Vi har ett proppskåp, hus från 76
Gammalt proppskåp med keramiska säkringar och etiketterade säkringsnamn, indikerar en äldre elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där är jord dragen överallt men vad jag förstår så är det inte inkopplad, då vi ej har en jordfelsbrytare, vad jag vet. Borde väl annars sitta vid proppskåpet?


Jag ska sätta i en dcl kontakt i taket och kopplar då nollan, jord och fas.
Men lampan har inte jord. Just nu är det ju okej då vi ej har jord kopplat än.
Men vad händer när vi kopplar in jord sen?
Måste man byta kabel till en med jordat då så lampan inte går i sönder? Eller de gör ingenting?
 
E
Eraze Eraze skrev:
Vi har ett proppskåp, hus från 76
[bild]
Där är jord dragen överallt men vad jag förstår så är det inte inkopplad, då vi ej har en jordfelsbrytare, vad jag vet. Borde väl annars sitta vid proppskåpet?


Jag ska sätta i en dcl kontakt i taket och kopplar då nollan, jord och fas.
Men lampan har inte jord. Just nu är det ju okej då vi ej har jord kopplat än.
Men vad händer när vi kopplar in jord sen?
Måste man byta kabel till en med jordat då så lampan inte går i sönder? Eller de gör ingenting?
Jordfelsbrytare är en god tanke att skaffa, gärna minst 2.
Om du har jord fram till ditt lamputtag vet vi här på forumet lika mycket om som valfri Hinuit på Grönland.

Du kan ju kolla detta först och därefter välja uttag enligt detta. Ingen jord - ingen dcl eller så får du i såna fall börja ett massivt arbete med att tråda om.

Jordfelsbrytare funkar utan att du har jord utdraget så dessa 2 grejor ska inte blandas ihop.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Jordfelsbrytare är en god tanke att skaffa, gärna minst 2.
Om du har jord fram till ditt lamputtag vet vi här på forumet lika mycket om som valfri Hinuit på Grönland.

Du kan ju kolla detta först och därefter välja uttag enligt detta. Ingen jord - ingen dcl eller så får du i såna fall börja ett massivt arbete med att tråda om.

Jordfelsbrytare funkar utan att du har jord utdraget så dessa 2 grejor ska inte blandas ihop.
Tack för goda råd.
Det är jord dragen till där vi ska sätta dcluttaget, där vi ska koppla in lampan.
Där är jord framdraget i alla uttag.
Jag kan som sagt bara basic, enligt sambon hade eletrikern sagt första gången han var här att jorden inte var kopplad utan hängde löst.
Så borde det vara inkopplat nu?

Det enda jag ska göra är att sätta dit dosan i taket och byta stickkontakt till dcl Men vet inte om jag måste byta sladden till lampan om den bara har nolla och fas, till en med jord.
 
E
Eraze Eraze skrev:
Tack för goda råd.
Det är jord dragen till där vi ska sätta dcluttaget, där vi ska koppla in lampan.
Där är jord framdraget i alla uttag.
Jag kan som sagt bara basic, enligt sambon hade eletrikern sagt första gången han var här att jorden inte var kopplad utan hängde löst.
Så borde det vara inkopplat nu?

Det enda jag ska göra är att sätta dit dosan i taket och byta stickkontakt till dcl Men vet inte om jag måste byta sladden till lampan om den bara har nolla och fas, till en med jord.
Det borde ju vara som så, men för att veta helt hundra behöver man tyvärr mäta också, en enkel spänningsmätning kan avslöja om den grön gula har nollpotential, i så fall är det ledigt hög chans att den faktiskt är jord.

En riktig kontinuitetsmätning är det egentligen som krävs för att vara 100 100.

Vad gäller stickproppen så får du välja en ojordad DCL ifall din lampa är dubbelisolerad, uttaget kopplat du fullt som vanligt.
 
E El-Löken66 skrev:
Det borde ju vara som så, men för att veta helt hundra behöver man tyvärr mäta också, en enkel spänningsmätning kan avslöja om den grön gula har nollpotential, i så fall är det ledigt hög chans att den faktiskt är jord.

En riktig kontinuitetsmätning är det egentligen som krävs för att vara 100 100.

Vad gäller stickproppen så får du välja en ojordad DCL ifall din lampa är dubbelisolerad, uttaget kopplat du fullt som vanligt.
Köpte dcl kontakt idag och frågade om det fanns olika och fick till svars att det finns bara en. Jordad. Så känns märkligt, att det då skulle finnas ojordad.

