Malov71 skrev:
Blir också väldigt svårt att skruva krokarna när fotplåtarna sitter

Rännans framkant ska ligga ca 25mm under takfallets linje på högsta punkten.
Krokarna skulle man vid andra förhållanden kunna försöka få dit innan takfotsbrädan monteras.
Och 25 mm. är korrektemundo, men då med den taklutningen så innebär det att rännan kommer att vara "överspolad" och har dessvärre tappat sin funktion vid lite mera kraftigt duggregn;)
 
G grelle skrev:
Menar Du att jag ska bygga om entren och taket över entren ?
Ja precis, ett nytt tak över entrén som bryter av det befintliga taket
 
Kapa krokarna, borra hål i de två ändarna och skruva ihop dem med 2cm överlapp.
 
  • Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
Tankar från en Lekman: men gör inte snörasskyddet att man kan bortse lite från att rännan ska sitta så långt ned pga snö?
En annan tanke, om man nu är rädd att det ska komma snötyngd på hängrännan hade det väl varit bättre i detta fallet att dubblera antalet krokar än att sänka ned rännan så mkt. Så dyra brukar väl inte krokarna vara så att man inte kan slänga dit 10st till...
 
Noramasen Noramasen skrev:
Återstår bara ett par problem. Hur sätter man fast takfotsbrädan så att tillräcklig hållfasthet erhålls. (pga fotplåt som är i vägen) Och OM det skulle låta sig göras så kommer kroken likväl att vara tvungen att sitta så långt ner och ju längre bort från högpunkten så kommer det mindre vatten i den pga att takfotsbrädan är i vinkelrät mot taklutningen.
Är bara att skruva från baksidan på skrå genom takstolen. Krokarna kan du också skruva från baksidan med skruv och mutter . Eller så monterar du alla innan du skruvar upp takfotsbrädan. Och självklart dom bockad ”utåt” innan montage för att rännan skall hamna på rätt plats.
 
GoC GoC skrev:
Är bara att skruva från baksidan på skrå genom takstolen. Krokarna kan du också skruva från baksidan med skruv och mutter . Eller så monterar du alla innan du skruvar upp takfotsbrädan. Och självklart dom bockad ”utåt” innan montage för att rännan skall hamna på rätt plats.
BARA! Och för att en skruv ska vara fullt funktionsmässig så ska den ju skruva ÅT. Hur ska det gå till att brädan dras ÅT tassen när den är placerad i förhållande bakom takstolstassen? Ett sätt om det inte vore ändå för att rännan likväl kan komma för långt ner är att sätta vinkelbeslag i tassarna och förankra takstolsbrädan i den. Och ändå så likväl så kommer rännan med fall att "försvinna" alltefter den går mot lågpunkt. Om man inte placerar takfotsbrädan i lod förstås.
 
Noramasen Noramasen skrev:
BARA! Och för att en skruv ska vara fullt funktionsmässig så ska den ju skruva ÅT. Hur ska det gå till att brädan dras ÅT tassen när den är placerad i förhållande bakom takstolstassen? Ett sätt om det inte vore ändå för att rännan likväl kan komma för långt ner är att sätta vinkelbeslag i tassarna och förankra takstolsbrädan i den. Och ändå så likväl så kommer rännan med fall att "försvinna" alltefter den går mot lågpunkt. Om man inte placerar takfotsbrädan i lod förstås.
Rännkrokarna skall så klart bockas så att den pekar lodrätt nedåt. Annars blir det som du säger. Och även för att rännan inte skall luta utåt så måste krokarna bockas. Kapa dom med ett multiverktyg uppe i vinkeln där dom sitter i taket, kapa av lämpligt antal cm (samma på alla) så att rännan hamnar på korrekt nivå. Alla kommer då få korrekt längd för fallet. Borra två hål i varje så du kan fästa dom i takfotsbrädan, förslagsvis 5cm mellan hålen. Bocka alla rännkrokar 1dm från den kapade änden så att de får korrekt vinkel för att hänga rakt ned från takfotsbrädan. Då har du nya rännkrokar som alla kommer att hänga lodrätt och på rät linje med korrekt fall (samma som tidigare)
Är väl inte något problem att dra fast brädan mot takstolstassen. Skruva i skrå, naturligtvis med lämplig skruv som är ogängad på den delen som är i takatolstassen, alternativt förborra lika grovt som skruven så gängorna inta drar i takstolen.
Du gör ett problem av något som är ganska okomplicerat
 
