1 466 956 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag har beställt den helt osett, ska bli spännande och se hur den är i verkligheten. Egentligen var jag mest intresserad av Skoda Enyaq 60kWh modellen från början, ska ha den som andrabil men ID.4 1st blev så pass billig med 80kWh batteri och kom med dragkrok för 1000kg som standard och OK grundutrustning och gick även att pruta lite på den, köpte den med klassisk bilfinans, ej leasing.Nötegårdsgubben skrev:
Det enda jag stör mig på är att den inte har el-baklucka och elmanövrerad förarstol som på 1st Max. Det känns lite "2012" utan det men det kan jag stå ut med. Nu är det bara att hitta en passande takbox! Jag kommer garanterat ta denna dagligen istället för min V90 T8, den får sambon åka i som "andrabil"
Det är lite överraskande hur de valt prissättningen. Om man vill ha det stora batteriet i Skodan så blir den dyrare än Vw. Trots hur mycket mer utrustning det finns på ID4.sunnis skrev:Egentligen var jag mest intresserad av Skoda Enyaq 60kWh modellen från början, ska ha den som andrabil men ID.4 1st blev så pass billig med 80kWh batteri och kom med dragkrok för 1000kg som standard och OK grundutrustning och gick även att pruta lite på den, köpte den med klassisk bilfinans, ej leasing.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Ja, jag tror inte att du blir besviken. Den känns lite mer premium än ID3 i materialval och finish. De smarta funktionerna lär väl spöka lite nu i början, men man får hoppas att de får till dem allt eftersom.sunnis skrev:
Elbils bidraget skall väl höjas?Nötegårdsgubben skrev:Finns det någon poäng med att ha en förmånsbil längre (annat än ren bekvämlighet, vilket förstås räknas det med)? Nu tas väl miljöbilsrabatterna för det bort i två steg, först nu vid årsskiftet, sen en grej till i sommar.
Som jag tolkat det kan man därefter lika gärna äga sin bil privat. Det kan förstås finnas en uppsida i att slippa låna över en halv miljon för att finansiera inköpet, men har man utrymme för det och kan ta lite av risken tror jag att eget ägande kommer visa sig vara billigast.
Det beror väl på. Om jag har en lön på, vi säger 45000 plus förmånsbil.
Eller om jag har en lön på 50 000 och ingen förmånsbil.
På statsskuld sida kan man beräkna kostnaden för förmånsbil.
Med en tesla model 3 och 45000kr i lön så får jag ut 31000 rent. Minus ett brutto löneavdrag på 1000kr.
Utan förmånsbil får jag ut 32200.
Nu stämmer inte förmånsvärderna riktigt för teslan men uträkningen verkar stämma annars.
Sen blir det väl lite mindre inbetalt till pensionen oxå.
Ett plus med förmånsbil är ju att jag slipper betala värdeminskning på mina privata bilresor.
Jag har typ 10 mil till jobbet.
Njea det är inte riktigt helt sant då Skodan har bättre grundutrustning är 1st Edition. 3-zon klimat istället för 2-zon, LED-Matrix istället för vanlig LED, elbaklucka, elstolar och andra detaljer.A Avemo skrev:
Enyaq med några tillval är egentligen jämförbar med 1.st Max.
Det jag störde mig på i Id3an var infotainmentsystem.
Kändes otroligt gammalt och fossilt.
Om man jämför med teslans.
Annars en bra bil med sköna stolar
Kändes otroligt gammalt och fossilt.
Om man jämför med teslans.
Annars en bra bil med sköna stolar
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Ja, det rena köpebidraget höjs. Men de 12.000 (?) kr/år som förmånsvärdet sätts ned med försvinner nu till årsskiftet, och så har jag för mig att det var något annat som ryker i sommar, men jag minns inte vad.Andreas_Hansson skrev:
Tanken är att det inte ska vara förmånligare att ha en förmånsbil än en privatfinansierad bil. En sund ordning tycker jag.