Jag har inte rätt verktyg hemma att mäta något så får helt enkelt avvakta med bytet. Tack för svaren :)
 
E
Eraze Eraze skrev:
Köpte dcl kontakt idag och frågade om det fanns olika och fick till svars att det finns bara en. Jordad. Så känns märkligt, att det då skulle finnas ojordad.

Jag har inte rätt verktyg hemma att mäta något så får helt enkelt avvakta med bytet. Tack för svaren :)
Hoppas vi pratar om samma sak nu. Ojordad vit lamppropp med vit kabel och exponerade ändar isolerade i blått och brunt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E El-Löken66 skrev:
Hoppas vi pratar om samma sak nu. [bild]
Yes, fast jag har den jordade.

Fråga, så jag förstår rätt.
När jag kopplat in uttaget, nollan, jord och fas, så kan jag köpa ojordade dcl och använda??

Eller ska jag sätta tophat på jordade kablen och inte koppöa in den? Och då sätta i en ojordad dcl?
 
  • Gilla
Foo_Bar
  • Laddar…
Fairlane
Som El-Löken66 säger så ska man inte bland ihop jordfelsbrytare och om uttag är jordade.
Man kan ha jordade uttag utan jordfelsbrytare (dvs med ansluten jord). Så gjorde man före 1994 (?) i badrum och kök.
Man kan ha ojordade uttag med eller utan jordfelsbrytare.
Man kan ha uttag gjorde för att jordas (dvs med ett jordstift) när man inte anslutning någon jordkabel till stiftet eller anslutit en jordkabel till stiftet, men inte kopplat in den i andra ändan. Det är tvärfel!! Så får man verkligen inte göra, men tyvärr gör vissa personer så. Antingen för att de fick tag i ett gäng uttag, ville ha alla uttag likadana eller för att "vi fixar det sen". Det är helt tokfel. Det låter lite som att elektrikern ni hade på besök antydde detta? Dock inget som någon kan varifiera på distant.

DCL-uttagen ska vara jordade (och kabeln självaklart ansluten korrekt i båda ändar), men lampan som ansluts behöver inte vara det, den kan mycket väl vara dubbelisolerad.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Som El-Löken66 säger så ska man inte bland ihop jordfelsbrytare och om uttag är jordade.
Man kan ha jordade uttag utan jordfelsbrytare (dvs med ansluten jord). Så gjorde man före 1994 (?) i badrum och kök.
Man kan ha ojordade uttag med eller utan jordfelsbrytare.
Man kan ha uttag gjorde för att jordas (dvs med ett jordstift) när man inte anslutning någon jordkabel till stiftet eller anslutit en jordkabel till stiftet, men inte kopplat in den i andra ändan. Det är tvärfel!! Så får man verkligen inte göra, men tyvärr gör vissa personer så. Antingen för att de fick tag i ett gäng uttag, ville ha alla uttag likadana eller för att "vi fixar det sen". Det är helt tokfel. Det låter lite som att elektrikern ni hade på besök antydde detta? Dock inget som någon kan varifiera på distant.

DCL-uttagen ska vara jordade (och kabeln självaklart ansluten korrekt i båda ändar), men lampan som ansluts behöver inte vara det, den kan mycket väl vara dubbelisolerad.
Ladsar upp bild, lättare.

Hand håller en ojordad stickkontakt ansluten till elsladd med kopplingsdosa mot mönstrad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser stickkontakten ut till lampan.
Kan jag byta stickkontakten till en ojordad dcl och det funkar?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Som El-Löken66 säger så ska man inte bland ihop jordfelsbrytare och om uttag är jordade.
Man kan ha jordade uttag utan jordfelsbrytare (dvs med ansluten jord). Så gjorde man före 1994 (?) i badrum och kök.
Man kan ha ojordade uttag med eller utan jordfelsbrytare.
Man kan ha uttag gjorde för att jordas (dvs med ett jordstift) när man inte anslutning någon jordkabel till stiftet eller anslutit en jordkabel till stiftet, men inte kopplat in den i andra ändan. Det är tvärfel!! Så får man verkligen inte göra, men tyvärr gör vissa personer så. Antingen för att de fick tag i ett gäng uttag, ville ha alla uttag likadana eller för att "vi fixar det sen". Det är helt tokfel. Det låter lite som att elektrikern ni hade på besök antydde detta? Dock inget som någon kan varifiera på distant.

DCL-uttagen ska vara jordade (och kabeln självaklart ansluten korrekt i båda ändar), men lampan som ansluts behöver inte vara det, den kan mycket väl vara dubbelisolerad.
Så, då borde elektrikern ha anslutit de jordade kablarna?
Försökt läsa mig till på nätet men där är så mycket info så det blir lätt rörigt för någon som är ny på detta. Och då har jag inte lärt mig en del sen vi började renovera.

Nollan och fas förstår jag men om jordad kabel inte har något med jordfelsbrytaren att göra, vad är den tillför? Kanske en dum fråga men vill gärna veta :)
 
Eraze Eraze skrev:
Det är jord dragen till där vi ska sätta dcluttaget, där vi ska koppla in lampan.
Där är jord framdraget i alla uttag.
Jag kan som sagt bara basic, enligt sambon hade eletrikern sagt första gången han var här att jorden inte var kopplad utan hängde löst.
Detta låter inte bra. Vad för slags vägguttag har ni i rummen, ojordade eller skyddsjordade (alltså med ett skyddsledarbleck)? Om ni har skyddsjordade uttag så måste också skyddsjorden vara ansluten, annars är det ett allvarligt fel. Om ni däremot har ojordade uttag så är det ok att det ligger en skyddsledare "löst" för framtida bruk.

Angående DCL-uttaget så finns de endast i skyddsjordat utförande. Du kan alltså endast montera detta uttag ifall alla vägguttag i rummet är skyddsjordade. Om så inte är fallet får du antingen använda den gamla typens ojordade lamputtag, eller ansluta lampan fast direkt i en sockerbit eller annat toppklämma.

Edit: Ang funktionen hos skyddsjord kanske jag får rekommendera en artikel i ämnet: Det svenska elsystemet 2: Systemjordning och skyddsjordning
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Detta låter inte bra. Vad för slags vägguttag har ni i rummen, ojordade eller skyddsjordade (alltså med ett skyddsledarbleck)? Om ni har skyddsjordade uttag så måste också skyddsjorden vara ansluten, annars är det ett allvarligt fel. Om ni däremot har ojordade uttag så är det ok att det ligger en skyddsledare "löst" för framtida bruk.

Angående DCL-uttaget så finns de endast i skyddsjordat utförande. Du kan alltså endast montera detta uttag ifall alla vägguttag i rummet är skyddsjordade. Om så inte är fallet får du antingen använda den gamla typens ojordade lamputtag, eller ansluta lampan fast direkt i en sockerbit eller annat toppklämma.
Vi har jordat hela huset så där är jordat med jordade uttag.
Så kopplar in dcl uttaget som det ska.
Men.. Vad gäller lampan?
Funkar det att sätta en ojordat dcl stickpropp då. De borde det ju då det endast finns jordade dcl uttag ^^
 
Ok, du skrev i #1 att jorden inte var inkopplad. Så jag vet inte vad jag ska rekommendera.

Lampan i sig antar jag är dubbelisolerad och har symbolen med en dubbelkvadrat. Den ska då inte skyddsjordas på något sätt utan bara kopplas in med fas och nolla. Lampan är alltså inte beroende av skyddsjord. Du ska då använda en ojordad variant på DCL-stickproppen som det finns bild på i tråden såg jag.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ok, du skrev i #1 att jorden inte var inkopplad. Så jag vet inte vad jag ska rekommendera.

Lampan i sig antar jag är dubbelisolerad och har symbolen med en dubbelkvadrat. Den ska då inte skyddsjordas på något sätt utan bara kopplas in med fas och nolla. Lampan är alltså inte beroende av skyddsjord. Du ska då använda en ojordad variant på DCL-stickproppen som det finns bild på i tråden såg jag.
Förlåt om jag gör er förvirrad, min sambo gör mig förvirrad
Han sa han var 90 % säker att elektrikern sagt att jorden inte var kopplad, första dagen eletrikern var här.
Men vi har ju dragit jord till alla uttag nu och har jordade ellutag överallt så då borde eletrinern ha kopplat in alla jordade kablar.

Som sagt, jag kan ju inte detta. Enligt min sambo så har vi ingen jordfelsbrytare så då gick det inte att koppla in de jordade kablarna.

Men jag vet nu att det har inget med jordfelsbrytaren att göra.

Tror inte öampan är dubbelisolerad, visar inte symbolen för det. Vad gör man då?
 
H
Om du är säker på att den inte är dubbelisolerad (kolla noggrant, kan vara väldigt gömt ibland och väldigt ovanligt om det är en nyare lampa) så släng lampan.
 
  • Gilla
Eraze
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.