F
nikasp nikasp skrev:
Tror också att tipp ev. kan göra konstruktionen lite vekare men jag skulle inte vilja lasta tunga saker som en åkgräsklippare eller en ekstock på 320 kg utan att släpet sitter fast på kroken. Allt går väl men låter lite vanskligt att lasta på det sättet, stödhjulen som sitter på de här EU-släpen är ju inte särskilt grova grejer.
nä, håller med. Det största problemet här är att det är obromsade släp vi pratar om. Det ser rätt löjligt ut när man försöker köra upp nåt på ett ej kopplat släp och bara trycker det framför sig.

Men lastgolvet är lågt. Jag har spelat upp stockar på ett ej tippat släp genom att dra upp det på träreglar (typ 195x45). Jag har också kört upp 4-hjuling och MC på släp på samma sätt.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Såklart var det överlastat och 500 kg är inte alls särskilt mycket. Jag har säkert kört med överlast många ggr. Därför tycker jag att man ska köpa kraftigast möjliga för pengen. Håller man på och bygger och kört bort rivningsavfall och hämtar byggvaror så blir det inte så lätta lass. Förväntar man sig att mest köra trädgårdsavfall så är det en annan femma, obs min åsikt.
Att köpa ett obromsat släp med planer på att medvetet köra överlass är inte så begåvat. Har man inte råd eller möjlighet till ett släp med rätt vikt för användningsområdet så får man köra flera gånger istället.
 
  • Gilla
jorblad och 1 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Såklart var det överlastat och 500 kg är inte alls särskilt mycket. Jag har säkert kört med överlast många ggr. Därför tycker jag att man ska köpa kraftigast möjliga för pengen. Håller man på och bygger och kört bort rivningsavfall och hämtar byggvaror så blir det inte så lätta lass. Förväntar man sig att mest köra trädgårdsavfall så är det en annan femma, obs min åsikt.
Jamen då är ju ett 750 släp helt fel för dig.....
 
  • Gilla
jorblad och 3 till
  • Laddar…
Nån som vet vad det kostar att typa / väga om ett släp?
Har ett kåpsläp där det får plats 2 långa skotrar men nån stolle har sänkt vikten till 750kg så med kåpa lär det ju inte bli mycket till lastvikt...
 
Det går ju rätt bra att transportera tunga kubbar även på släp utan tipp bara man lutar kärran lite när man lastar. Men min erfarenhet är att det är lite sämre axlar och lager på de obromsade kärrorna.
Cykel parkerad bredvid släpvagn med stor vedkubbe lutande mot släpets lilla hjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
hydrolift och 7 till
  • Laddar…
nikasp
P Prodigys skrev:
Att köpa ett obromsat släp med planer på att medvetet köra överlass är inte så begåvat. Har man inte råd eller möjlighet till ett släp med rätt vikt för användningsområdet så får man köra flera gånger istället.
Nu övertolkar du. Klart jag försöker uppskatta hur mycket ett lass väger men det är knappast så det brakar för att man kör med 550 kg pga säkerhetsmarginal. Men det finns ju andra aspekter som trafiksäkerhet osv. Däremot tycker jag inte man med mening ska köpa ett så klent och lätt EU-släp som möjligt. Känns som tidsfråga innan något ger sig. Är därför inte så sugen på att låna ut pga att man kanske lastar för tungt och ev i kombo med att köra åt helsike för fort. Är inte sällan jag ser folk ligga i 110 med kärra på E18 när jag kör till torpet.
 
nikasp
A andersda skrev:
Jamen då är ju ett 750 släp helt fel för dig.....
Inte omöjligt att jag byter upp mig till bromsat längre fram. Är ju löjligt bra andrahandsvärde på släp. Han jag köpte (nytt) av skakade på huvudet åt det här med att köpa gamla hyrsläp för dyra pengar och tyckte att andrahandsmarknaden var relativt tokig.
 
  • Gilla
andersda
  • Laddar…
Fairlane
Jag köpte mitt första släp för ganska exakt två år sen och så här gick mina funderingar ungefär:

Bromsat eller obromsat: Hmm, bromsat är ju bra, men måste skötas om och om vagnen blir stående längre perioder finns risk att det rostar etc.

Ny eller begagnad: En begagnat verkar ju vettigt, de måste vara mycket billigare. Hoppsan, det verkar som att andrahandsvärdet är högt, men då kan man ju lika gärna köpa en ny?! En föredetta hyrvagn verkar vettigt, men det gäller ju att hitta någon om man vill ha med kort varsel.

Vikt: Om det ska vara obromsat så ska det vara ett 750-släp. Ska jag köpa bromsat vill jag hellre ha 1000-1250kg släp, men då föredetta hyrsläpen är oftast på 750 kg och begagnatmarknaden är liten och ett nytt släp med 1250 kg kostar rätt mycket mer.

Modell: Jag ville ha möjlighet att ha ett tak på släpet. Att hämta gipsskivor i skitväder med en öppen släpkärra, nej tack. Ett gallersläp med kapell verkar vara med mest flexibla för mig.

