Julgran med belysning och julgranskulor, gåvor runt om, tända ljus och röda gardiner i ett mysigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

God jul alla forumbesökare, besservissrar och gudar!
Fortfarande inte inne i huset så julen firas i lägenheten ännu ett år!
 
  • Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
Eldkorg med brinnande eld ute i snön framför ett hus med upplysta fönster på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hustrun har investerat i en eldkorg och ställt utanför huset!
..nu kan jag sitta här istället för att vara inne i huset och jobba! (y)
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Nyinstallerad elcentral på vägg med öppet lock och synliga kretsar, bredvid noterade installationsscheman på kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elcentralen på plats.
Monterad dubbeluttag på vit vägg i byggarbetsmiljö med synlig kabel och spill på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade eluttag och dosor på en oputsad vägg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Driftsätter några grupper, för att få bort byggcentralen från källargolvet.
Nyinstallerad elcentral med öppet lock och utspridda elkablar på ett källargolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 8 till
  • Laddar…
-Ni vet det där badrummet, det som var renoverat rätt så nyligt som jag inte tänkte göra om nu?!
..Just det badrummet!

-Det håller jag på att riva ut nu..

Det visade sig att ett sprucken flytspackling under våtrumsmattan inte är ett dolt fel eftersom andra brister fanns i badrummet sedan innan såsom ev lös golvmatta vid avloppsrör toalett (det var den dock inte, men anmärkning om detta finns iallafall hos anticimex) och två hål i väggen som lämnats öppna för att rördragningen för den bortrivna bide'en stack ut där. Även dåligt/felaktigt golvfall förekommer i utrymmet. Sammantaget så ökade undersökningsplikten till att även innefatta sådant som fanns under tätskicktet då detta kunde förväntas iom badrummets skick i allmänhet och utförandet av detta.

.. Då kör vi badrumsrenovering! :D
 
  • Wow
Appendix
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
.. Då kör vi badrumsrenovering! :D
Hahaha. Fy fan :D

Det är roligt med hus. Det är roligt med hus.
Jag försöker verkligen blanda att berätta om allt underbart med hus med sånna här saker för släkt och vänner som letar hus.

Men MÅSTE kunna skratta åt skiten :)

Jag har ju gjrot en del större saker med huset och.... Nu börjar så mycket vara fixat och bytt att jag vet hur allt är gjort. och det ger en jäkla lugn och tillfredsställelese. Framförallt när man varit borta en vecka över jul och kommer hem och huset bara luktar gott. Varm torr luft och ingen stuglukt längre :)
Sen att det kostat innan man kom dit.

För att komma tillbaka on topic istället för att vara farbrorn som berättar anokdoret i Olas tråd:
Allt du gör nu kommer du njuta av sen. Man får se det som en investering i sig själv och huset. Spciellt om ni tänker bo där länge :)
 
  • Ledsen
  • Gilla
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
-Ni vet det där badrummet, det som var renoverat rätt så nyligt som jag inte tänkte göra om nu?!
..Just det badrummet!

-Det håller jag på att riva ut nu..

Det visade sig att ett sprucken flytspackling under våtrumsmattan inte är ett dolt fel eftersom andra brister fanns i badrummet sedan innan såsom ev lös golvmatta vid avloppsrör toalett (det var den dock inte, men anmärkning om detta finns iallafall hos anticimex) och två hål i väggen som lämnats öppna för att rördragningen för den bortrivna bide'en stack ut där. Även dåligt/felaktigt golvfall förekommer i utrymmet. Sammantaget så ökade undersökningsplikten till att även innefatta sådant som fanns under tätskicktet då detta kunde förväntas iom badrummets skick i allmänhet och utförandet av detta.

.. Då kör vi badrumsrenovering! :D
Finns där något kvar eller har du blåst ut hela nu? :)
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Finns där något kvar eller har du blåst ut hela nu? :)
Jag ska ge ett mera uttömmande svar på detta imorgon. Nu är jag så trött att jag håller på att somna sittandes! :sleep:
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Finns där något kvar eller har du blåst ut hela nu? :)
Källartrappan och matkällaren har bara blivit förändrade med nya trådar till elen. Källargolvet ska i sinom tid gjutas om med isolering och golvvärme och även gräva om dräneringen utifrån. Men där är vi inte ännu!
 