VW.OS är långt ifrån gammalt och fossilt. Problemet är att 10år sent påkommet och fortfarande har ett ganska konventionellt GUI. Infotainmentsystemen och hela mjukvarusidan har i praktiken stått still i 20år i fordonsindustrin (Undantaget Tesla). Fortfarande på årsmodeller 2019 hos Mercedes rattar man alfabetet med ett snurrhjul, även BMW envisas fortfarande med iDrive men nu uppblandat med knappar, rullhjul, fingersensor och touchskärm och alla saknar OTA uppdateringar på OS nivå men VW.OS ska få fullt stöd för det.Andreas_Hansson skrev:
Att emulera iOS eller Android appar via USB interface på en begränsad del av skärmytan var bakåtutveckling redan 2012..
Det är ju lite olika vilka finesser man värdesätter. Jag fick en offert på Enyaqen där jag valde stora batteriet och plockade på dragkrok och 125 kW laddning. ID4 finns inte att få utan dessa detaljer. Resultatet blev att Skodan blev dyrare än Vw. Och leasingkostnaden blev mycket dyrare.sunnis skrev:
Skillnaden i strålkastare hade jag missat. Elstolar klarar jag mig lika bra utan och elbaklucka vill jag inte ha.
När du säger snittar... är det på en resa, 2 resor, 10 resorR Rkarlsson skrev:För att få en bil som funkar året runt här så är de ju som mitt hus och mer den kostar
Om jag inte vill hyra bil och släp varenda gång man kör släp för då kommer man undan med 3-500 tusen.
Annars förslag på en bil som får dra 750 släp som är lika stor som kombi och snittar 45 mil i veckan ? Har inte kollat på ett tag men alla kalkyler är åt helvete än så länge och inte försvarbart för en elbil. Hade ju som sagt varit trevligt med låg bränslekostnad men den är försumbar om bilen kostar 1.5 miljon.
Kul!J Jancar1623 skrev:God morgon!
Kör modell 3 standard sedan 1 år tillbaka.
Veckopendlar 30 mil enkel väg varje vecka.
På sommaren fungerar det bra att köra utan att ladda på vägen men på vintern blir det på gränsen (mest 90-130km/t väg)
Laddar alltid över natten hemma och med batteriet inställt att max ladda till 90%
Upplever bara positiva saker med eldrift, inga problem med att få plats vid superladdarna då dessa ofta är placerade vid vägkanten och inte centrum.
Bilens generella kvalitet är ok, men kan inte jämföras med bmw/audi!
Har kört en sväng till tyskland i somras utan problem med att hitta eluttag!
Kör alltid med navigatorn igång för att bilen skall veta om körplanen för resan. Den håller då koll på när och var jag behöver ladda, skönt!
Det verkar fungera bra med superchargers.
Tesla 3 standard range + verkar göras i Kina nuförtiden.
Kvalitén skall vara bättre än dom som är tillverkade i USA sägs det.
Och då äger man batteriet på den där enyaq?A Avemo skrev:
550 tusen för den store, kalkylen håller inte dessvärre när man får topputrustade kombibilar för hälften av pengarna.
40 mil på 10 resor och 5 på "nöjes" Några fall 50-70 mil i ett sträck. Men skulle aldrig köpa en elbil och enbart ha elbil, kommer ha dieseln kvar för längre resor.A Alexn72 skrev:
Ja man äger batteriet. Ja som sagt de är dyra. Men nu är du i alla fall uppdaterad med informationen att de inte behöver kosta 1,5 miljoner utan det finns att få för en tredjedel.R Rkarlsson skrev:
Helt sant =) Så kanske om 3-5 år begagnatmarknaden har några för vettiga pengar. Den är ju helt död för oss som inte vill lägga de pengarna ännu.A Avemo skrev:
Har tittat på zoe emellanåt men de är tyvärr katastrof då 99% är hyrbatteri.
Man får även full miljöbilsbonus på en elbil vilket är 70tkr efter 1 April. 360kr i fordonsskatt per år istället för malusskatt som är någonstans runt 10-20tkr för en ny diesel. En helt ny dieselbil kostar ca 1000kr/månaden och uppåt i bara fordonsskatt, bara det gör rätt mycket i en kalkyl om man ser vad bilägandet kostar varje månad.R Rkarlsson skrev:
Redigerat: