Jag och frun blev husägare för första gången förra året. Trivs hur bra som helst, men jäklar var jag tror att vi slänger pengar i sjön när det kommer till el och värme. Visade vår energiförbrukning för en kompis och han skrek rakt ut...

Jag skulle helt enkelt behöva ta hit nån rutinerad person (som inte kommer hit för att prata för egen sak / tjäna pengar på oss) som reder ut och förklarar allt för mig. Finns det sådana firmor? Någon som gör en el- och värmeanalys, typ.

Den här bilden visar ju att vi inte direkt gör av med lite el...

Energianvändningsdiagram visar 45% högre förbrukning än jämförbara hushåll, 2839 kWh för användarens hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har förvisso installerat ett spabad i november, så då drog det iväg lite till (vilket vi var beredda på) men ändå.

Vi har vattenburen uppvärmning via luft/vattenvärmepump. Vi kör 20-21 grader inomhus. Huset är på 124 kvm + 124 kvm inredd källare. 3 pers.

Övrigt:
Som sagt; spabad, radonsug, golvvärme i badrum (är som en bastu där inne om man stänger dörren, så där är nog ett av problemen).

Tacksam för tips om vart jag kan vända mig för att få hjälp med att gå igenom värmesystemet och elförbrukningen.
 
Får massor av träffar när jag söker på "energirådgivare".
Dock är jag personligen tveksam till nytta av en sådan.
20-21 gr. inne får anses som en nivå som inte sticker ut.

Ålder på hus, läge i Sverige, status på fönster är saker som påverkar energiförbrukning.
Golvvärmen är du själv inne på. Ta en titt på termostaten och hur den fungerar och är inställd.

Vent. system är också en komponent som påverkar uppvärmningskostnaden.

Har du kollat på värmepumpen? Typ/fabrikat? Fungerar kompressordelen eller ligger den med tillsatsvärme via elpatron? Detta går att läsa av i menyer/display på pumpen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Välkommen till forumet!
Det finns massvis med trådar här på detta forum med människor i din situation, de förbrukar mycket el men vet inte varför.
Det allmänna rådet brukar vara: mät och analysera. Kontrollera först med din elleverantör förbrukning månad för månad det gångna året.
Sedan kan man kolla elmätare vid samma tid varje dag och koppla bort stora förbrukare en dag i sänder för att se skillnaden: spa, golvvärme, plasma-TV, mm.
En stor energislukare är även varmvattenförbrukning, t ex diskning under rinnande varmvatten eller tonåringsduschar.
Fristående energirådgivare vet jag inte om dom finns, hör med din kommun.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Magnus_D Magnus_D skrev:
Jag och frun blev husägare för första gången förra året. Trivs hur bra som helst, men jäklar var jag tror att vi slänger pengar i sjön när det kommer till el och värme. Visade vår energiförbrukning för en kompis och han skrek rakt ut...

Jag skulle helt enkelt behöva ta hit nån rutinerad person (som inte kommer hit för att prata för egen sak / tjäna pengar på oss) som reder ut och förklarar allt för mig. Finns det sådana firmor? Någon som gör en el- och värmeanalys, typ.

Den här bilden visar ju att vi inte direkt gör av med lite el...

[bild]

Vi har förvisso installerat ett spabad i november, så då drog det iväg lite till (vilket vi var beredda på) men ändå.

Vi har vattenburen uppvärmning via luft/vattenvärmepump. Vi kör 20-21 grader inomhus. Huset är på 124 kvm + 124 kvm inredd källare. 3 pers.

Övrigt:
Som sagt; spabad, radonsug, golvvärme i badrum (är som en bastu där inne om man stänger dörren, så där är nog ett av problemen).

Tacksam för tips om vart jag kan vända mig för att få hjälp med att gå igenom värmesystemet och elförbrukningen.
Prata med nätägaren och be om mätning per timme. Det tar några dagar att koppla på och är kostnadsfritt. Därefter kan ni hålla lite koll och vid behov stänga av en sak i taget och se vad som händer (det som går att stänga av).

Men är det ett utespa ni har är det rätt mycket energi som går åt den här delen av året. Ett normalspa kan man väl räkna på omkring 250-400 kWh i snitt per månad men det innebär ju betydligt mindre på sommaren och betydligt mer på vintern. Jag har en badtunna och den kostar en del att driva.

Genom att kontrollera nätbolagets grafer över tid lär ni se när det började öka.

Radonsugen drar nog inte mycket men den drar ju ut luft från plattan som är betydligt varmare än uteluftens temp. Det lär också påverka en del.
 
  • Gilla
Magnus_D
  • Laddar…
E etompau skrev:
Får massor av träffar när jag söker på "energirådgivare".
Dock är jag personligen tveksam till nytta av en sådan.
20-21 gr. inne får anses som en nivå som inte sticker ut.

Ålder på hus, läge i Sverige, status på fönster är saker som påverkar energiförbrukning.
Golvvärmen är du själv inne på. Ta en titt på termostaten och hur den fungerar och är inställd.

Vent. system är också en komponent som påverkar uppvärmningskostnaden.

Har du kollat på värmepumpen? Typ/fabrikat? Fungerar kompressordelen eller ligger den med tillsatsvärme via elpatron? Detta går att läsa av i menyer/display på pumpen.
Tack för svar!

Huset är byggt 71 och har 2-glas fönster. Vi bor i Gävle. Värmepumpen är en NIBE fighter 2020 -8. Kan inte hitta någon display på den, men den går in i en konverterad oljepanna så nog är det elpatron, det tror jag.

Ventilationen är självdrag.
 
Magnus_D Magnus_D skrev:
Tack för svar!

Huset är byggt 71 och har 2-glas fönster. Vi bor i Gävle. Värmepumpen är en NIBE fighter 2020 -8. Kan inte hitta någon display på den, men den går in i en konverterad oljepanna så nog är det elpatron, det tror jag.

Ventilationen är självdrag.

OK. Byggstandarden 1971 var inte den bästa när det gällde energiåtgång, oljekrisen hade inte dykt upp ännu.
Kanske idé att kolla upp pumpen så att den lämnar effekt till dockad panna.

Golvvärmen skulle jag ha direkt kollat upp, det ska inte bli bastuvarmt av den.

Har ni inte fått någon energideklaration innan köpet?
 
E etompau skrev:
OK. Byggstandarden 1971 var inte den bästa när det gällde energiåtgång, oljekrisen hade inte dykt upp ännu.
Kanske idé att kolla upp pumpen så att den lämnar effekt till dockad panna.

Golvvärmen skulle jag ha direkt kollat upp, det ska inte bli bastuvarmt av den.

Har ni inte fått någon energideklaration innan köpet?
Tack igen. Ska kolla golvvärmen. Troligtvis termostaten som är paj (händer ingenting när jag justerar den).

Energideklarationen visade byggnadens primärenergianvändning 24600 kWh/år. Energiklass D.
 
Hur kallt har ni haft i medeltemp?
 
Kolla igenom förbrukningen månad för månad, så kan ni kanske gissa er till om det är värmesystemet eller hushållselen som drar iväg. Stäng av golvvärmen, om den inte kan reglera vämen på ett bra sätt.
 
  • Gilla
Magnus_D
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Hur kallt har ni haft i medeltemp?
Graf som visar total elanvändning och temperatur för november 2020 med möjlighet att ladda ner data som CSV.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Eklanda6
  • Laddar…
Magnus_D Magnus_D skrev:
Tack för svar!

Huset är byggt 71 och har 2-glas fönster. Vi bor i Gävle. Värmepumpen är en NIBE fighter 2020 -8. Kan inte hitta någon display på den, men den går in i en konverterad oljepanna så nog är det elpatron, det tror jag.

Ventilationen är självdrag.
Ja går v pump rätt in i en oljepanna så blir väl det lite förluster upp igenom skorsten å förmodligen går väl den på fast kondensering för att varmvattnet ska bli varmt å det är ju inte optimalt det heller. Små bäckar.....
 
  • Gilla
Magnus_D
  • Laddar…
Går VP?
 
Bara för att klara av den obligatoriska frågan i sådana här trådar: Har grannen höns?

Och välkommen hit! Här finns massor med kunskap. Jag har byggt hela huset med hjälp av den.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Bara för att klara av den obligatoriska frågan i sådana här trådar: Har grannen höns?

Och välkommen hit! Här finns massor med kunskap. Jag har byggt hela huset med hjälp av den.
Tack för det! :)

Ha ha, nej grannen har inga höns!
 
Bra! Då var det inte det som var förklaringen. Då kan vi fortsätta reda i ämnet.
 
  • Haha
Magnus_D
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.