G GoGetLost skrev:
Nej det är inte trams. Det är så reglerna är bara.
Nej. Reglerna säger att ledare som ligger i samma kanalisation måste vara isolerade för den högsta förekommande spänningen i kanalen. I en mantlad kabel är själva manteln 'kanalisationen' för ledarna i kabeln och flera kablar kan läggas vid varandra oavsett spänningstålighet.
Sen finns det lite regler kring störningar och vart kablarna mynnar i förhållande till varandra, men det är en annan sak.
 
För övrigt får det bra i praktiken att köra N1XV och Cat6 jordkabel i samma gulrör. Jag kör ca 60m och det är bra hastighet där dvs inga direkta störningar. Men störningarna är nog beroende på strömstyrkan i elkabeln också.
 
useless useless skrev:
Nej. Reglerna säger att ledare som ligger i samma kanalisation måste vara isolerade för den högsta förekommande spänningen i kanalen. I en mantlad kabel är själva manteln 'kanalisationen' för ledarna i kabeln och flera kablar kan läggas vid varandra oavsett spänningstålighet.
Sen finns det lite regler kring störningar och vart kablarna mynnar i förhållande till varandra, men det är en annan sak.
Hmm, har inte hört de tolkas på de viset innan. Rör = kanal och alla kablar i samma kanal ska klara den högsta förekommande spänningen är vad jag tolkat det som och hörde på senaste utbildningen vi hade på firman
 
I nätverkskabeln används ett smart sätt med differentierad signalering som summerar bort ev. yttre störningar.
Diagram som visar differentierad signalering i nätverkskabel för att eliminera yttre störningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det ska induceras främmande strömmar i datakabeln beror väl på hur långt och nära kablarna ligger, vilken typ av kabel det handlar om och hur mycket ström det flyter genom starkströmskabeln.
OCH man försöker i görligaste mån särskilja svagströmskablar och starkströmskablar. Och eftersom starkströmskablar är mycket mer robusta i sin uppbyggnad är det inte ovanligt att det uppstår skador på svagströmskablar som dras "nära" starkströmskablar eller om starkströmskablar dras i "närheten" av svagströmskablar.
 
En tanke bara, skulle det vara okej att lägga en fiberkabel tillsammans med en N1XV i kabelrör?
 
Helt OK med fiber tillsammans med starkström ur elsynpunkt, fiber leder ju inte el. Däremot krävs det en viss försiktighet då fiber inte är nått annat än glas.
 
tommib
E elmont skrev:
Om det ska induceras främmande strömmar i datakabeln beror väl på hur långt och nära kablarna ligger, vilken typ av kabel det handlar om och hur mycket ström det flyter genom starkströmskabeln.
OCH man försöker i görligaste mån särskilja svagströmskablar och starkströmskablar. Och eftersom starkströmskablar är mycket mer robusta i sin uppbyggnad är det inte ovanligt att det uppstår skador på svagströmskablar som dras "nära" starkströmskablar eller om starkströmskablar dras i "närheten" av svagströmskablar.
Inga invändningar där men handlar inte det mycket mer om skador under själva förläggningen eller vid underhållsarbeten? Det finns ju en poäng rent ur entreprenadsynpunkt att skilja på dessa.

Det ska mycket till innan det induceras störningar i nätverkskabel av intilliggande normala starkströmskablar.
 
tommib
G GoGetLost skrev:
Hmm, har inte hört de tolkas på de viset innan. Rör = kanal och alla kablar i samma kanal ska klara den högsta förekommande spänningen är vad jag tolkat det som och hörde på senaste utbildningen vi hade på firman
Om du tolkar det så skulle det vara ok att lägga kablarna bredvid varandra i mark (givet att elkabeln är godkänd för markförläggning).
 
Eftersom folket här på forumet nästan alltid lägger sitt krut på det teoretiska med alla mer eller mindre troliga scenarios och i mindre omfattning det praktiska blir ju svaren ibland som dom blir.;)
 
G GoGetLost skrev:
Hmm, har inte hört de tolkas på de viset innan. Rör = kanal och alla kablar i samma kanal ska klara den högsta förekommande spänningen är vad jag tolkat det som och hörde på senaste utbildningen vi hade på firman
De kablar som används är väl dubbelisolerade och klarar redan högsta högsta förekommande spänningen.
Skulle det enligt din tolkning vara ok att dra ett vanligt flexrör (16, 20mm) i markröret som man sedan drar en cat5e kabel igenom?
 
Jag har idag två flexslangar som elektriker dragit från mätarskåp till elcentral resp värmepump klammat på vägg. Jag har nätverkskabel bredvid. Är det ok att lägga in slangar och lösa nätverkskabel i en sån här plastkanal? Det är ju precis lika skyddat mellan varandra som idag och blir ju ett ytterligare mekaniskt skydd för alla kablar?

Känns onödigt dra två kanaler bredvid varandra. Jag gör detta då det är mer estetiskt tilltalande även i en källare med en vit plastkanal än en grå flexslang.