Beroende på hur man belastade golvet ibadrummet så uppenbarade sig en mindre rörelse i golvet. Se hur släppljuset får en skugga att förändras beroende på hur mycket tyngd jag lade på foten.
Person belastar kaklat golv vilket skapar rörelse och förändrar skuggan från foten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En fot i arbetssko som pressas ner på ett badrumsgolv och skapar en förändrad skugga under tryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har rivit ut hela den senast renoveringen, denna verkar ha varit gjord i slutet på 2016 då dateringen på gipset är från den perioden.
Ett tomt badrum med grå klinkergolv, vit vägg, och en öppen fönster med persienn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsfas av badrum med avlägsnat kakel, synliga limrester och delar av äldre renoveringsskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med halvborttagna vägglager och ett fönster med persienner; synliga limrester och gipsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrumsrenovering med avslitet lager av våtrumsgips som avslöjar limrester och äldre lager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat och rivet gipsväggslager med synlig datumstämpel från 2016 och underliggande våtrumsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bakom ett lager med rotgips låg den gamla badrumsrenoveringen, troligen daterad nån gång mellan 85 och 1995, blå golvmatta och vita väggar, våtrumstapet..
Bakom denna syns spår av limrester upp till brösthöjd där det troligen varit kakel någon gång i tiden.
En vägg med flagnande målning, limrester och spår av tidigare renoveringar i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Utbyhuset
  • Laddar…
Renoveringsarbete med borttaget flytspackel och synligt gammalt golv, verktyg syns på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hammare ligger på ett nyligen knackat upp betonggolv med rester av flytspackel och gammalt golvlim synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppknackat betonggolv med synlig gammal konstruktion och spår av golvlim.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har börjat knacka upp golvet och lägger märke till att det nuvarande golvet är flytspacklat på det gamla golvet. Det gamla golvet är troligen från den första renoveringen då det är gjutet det också.
Delvis upptaget betonggolv med sprickor och lösa delar nära avloppshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det som är borttaget på bilden är det som varit sprucket och löst. Detta beror med 99 procent säkerhet på att flytspacklingen lagts direkt på det gamla golvlimmet varpå vidhäftning ej uppnåtts.
Detta anser jag vara ett dolt fel men anticimex hävdade ju annorlunda, nå, jag ska nog ta mig en tur till med dessa i frågan!
 
  • Gilla
  • Ledsen
Renhorn och 4 till
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
[bild] [bild] [bild]
Jag har börjat knacka upp golvet och lägger märke till att det nuvarande golvet är flytspacklat på det gamla golvet. Det gamla golvet är troligen från den första renoveringen då det är gjutet det också.
[bild]
Det som är borttaget på bilden är det som varit sprucket och löst. Detta beror med 99 procent säkerhet på att flytspacklingen lagts direkt på det gamla golvlimmet varpå vidhäftning ej uppnåtts.
Detta anser jag vara ett dolt fel men anticimex hävdade ju annorlunda, nå, jag ska nog ta mig en tur till med dessa i frågan!
Skippa juridiken. Det fanns tecken som tydde på problem. Så även om mattan inte fäst ordentligt och är omöjligt att se så förstod jag det som att det fanns andra tecken på problem. Ett golv ska inte röra på sig i hus med betong golv....eller det kanske var ett tillägg när man byggde huset de kanske var en gammal sjöman som bodde där.:) å han ville ha lite gung
Lägg ner den tiden på roligare saker som riva badrum:)
Till sist riv tanken på dolt fel...
 
Redigerat:
  • Gilla
mr.Ola och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Skippa juridiken. Det fanns tecken som tydde på problem. Så även om mattan inte fäst ordentligt och är omöjligt att se så förstod jag det som att det fanns andra tecken på problem. Ett golv ska inte röra på sig i hus med betong golv....eller det kanske var ett tillägg när man byggde huset de kanske var en gammal sjöman som bodde där.:) å han ville ha lite gung
Lägg ner den tiden på roligare saker som riva badrum:)
Till sist riv tanken på dolt fel...
Men om badrummet besiktats med godkänt resultat så kan det ju vara värt att försöka sätta dit dom.
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Men om badrummet besiktats med godkänt resultat så kan det ju vara värt att försöka sätta dit dom.
Absolut!

Som jag kan se finns det minst två skäl
1 Ett jobb är utfört men med bristfälligt alternativt inkorrekt resultat, dvs besiktningen.
2 Ekonomisk kompensation.
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Det var väl mest för att se om jag kanske är berättigad till nån stackars tusenlapp att köpa ny badrumsmatta för. Kan vara en bra timpenning om jag skulle få 5 tusen kronor och lägger ner 2 timmar i korrespondens för de pengarna. Badrummet ska renoveras, något alternativ finns inte då det redan är utrivet! :D
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.