Redigerat:
Det var därför som jagg fört
GoC GoC skrev:
Rännkrokarna skall så klart bockas så att den pekar lodrätt nedåt. Annars blir det som du säger.
Det var ju därför som jag förtydligade att takfotsbrädan bör sättas i lod, för att kunna få krokarna lika långt ut ifrån språnget. Annars BLIR det ju att rännan med fallet kommer närmare väggen i och med att takfotsbrädan har samma lutning som taket. 30 års erfarenhet är inte att förkasta i detta fall.. Är du själv plåtslagare?
GoC GoC skrev:
Borra två hål i varje så du kan fästa dom i takfotsbrädan, förslagsvis 5cm mellan hålen
Krok ska sitta med minst tre st fullt dragande skruv i varje krok och med en dragande längd av minst 35 mm. Är du själv plåtslagare?
GoC GoC skrev:
Är väl inte något problem att dra fast brädan mot takstolstassen. Skruva i skrå, naturligtvis med lämplig skruv som är ogängad på den delen som är i takatolstassen, alternativt förborra lika grovt som skruven så gängorna inta drar i takstolen.
För att kunna få en bräda med tillräcklig tjocklek att få skruv att DRA in brädan så bör man nog gå upp en dimension till minst 35 mm. Och då med den tjockleken kommer den att hamna än längre ner för att den tar mot fotplåten. Sedan vill jag nog ha en förklaring hur du ska kunna hålla in fotbrädan mot takstolstassarna i sin längd samtidigt som du skråskruvar. Som jag skrev tidigare: Skruvens uppgift är att dra in materialet mot underlaget. Därav en skalles utformning och funktion..
GoC GoC skrev:
alternativt förborra lika grovt som skruven så gängorna inta drar i takstolen.
Alltså!! Hur tänker du nu? Vad kommer det att innebära för träets hållfasthet att perforera med den dimensionen samt med tanke på den ringa materialdelen som återstår? Och ska takfotsbrädan HÄNGA i skruvarnas yttre gängdelar? Och inte nog med det. Skruvar med den typen av utformning är enbart till för att skruva ÅT. Inte Hålla en vertikal belastning, då kommer de att smälla av:cry:. Sedan rent praktiskt..Har du själv utfört något liknande tidigare? Är du rent av utbildad snickare?:D
GoC GoC skrev:
Du gör ett problem av något som är ganska okomplicerat
Jag tror att du gör en komplicerad situation alltför enkel och lättvindig..
Hoppas att illustrationen gör det lite mera begripbart.
Med vänlig hälsning, Masen.
Takhörn med takfotsbräda i lod och monterad hängränna, markerad med illustrerade krokar och skruvar, i ett vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Är det 90 eller 125 mm ränna?
En smalare ränna går sätt högre och ändå under takfallslinjen.
Nya rännkrokar kan gå skruva under råsponten, ev får man lägga en extra bräda för att få mer att skruva kroken i.

Protte
 
Noramasen Noramasen skrev:
Det var därför som jagg fört


Det var ju därför som jag förtydligade att takfotsbrädan bör sättas i lod, för att kunna få krokarna lika långt ut ifrån språnget. Annars BLIR det ju att rännan med fallet kommer närmare väggen i och med att takfotsbrädan har samma lutning som taket. 30 års erfarenhet är inte att förkasta i detta fall.. Är du själv plåtslagare?

Krok ska sitta med minst tre st fullt dragande skruv i varje krok och med en dragande längd av minst 35 mm. Är du själv plåtslagare?

För att kunna få en bräda med tillräcklig tjocklek att få skruv att DRA in brädan så bör man nog gå upp en dimension till minst 35 mm. Och då med den tjockleken kommer den att hamna än längre ner för att den tar mot fotplåten. Sedan vill jag nog ha en förklaring hur du ska kunna hålla in fotbrädan mot takstolstassarna i sin längd samtidigt som du skråskruvar. Som jag skrev tidigare: Skruvens uppgift är att dra in materialet mot underlaget. Därav en skalles utformning och funktion..

Alltså!! Hur tänker du nu? Vad kommer det att innebära för träets hållfasthet att perforera med den dimensionen samt med tanke på den ringa materialdelen som återstår? Och ska takfotsbrädan HÄNGA i skruvarnas yttre gängdelar? Och inte nog med det. Skruvar med den typen av utformning är enbart till för att skruva ÅT. Inte Hålla en vertikal belastning, då kommer de att smälla av:cry:. Sedan rent praktiskt..Har du själv utfört något liknande tidigare? Är du rent av utbildad snickare?:D

Jag tror att du gör en komplicerad situation alltför enkel och lättvindig..
Hoppas att illustrationen gör det lite mera begripbart.
Med vänlig hälsning, Masen.
[bild]
Då återstår väl att bocka upp plåten, skruva dit lämplig takfotsbräda, montera ställbara rännkrokar, bocka tillbaka plåten och hänga dit hängrännan.
Eller rikta ett krav till plåttaksleverantören som tydligen begått et fel som dom borde ställas till svars för.
Och nej jag är varken snickare eller plåtslagare, men renoverat och byggt ganska många år, försökte bara hitta en fungerande lösning . Men den skulle tydligen rämna omedelbart, så det var ju bra att få den lösningen avfärdad som icke fungerande.
 
prototypen prototypen skrev:
Är det 90 eller 125 mm ränna?
En smalare ränna går sätt högre och ändå under takfallslinjen.
Nya rännkrokar kan gå skruva under råsponten, ev får man lägga en extra bräda för att få mer att skruva kroken i.

Protte
En smalare ränna innebär ju också att ytterkanten kommer längre in, med följd av att farten på regnet från taket sköljer över. Och det är marginellt frågan om skillnad i höjd de emellan, men det tappar man definitivt medan ytterkanten kommer längre in. Och ska man sätta ytterligare en tjocklek under så kan man nog behöva limma den för att erhålla tillräcklig draghållfasthet. Men det hänger nog också på vad det är för tjocklek på befintlig råsponten med tanke på att få skruven att dra tillräckligt. Och DÄR kan man nog behöva förborra den undre plankan. Vidare så bör man nog få en infästning så nära knäcken på kroken som möjligt för att krokens hållfasthet ska bli tillräcklig. Och via bedömning på bilderna så flyttas kroken ner ytterligare så kommer dörren likväl att ta i.
En kanske sjuk tanke! Med liknande idé fast placera kroken MELLAN råspont och planka, (som fräses ur med tjockleken på kroken) och skruva NER kroken i plankan. Och då kan man ju ta vilken dimension som helst som slipers ex;). Näjustja, den är det kreosot i så det är förbjudet. Och vidare limma fast med skruvförband.(y)
Omständigt JA! Men kanske en lösning.
 
GoC GoC skrev:
Då återstår väl att bocka upp plåten, skruva dit lämplig takfotsbräda, montera ställbara rännkrokar, bocka tillbaka plåten och hänga dit hängrännan.
Eller rikta ett krav till plåttaksleverantören som tydligen begått et fel som dom borde ställas till svars för.
Och nej jag är varken snickare eller plåtslagare, men renoverat och byggt ganska många år, försökte bara hitta en fungerande lösning . Men den skulle tydligen rämna omedelbart, så det var ju bra att få den lösningen avfärdad som icke fungerande.
Absolut hedervärt att komma med lösningar och utan att ideer bollas så kommer inte heller den bästa lösningen fram. (Om en någonsin). Och här är det helt enkelt frågan om ett totalt misslyckande av konstruktören som inte räknat med denna variant av takfot parallellt med dörren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.