JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Men om badrummet besiktats med godkänt resultat så kan det ju vara värt att försöka sätta dit dom.
Badrummet är besiktat av säljaren för deras dolda fel försäkring. Jag besiktade aldrig huset med egen besiktningsman då jag skulle göra om det mesta. Tyvärr trodde jag att badrummet var i såpass bra skick att det kunde vänta några år. Det fanns anmärkning på dåligt golvfall, ej uppvik vid dörrtröskel, mattsläpp vid avlopp toastol och två hål i väggen. Detta plus fönster i duschutrymmet.

Något mattsläpp vid toastolen kunde jag inte se när jag lossade den men dålig vidhäftning mot gjutjärnsröret närmast golvet fanns. Däremot var mattan skrovlikt fastsatt.

Hålen i väggen har jag hunnit sätta för, därinne fanns det intet fukt alls. Gipsen som var exponerad där var snustorr. Dessa hål är däremot öppnade igen när gipsen revs bort.

Golvfallet och tröskeln var däremot ett problem som måste åtgärdas även om en händig kille med en golvraka skulle kunna hålla golvet torrt rätt länge ändå!

Fönstret ska jag byta till ett plastfönster och lägga tätskikt i fönstersmygen.
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
[bild]
Elcentralen på plats.
Va? Ingen "hemma hos" bild av el-centralen, bara fasaden... ;)

Snyggt jobbat och intressant tråd att följa!
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Vad har du för fasad där fönstret sitter? Kanske hade det varit en idé att minska fönstret så du slipper ha det i duschutrymmet helt? Annars är ju badkar en lösning. Jag hade ju samma problem men vårt fönster är mycket större så vi valde badkaret. Det hade inte gått att få en snygg lösning på utsidan med ett mindre fönster.

Är det en gjutjärnsbrunn man skådar? Eller är den bara bruna av smuts? :rofl:
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Men om badrummet besiktats med godkänt resultat så kan det ju vara värt att försöka sätta dit dom.
Men nu var det inte besiktigat utan anmärkning. Utan det fanns flera. Sen det besiktningsman är allra bäst på, är friskrivning.
Om det är säljaren som gjort en besiktningen så är det säljaren som är avtalspart sen kan man ibland köpa in sig i besiktningen.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Va? Ingen "hemma hos" bild av el-centralen, bara fasaden... ;)

Snyggt jobbat och intressant tråd att följa!
Jag håller med. Nu vill vi se ett riktigt hemma hos reportage:)
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
S Senior skrev:
Absolut!

Som jag kan se finns det minst två skäl
1 Ett jobb är utfört men med bristfälligt alternativt inkorrekt resultat, dvs besiktningen.
2 Ekonomisk kompensation.
Släpp besiktningen. Den lär inte ge en något annat än på Good Will. De hade räckt med ett av felet så hade de sagt tack och hej...
Säljaren är motparten.
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Vad har du för fasad där fönstret sitter? Kanske hade det varit en idé att minska fönstret så du slipper ha det i duschutrymmet helt? Annars är ju badkar en lösning. Jag hade ju samma problem men vårt fönster är mycket större så vi valde badkaret. Det hade inte gått att få en snygg lösning på utsidan med ett mindre fönster.

Är det en gjutjärnsbrunn man skådar? Eller är den bara bruna av smuts? :rofl:
Det är alldeles till höger om ytterdörren så om jag flyttar fönstret i sidled så kan man bli väldigt personlig med besökare till huset när man står i duschen.
Enda alternativet är att spika igen det helt, iofs inte omöjligt då det bara är fjäll panel på huset och fönstret är 7x7.
Ett badkar är planerat och det har förmodligen suttit ett sådant där i begynnelsen. Brunnen är en jättefin gråaktig plastbrunn monterad med skruvad klämring och extra tätskikt runt. Den hade tom ett rund rostfritt galler!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Släpp besiktningen. Den lär inte ge en något annat än på Good Will. De hade räckt med ett av felet så hade de sagt tack och hej...
Säljaren är motparten.
Jag har fått mandat att förhandla direkt med anticimex av säljaren. Vill inte plåga säljaren med detta i övrigt då de numera är ett dödsbo och ingen person längre.
Men ska kolla vad anticimex har för åsikt med det nya fakta iallafall!
 
  • Gilla
Senior
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Jag håller med. Nu vill vi se ett riktigt hemma hos reportage:)
Jag ska följa upp elinstallationer något efter era påtryckningar! :D
 
  • Gilla
anders07 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade flyttat fönstret och bytt ut glaset mot Cotswald eller frostat.
Det gjorde jag i vårt badrum för att ha lite marginal i duschen.
(Jag har även tilläggsisolerat så först bytte jag till ett nytt fönster, sen flyttade jag det i sidled och sist flyttade jag ut det så det livar med panelen. Snickaren var rätt trött på att hjälpa mig tredje gången på samma fönster :rofl:)
 
  • Renoverat badrum med dusch, flyttat fönster med frostat glas och inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
Spett och slägga och 3 till
  • Laddar…
Du kan ju även minska ner fönstret på bredden och öka höjden. Kommer du åt utsidan lätt kan det likagärna va ett fast fönster också, man behlver ju inte tilluft i ett badrum. :cool:
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Du kan ju även minska ner fönstret på bredden och öka höjden. Kommer du åt utsidan lätt kan det likagärna va ett fast fönster också, man behlver ju inte tilluft i ett badrum. :cool:
Tanken slog mig just att ett smalare fönster skulle funka närmare det högra hörnet! (typ en skottglugg, 25 x 70
 
  • Renoveringsrum med borttagen tapet och ett litet, centralt placerat fönster på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JA”Snabbe” och 2 till
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Tanken slog mig just att ett smalare fönster skulle funka närmare det högra hörnet! (typ en skottglugg, 25 x 70
Precis, så slipper du problemet helt med fönstret. Men hade det inte varit höfigare med ett högre? Eller har du planer för något under fönstret? Annars typ 140x20? Jäkla lyx med träfasad när det kommer till den här typen av saker. Inte lika kul med tegel.
 
  • Gilla
mr.Ola och 1 till
  • Laddar…
Jag har 170x30 ovanför trappan och det är rätt snyggt. Om du inte behöver väggen under fönstret dvs.
 
  • Smalt fönster ovanför en trätrappa i ett hem med gallerfrägnat räcke och vit paneltak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster storlek 170x30 centimeter ovanför en trappa på en husfasad med vit panel och svarta detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mr.Ola och 1 till
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Jag har fått mandat att förhandla direkt med anticimex av säljaren. Vill inte plåga säljaren med detta i övrigt då de numera är ett dödsbo och ingen person längre.
Men ska kolla vad anticimex har för åsikt med det nya fakta iallafall!
Jag tycker du har en bra inställning. Med att inte hoppa på säljaren
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.