Vi har nyligen köpt ett betonghus från -67 som vi håller på att renovera. I två av rummen har vi rivit bort gamla slitna linoleumgolv och lagt Pergo laminatgolv i stället. Under laminatgolvet lade vi åldersbeständig byggplast enligt rekommendation från golvsäljaren.

Nu har jag hittat den här sidan: http://www.byggdoktorn.nu/fakta/betong.htm Där läser jag att:
I exemplet med plastfolie på betongplattan i ovanstående figur, ser man att det blir mycket fuktigt under plastfolien medan golvkonstruktionen ovanför plastfolien har bra förutsättningar att klara sig, dock under förutsättning att plastfolien är tillräckligt tät. Konstruktionen ställer också mycket stora krav på rengöring av betongplattan innan plastfolien läggs på. Spån och byggskräp under plastfolien leder med automatik till mikrobiella problem med åtföljande lukt och/eller sjukahus-symptom.
Problemet är att de gamla linoleumgolven var limmade på tjärpapp och att rester av den plasten finns kvar under plastfoliet-golven. Innebär detta att den pappen kommer att bli fuktmättad med åtföljande tillväxt av svampar och andra mikroorganismer? Bör jag i så fall riva upp golven och ta bort plasten? Hur skall jag göra i övriga rum, plast eller ej?

Jag känner mig rätt förvirrad och skulle uppskatta lite tips!
 
Först en fråga....har du limmade golv eller klickgolv...? :)
 
Klickgolv.

På något sätt har jag en känsla av att ditt svar därmed blir "Riv upp det!". ;)
 
Hehe....är du släkt med Tant Saida..?

Allvarligt talat...det förenklar ju saken en hel del.
Jag hade nog gjort om arbetet. Eller beroende på hur lång tid det gått sedan du lade golvet, bara kanske rivit upp en del, lyft på plasten och inspekterat.
 
Det är bara någon månad sedan jag gjorde det så än har det nog inte hunnit hända något, det är väl vad som kommer att hända...

Jag har ytterligare två rum som står på tur, skall jag strunta i byggplasten där då och finns det i så fall risk att Pergogolvet blir skadat av uppåtvandrande fukt? Varför skulle annars Pergo/återförsäljare rekommendera byggplast underst?
 
En tanke till: Är de gamla linoleumgolven avsevärt mindre täta än byggplast? Annars borde det ju ha blivit problem redan där (vilket det inte verkar ha blivit).
 
Linoleum golv andas. Det gör inte byggplast.

Nä, du ska ha plast under laminatgolvet/parketten - men du måste rengöra betongen ordentligt. Kanske blästra om den gamla tjärpappen sitter för hårt...
Det är ju i organiskt material mellan plasten och betongen det börjar växa oönskade grönsaker...
 
Inget alls. Han har ju rätt....
 
"Tyvärr" kan jag inte skylla ifrån mig på golvsäljaren. Det står även i bruksanvisningen för Pergogolven något om att plasten skall läggas på efter rengöring men det var mycket kortfattat och det var inte förrän jag läste på siten ovan som jag förstod varför och hur kritiskt det är.

Att riva upp golvet är väl en sak men att blästra golvet i ett nytapetserat och nymålat rum känns måttligt kul.

Vad händer om man struntar plasten helt? Riskerar man fuktskador i Pergogolvet då?
 
Det KAN bli så att skarvarna sväller och reser sig. Men det kan lika gärna klara sig..
Har du nån pejl på hur fuktig plattan är..?
 
Njet.

Huset är som sagt byggt 1967 så betongen har ju "torkat färdigt" men sedan beror det väl på hur det ser ut under plattan och det vet jag inte (i alla fall inte på rak arm).

Om det är så att jag har att välja mellan alternativen:

1. Använd plast som nu och riskera mögel.

2. Kör utan plast och riskera att det reser sig i skarvarna.

3. Blästra, rengör noga och lägg plast.

så lutar jag nog åt alternativ 2. Riva upp golven, ta bort plasten och lägga tillbaka golven kan jag ordna på en helg om jag kör bort familjen utan att göra åverkan på tapet och måleri, men blästra - huga.

Synd bara att listerna är limmade med sättlim men det borde väl gå att få bort dem utan att skada den del av tapeten som syns ovanför listerna.
 
Usch ja. Trist att behöva göra om, men mögel är ju något som man till varje pris inte vill ha...

Men när du har allt borta, kolla hur jobbigt det är att skrapa eller slipa bort skiten som sitter på betongen...med lite tur har fukten gjort att det lossnar lättare ;)
 
Ställer samma fråga som E. Lyfta bort skivorna (med numerlappar på för att komma ihåg ordningen) och sedan lägga en platonmatta eller nivellgolv ventillerat i sidorna vid golvlisterna eller om du är riktigt orolig mekaniskt ventillerat. Utan att egentligen tala för den senare tanken så skulle den även kunna "lösa" ett eventuellt markradonproblem om du har ett sådant. Ren bonus i så fall.
 
Måste erkänna att jag inte vet hur en golvplatonmatta ser ut och fungerar men det låter intressant. Någon som orkar upplysa mig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.