Jag har köpt en Bosch compress 3000 frånluftsvärmepump.

Jag har ett problem.

Jag vill att den endast ska göra varmvatten och endast om utetemperaturen är minusgrader ska det gå ut värme till radiatorkretsen. Det går inte göra den inställningen. Det heter ”start vinterdrift” och går att ställa ner till +10Celsius som lägst.

Anledningen att jag vill ställa ner start vinterdrift lägre är att jag har annan effektivare värmekälla och det är först vid minusgrader det blir effektivt för mig att använda värmedrift till radiatorerna.

Det är bara en parameter som måste ändras men den är låst verkar det som. Jättedumt.
Jag vill ha hjälp så jag kan ställa start vinterdrift till lägre än 10 plusgrader.
 
Går det inte att knäcka värmekurvan så framledningstemperaturen blir runt 20 grader från 0 grader ute och uppåt?
Vad har du för annan värmekälla som är bättre än värmepumpen vid plusgrader, men inte minusgrader?
 
useless useless skrev:
Går det inte att knäcka värmekurvan så framledningstemperaturen blir runt 20 grader från 0 grader ute och uppåt?
Vad har du för annan värmekälla som är bättre än värmepumpen vid plusgrader, men inte minusgrader?
Luft-Luftvärnepump med COP 6,5 vid
7 plusgrader ute och 20 grader inne.

Frånluftsvärmepumpen har maximalt COP 4,39
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
tommib
Har FLVPn en utgivare som den styr med? I så fall kan du sannolikt lura den avseende temperatur med en resistor antingen i serie eller parallellt beroende på om det är ett NTC eller PTC motstånd i utegivaren.
 
Ett annat sätt är att ha en extern termometer och att strypa strömtillförseln till värmepumpen om det är för varmt. Borde enkelt kunna göras med ett Telldus-system eller liknande för under tusenlappen.

@tommib:s lösning är förmodligen snyggare, men också lite svårare.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ett annat sätt är att ha en extern termometer och att strypa strömtillförseln till värmepumpen om det är för varmt.
Då blir man utan varmvatten också.
 
S Skyflakes skrev:
Luft-Luftvärnepump med COP 6,5 vid
7 plusgrader ute och 20 grader inne.

Frånluftsvärmepumpen har maximalt COP 4,39

Frånluftvärmepumpen får också sämre verkningsgrad ju kallare det är ute, så rent ekonomiskt finns det ingen anledning att dra igång den när det blir kallt. Dock kan det finnas en vinst i att få lite mer stödvärme i de rum som inte luftvärmepumpen når så bra när det blir kallare. Det borde man, som sagt var, kunna reglera med värmekurvan.
 
useless useless skrev:
Frånluftvärmepumpen får också sämre verkningsgrad ju kallare det är ute, så rent ekonomiskt finns det ingen anledning att dra igång den när det blir kallt. Dock kan det finnas en vinst i att få lite mer stödvärme i de rum som inte luftvärmepumpen når så bra när det blir kallare. Det borde man, som sagt var, kunna reglera med
värmekurvan.

Varför får frånluftsvärmepumpen sämre verkningsgrad ju kallare det är ute?
Kan du förklara det?
 
useless useless skrev:
Då blir man utan varmvatten också.
Ventilationen stängs av också.

Det jag har frågat om och söker information om är om någon vet hur man ändrar så att inställningen för vinterdrift inte är blockerad för inställningar under 10 plusgrader.

De andra förslagen är useless.
 
S Skyflakes skrev:
Varför får frånluftsvärmepumpen sämre verkningsgrad ju kallare det är ute?
Kan du förklara det?
För att man drar in kallare tilluft som måste värmas.

Det är lätt att tänka att den hela tiden jobbar med rumstempererad luft, men tittar man på hela bilden och t ex räknar på att kompressorn återvinner energi genom att kyla frånluften från +20 till 0 grader samtidigt som man drar in kall tilluft som ska värmas från -10 till +20 grader så blir det ingen lysande ekvation.

Modernare frånluftvärmepumpar kyler avluften till ca -15 grader och blir därför lite mer lönsamma när det är kallare, men å andra sidan behöver dom regelbundna avfrostningar som sänker den totala verkningsgraden.

Men även dålig återvinning är bättre än ingen återvinning alls.
 
Varför vill du köra ventilationen utan återvinning? Det du vill göra innebär att 100% av energin som har gått åt för att värma inomhusluften kommer att kastas bort, det innebär ju att systemets totala verkningsgrad blir låg även om uppvärmningen i sig är effektiv.
 
Krokben
Borde det inte bli bättre lösning överlag om du spärrar elpatronen, ställer ner kurvan så den ser till att hålla huset ca 17 grader, sen så låter du luft/luften sköta resten upp till ca 20-21. Då får du ju återvinning hela tiden med högre cop och färre avfrostningar, om några alls (pumpen matas med varmare luft, samt att vattnet inte behöver värmas lika mycket som annars). Sen tänker jag att luft/luften inte behöver jobba lika hårt med redig stödvärme vilket även där borde minimera avfrostningar.

Tänker jag rätt eller är detta en tankevurpa? @useless
 
useless useless skrev:
För att man drar in kallare tilluft som måste värmas.

Det är lätt att tänka att den hela tiden jobbar med rumstempererad luft, men tittar man på hela bilden och t ex räknar på att kompressorn återvinner energi genom att kyla frånluften från +20 till 0 grader samtidigt som man drar in kall tilluft som ska värmas från -10 till +20 grader så blir det ingen lysande ekvation.

Modernare frånluftvärmepumpar kyler avluften till ca -15 grader och blir därför lite mer lönsamma när det är kallare, men å andra sidan behöver dom regelbundna avfrostningar som sänker den totala verkningsgraden.

Men även dålig återvinning är bättre än ingen återvinning alls.
Hej!
Det du skriver är ett scenario som stämmer i ett tomt hus med frånluftsvärmepumpen som enda värmekälla men mitt fall är mer komplext än så.

Möjlig verkningsgrad på frånluftsvärmepumpen varierar beroende i stort på några få parametrar. Temperatur och flöde på frånluften där den tar sin energi. Andra parametrar är avgiven energi, framledningstemperarur och returtemperstur.

Bosch jobbar med flytande kondensering vilket gör att det är effektivare att ha så låg framledningstemperatur som möjligt.

Tack vare andra värmekällor kan man optimera systemet för bästa verkningsgrad.

Man kan anta att inomhustempen är konstant 20 grader. Utomhustempen och framledningstemperaturen i radiatorsystemet varierar.

Det finns en Luftluftvärmepump i huset och den har COP 6,5 vid 20 grader inne och 7 grader ute.
Vid minus 15 ute har COP sjunkit till 2,5.

Frånluftsvärmepumpen har COP 4,39 vid nominell värmedrift. Den varierar beroende på vilket temperatur som den ska tillverka men det har jag inga data på. Troligen sjunker COP till ca 3 vid temperaturer över 50 grader. Det är vad motsvarande Nibepump har utan flytande kondensering.

Jag bedömer det effektivast att värma huset med endast Luftluftvärmepumpen vid plusgrader ute. Den klarar det galant och utedelen klarar detta utan avfrostningar eller med mycket kortvariga avfrostningar. Jag såg en avfrostning live som bara tog ett par minuter.

Vid lägre utetemperatur och behov av mer tillförd energi inne så kommer COP gradvis att sjunka och tangera frånluftsvärmepempens COP på 4,39.

Då blir det effektivt att starta frånluftsvärmepumpen och köra den med låg framledningstemperatur.

Då får luftluftvärmepumpen mindre att göra och isar inte igen vilket höjer dess COP.

Det finns en kakelugn man kan elda i och det är lämpligt att spara veden till det är minusgrader ute.

Naturligtvis finns både inne och utetempgivare till frånluftsvärmepumpen. Regleringen på Bosch fungerar mycket bra. Den orkar ofta hålla en inställd temperatur men en önskad temperaturökning finns det inte kompressoreffekt till. Effekten är endast 1,6KW. Elpatronen är bortkopplad. Det blir luftluftvärmepumpen som får leverera extra energin som behövs.

För att få detta att fungera automatiskt behöver man ställa ner vinterdriften till noll grader utetemp men det går inte. Man måste in djupare i styrsystemet för att lösa det. Alternativet är att manuellt lägga in semesterläge på värmekretsen till och från vilket kan göras från mobilapp. Men man vill ju inte hålla på och passa detta manuellt...när det blir minustrader.


Det finns en sak till man kan göra för att spara energi.

Frånluftsvärmepumpen går med konstant fläkthastighet. När man eldar i eldstad drar det ut mer eller mindre luft ur huset vilket bidrar till en överventilation. Man skulle alltså ha ett braskaminläge på frånluftsvärmepumpen och sänka och sänka dess fläkthastighet något när man eldar.

Jag sänker ibland hastigheten 5 procentenheter vid eldning.
 
Koppla ur innegivaren och sänk/knäck värmekurvan så att bara en bråkdel av värmen kommer från FLVP'n.
 
Hur mycket i kr räknar du på att kunna spara om du klarar av att trimma in användningen som du önskar? Nu är det ju för sent men för andra som funderar på frånluftvärmepump och redan har radiatorer eller golvvärme , satsa på bergvärme eller luftvattenvärmepump istället beroende på storlek på hus och läge i landet. Dessa pumpar är mer effektiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.