Och ja, jag förstår att det egentligen behövs auktorisation för att lossa klammer och peta in kanalen och sen klamma fast igen.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det är ju precis lika skyddat mellan varandra som idag och blir ju ett ytterligare mekaniskt skydd för alla kablar?
.
https://www.elsakerhetsverket.se/fr...ignalkabel-och-starkstrom-i-samma-kabelkanal/

"Ledare i olika strömkretsar kan ligga inom samma rör, utrymme i kabelkanal eller elkanal, på kanalrännor och kabelstegar förutsatt att alla ledare är isolerade för den högsta förekommande spänningen i någon av ledarna inom röret eller kanalen."
Ska man tolka denna skrivning som att varje kabel i kanalen ska ha skydd för sin egen spänning, eller att min nätverkskabel ska ha samma skydd som den som idag har FK i slang bara för de hamnar i en kanal istället för fritt bredvid varandra klammade på väggen, och ju torde vara nog skyddad idag (om inte elektrikern gjort fel). Jag är sugen på att sätta en plastkanal även där jag inte ska lägga nätverkskablar bredvid, bara för att få det snyggare... Och det blir ju faktiskt ett extra skydd.

Jag är ganska säker på att kabeln i slangen är lösa FK och inte en dubbelmantlad kabel. Men som sagt, detta har en elektriker installerat så... jag vet faktiskt inte...
 
Självklart kan du lägga in det som nu är klamrat bredvid vartannat i en kanal. Det som ofta är uppe i liknande trådar med isolation för högsta förekommande spänning gäller då om någon nätverks eller signalkabel med lägre märkspänning ligger i hop med enkelisolerad tråd tex FK. I ditt fall får vi se FK i slang som ett korrekt system totalt sett likt tex kabel avsett för installation med tråd och den som isolerad i andra led via korrekt slang.

Sen kan man på olika sätt vara kritisk mot att använda slang med FK som kabel och utanpåliggande men det blir mer hur man fackmässigt ser på det. I vissa fall helt ok och regelmässigt i andra inte eller tveksamt. Nu har ju den som gjort ditt jobb där tidigare förhoppningsvis haft det med i tankarna och inget blir ju sämre med din kanal snarare tvärtom på alla sätt.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Självklart kan du lägga in det som nu är klamrat bredvid vartannat i en kanal. Det som ofta är uppe i liknande trådar med isolation för högsta förekommande spänning gäller då om någon nätverks eller signalkabel med lägre märkspänning ligger i hop med enkelisolerad tråd tex FK. I ditt fall får vi se FK i slang som ett korrekt system totalt sett likt tex kabel avsett för installation med tråd och den som isolerad i andra led via korrekt slang.
Tack! Det känns ju rimligt och uderlättar avsevärt!

All el som går "upp till huset" drogs om samtidigt som ny elcentral och denna "fk i slang" mellan ny elcentral och mätarfasadskåp drogs. Tidigare satt elcentral (pga luftledning) i en kattvind, nu sitter den i en källare. Elen upp till huset känns bra gjord - jag bollade med elektrikern mitt behov och han gjorde en rimlig installaion, jag har "lagom många" säkringar sett till antal uttag mm. - mycket av elen är (pga huset inte hade el från början) utanpåliggande, så i sovrum mm finns bara 1-2 uttag per rum och en taklampa. Det funkar bra för oss - ha mera blir inte snyggt, jag ville inte fräsa upp väggarna och lägga i slang. Köket är helt omgjort och har "modern" avsäkring.

Hela källaren går på en enda säkring idag (sanning med modifikation, då fibermodem/router har en egen, värmepump egen 3-fas och tvätt/tork har en egen, men allt övrigt går på samma och rördes inte vid installation av nya centralen, elen i källaren var omgjord på kanske 60-70-talet) - jag skulle vilja lägga i ett par extra kablar, då jag har outnyttjade säkringar och då varje rum i källaren skulle kunna få en egen säkring. Och byta all el även i källarn i takt med att jag renoverar där.

Skulle det då med samma analogi gå att lägga in en dubbelmantlad (typ EKK) i framtiden i samma kanal? (alternativt FK i slang, men det kan ev bli lite tajt).

Sen kan man på olika sätt vara kritisk mot att använda slang med FK som kabel och utanpåliggande men det blir mer hur man fackmässigt ser på det. I vissa fall helt ok och regelmässigt i andra inte eller tveksamt. Nu har ju den som gjort ditt jobb där tidigare förhoppningsvis haft det med i tankarna och inget blir ju sämre med din kanal snarare tvärtom på alla sätt.
Jag tyckte elektrikern som gjorde allt detta var vettig, så jag hoppas lösningen är "bra nog". Från denna kabel går även numera vidare till en undercentral (via markkabel) som har min elbilsladdare (detta gjordes dock av en annan elektriker som också kändes vettig dock hade jag ganska lite diskussion om utförandet i detalj med honom).

Även om man gör om i princip all el, men gör det i omgångar, så blir det i gamla hus endel mindre optimala lösningar. Jag älskar gamla hus, men man får inse att vad gäller smidighet dra el så är inte massiva träväggar med vassmatta och puts det enklaste att jobba med... :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.