Märke: Jag kollade Fogelsta, Tiki etc innan jag fick tips om WT-Trailer.

Jag köpte en WT-trail Standard 250 med gallergrindar, kapell och vinterhjul.

Jag är nöjd, men det hade jag säkert varit med en Tiki eller en Fogelsta också. Ska jag dra riktigt tungt så åker jag till macken och hyr ett släp.

Kapellet tar 5 minuter att plocka av och 10 att sätta dit själv. Tippen har jag normalt ingen glädje av, men när jag skulle köra systerdotterns moped till verkstaden så var det trevligt, men det hade gått att lösa annars. Jag skulle vilja ha fler föränkringsöglor i släpet och ska fixa det till våren. Jag saknar dessutom backljus, inte bara för att jag inte ser var jag ska alltid utan framförallt för att andra inte förstår att jag vill backa. Det har jag kompletterat med själv, liksom stödben som jag tycker är riktigt bekvämt att ha.
 
  • Gilla
Batte_
  • Laddar…
Blev ett nytt släp till firman idag, 410x210 invändigt med tipp (riktig tipp). Lastar ca 2500kg.

Velade lite ang 2 eller 3 axlar men blev 3 i slutändan.
11m3 lastar den

Nyinköpt treaxlad släpvagn med galler och tipp, parkerad utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kristofo och 5 till
  • Laddar…
Totalt 3500kg?
 
nikasp
Kapell har jag saknat ibland så funderar på att köpa en bra presenning och skära till och ta viss hjälp av en kapellmakare i närheten. Klarat mig rätt bra med en rejält stor presenning som jag lagt under och sedan vikt över lasten hittills.

La precis idag på vinterdäck då jag ska till torpet i övermorgon. Nya däck på plåfälg gick på 1900 kr köpt separat nu i höst. Fästöglor i Variant 715 är riktigt bra, fjäderbelastade öglor som inte är i vägen när de inte behövs. Ser faktiskt ut som att har en nitad sniklösning numer, sådär ser undersidan av den jag har ut:

Rej%C3%A4l-konstruktion-under-Variant-715-F1-1-600x300.jpg
 
R Robert-san01 skrev:
Totalt 3500kg?
Yes, lastar 2250
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Kul tråd, har läst igenom hela och slänger mig in här;

F fsn skrev:
Är tipp nåt nu verkligen behöver? .
Nu kanske detta främst avsåg lätta släp, men jag måste säga att tippfunktionen är nåt av det bästa på mitt släp. Man kör upp saker, släpar grejer som storsäck med ved av och på, baxar upp grejer som man aldrig skulle orka lyfta på. Kör på grejer med magasinskärra, rullar på grejer osv osv. Och även fast det inte är högtippande är det betydligt lättare att skotta ut jord och grus när det lutar nedåt. Och vid rengöring så rinner skiten ut när man spolar...

Så jag är stor förespråkare för tipp. Skall man lasta maskiner är det också säkrare än med ramper, och vissa maskiner klarar inte knäckvinkeln på ramper, t ex många frontdäcksklippare.

Kan också köra av grejer med pallyftare om det är lämpligt underlag. På är lite jobbigare om det är tungt, men överväger en elwinsch på framlemmen som kan hjälpa till. En fjärrkontroll till den, och till tippningen, vore fint när man är själv...

MvH /M
 
  • Gilla
nikasp och 2 till
  • Laddar…
F
M Marcus-AA skrev:
Kul tråd, har läst igenom hela och slänger mig in här;



Nu kanske detta främst avsåg lätta släp, men jag måste säga att tippfunktionen är nåt av det bästa på mitt släp. Man kör upp saker, släpar grejer som storsäck med ved av och på, baxar upp grejer som man aldrig skulle orka lyfta på. Kör på grejer med magasinskärra, rullar på grejer osv osv. Och även fast det inte är högtippande är det betydligt lättare att skotta ut jord och grus när det lutar nedåt. Och vid rengöring så rinner skiten ut när man spolar...

Så jag är stor förespråkare för tipp. Skall man lasta maskiner är det också säkrare än med ramper, och vissa maskiner klarar inte knäckvinkeln på ramper, t ex många frontdäcksklippare.

Kan också köra av grejer med pallyftare om det är lämpligt underlag. På är lite jobbigare om det är tungt, men överväger en elwinsch på framlemmen som kan hjälpa till. En fjärrkontroll till den, och till tippningen, vore fint när man är själv...

MvH /M
ja,absolut. På mitt boggi biltransportsläp hade jag hydr tipp och elwinch. Men det är en annan sak, där går det att använda. Det gör det inte på samma sätt på en obromsad där tippen bara fladdrar.
 
nikasp
Det var väldigt smidigt med tipp när jag vinschade/drog upp en ca 320 kg ekstock på mitt EU-släp. Kopplade släpet till bilen och körde med handvinsch kopplad till dragkroken. Utan tipp hade jag behövt krångla betydligt mer. Hade såklart gått men där var tipp inte dumt att ha.

EU-släp med handvinsch och tippfunktion där en stor ekstock dragits upp, kopplat till en bil, i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marcus-AA och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.