Hej!
Det är möjligt att det har skrivits om mitt problem i tidigare trådar, men jag kan tyvärr inte hitta något som passar fullt ut på mina problem.

Problemet är att jag tre olika slingor till elementen i huset. Huset är på 1 1/2 plan och det är en-rörs, frånluftssystem.
Slinga 1&2 på nedre plan och slinga 3 på övre plan.

-Slinga 1 har fyra element. Första elementet på slingan är lagom varmt, och så blir dom bara kallare och kallare längre ner på slingan.
-Slinga 2 har fyra element. Första är väldigt varmt, andra är varmt, tredje något varmt och fjärde ljummet.
-Slinga 3 har 6 element. Första är varmt, och sen blir det ljummet i andra och tredje. Resten är svala.

Jag har haft en servicetekniker på besök. Och han kunde konstatera att expansionskärlet var trycklöst. Han pumpade på trycket till 0.5 bar och sa att det bör bytas. Kan inte påstå att det blev bättre värme i elementen efter han trycksatte kärlet.

Efter några dagar så bytte jag expansionskärlet själv enligt alla dom instruktioner jag kunde läsa mig till.
Och nu står jag här lite smått förtvivlad. Fortfarande med samma problem som jag beskrivit ovan.

Jag har testat att avlufta elementen (kommer ingen luft) Har testat att ändra trycket på systemet, allt från rekommenderade 0.5-1.5 men även upp till 2bar. Det gör heller ingen skillnad om jag stänger av 2av3 slingor, känner ingen större skillnad i den slingan som är igång.

Det som gör lite skillnad är om man stryper flödet något på dom första elementen på slingan, men absolut inget som duger till att hålla rummen varma.

Sko också säga att slangen som kommer från pannan till förgreningen till dom olika slingorna håller bra värme (framledningstemp). Förgreningen till dom tre slingorna är också varm.

Tar emot all hjälp jag kan få.
mvh/Tomi
 
Sitter det något smutsfilter på (oftast) returen som behöver rengöras? Fungerar cirkulationspumpen normalt? Blir det bättre om man ställer upp den? Hur ser värmevattnet ut, är det alldeles svart? De där stålomspunna guttaperkka-slangarna kan sättas igen med åren åren och strypa cirkulationen, särskilt om de är av magnetiskt stål. Testa med en magnet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
1-rörs . Justering ta en bild på kopplet till elementen , en liten bit ifrån
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
T
Hur länge har du haft problem?

Vad har du för framledningenstemp och vad visar utegivaren för temperatur?
 
J Josth skrev:
Sitter det något smutsfilter på (oftast) returen som behöver rengöras? Fungerar cirkulationspumpen normalt? Blir det bättre om man ställer upp den? Hur ser värmevattnet ut, är det alldeles svart? De där stålomspunna guttaperkka-slangarna kan sättas igen med åren åren och strypa cirkulationen, särskilt om de är av magnetiskt stål. Testa med en magnet.
Cirkulationspumpen den ser ut att fungera, den surrar på som den skall. Det finns lite svart i vattnet när jag avluftar. Men när jag hade loss cirkulationspumpen för att rengöra idag så kom det ut typ rostigt vatten med svarta prickar i.Smutsfilter vet jag inget om. Vart sitter det och hur kan det se ut?
 
Två typer
 
  • Mässingskulventil med en blå spak mot vit bakgrund.
  • Koppar T-rör för VVS-installationer
J jonaserik skrev:
1-rörs . Justering ta en bild på kopplet till elementen , en liten bit ifrån
Värmeelement med synliga rör och anslutningsventiler intill en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Radiatoranslutning med termostatventil och två vita rör som kommer upp från golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Tobias Knutsson skrev:
Hur länge har du haft problem?

Vad har du för framledningenstemp och vad visar utegivaren för temperatur?
Tror att det har hållit på sedan i oktober typ. Men märks såklart nu när det är kallare ute.
Framlednings temperaturen på är/bör är typ samma. För tillfället ligger den på 38.7
 
Det är sällan det sitter något smutsfilter på 310 och 360P för den jobbar mot tank och inte mot växlare. Det föreskrivs iaf inte i manualen.

Går cirkulationspumpen på max?
Vilken typ av koppel har du i ditt ett-rörssystem?


EDIT: Såg bilderna på kopplen nu
 
J jonaserik skrev:
Två typer
En hand justerar en svart enhet på en mässingskoppling med rör och ventiler i en VVS-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sitter något på baksidan, kan det vara det?
 
Svar nej , et brukar sitta på röret som kommer från element/GV , före cirk-pumpen
 
På fotot med borttagen mutter, det är en insex där som kan skruvas ut till kanten och sen på med locket, då är det fullt flöde där i alla fall.
 
T
Vad har du för retur temperatur?
 
T Tobias Knutsson skrev:
Vad har du för retur temperatur?
40 fram och retur 27.9
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.