Ska snart få besök av ett företag som ska kolla på ett markarbete hos mig.
Det ska schaktas av och grävas för plintar samt grusa hela ytan.

Översiktsbild på en trädgård med markerade områden för plintar, vedstack och skottkärra synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ska gjuta plintarna själv sen tänkte jag. Vad tror ni blir enklast för mig sen, om dom gräver en hel ränna för varje plintrad eller bara gräver en grop där varje plint är tänkt att placeras?
 
Ska du gjuta i papprör? Då funkar det med ränna men enklare att få allt rakt med bara hål.
Ska du frigjuta så blir det väldigt mycket betong om det är rännor.

Sedan ska det återställas efteråt.
 
Ja jag ska gjuta i papprör tänkte jag. Tänkte först gjuta en klack på ca 50x50cm och sen ställa på röret.
Grävkillen tyckte rännor och fasta plintar, men det är för stor höjdskillnad för fasta anser jag.
Måste väl va enklare att få i rätt höjd om man gjuter själv?
 
Hur mycket lutar marken?
Hur (åt vilket/vilka håll) lutar marken?
Vad ska byggas över plintarna?
Hur högt över högsta & lägsta punkt ska underkant på bygget vara?
Hur djupt är det minsta djup du hade tänkt gräva?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur mycket lutar marken?
Hur (åt vilket/vilka håll) lutar marken?
Vad ska byggas över plintarna?
Hur högt över högsta & lägsta punkt ska underkant på bygget vara?
Hur djupt är det minsta djup du hade tänkt gräva?
Det lutar ca 60-70cm på 6m
Det lutar från huset.
Tillbyggnad av huset, 1-plan ca 45m²
Lägsta punkt närmast huset ca 20cm, högsta punkt längst bort i bild ca 80cm
Tänkte försöka gräva 100cm för samtliga plintar.
 
AXS
Du kan ju gjuta både i rännor och upp i plintar direkt.

Ta dit en betongbil som först fyller rännorna typ 30x30. Sen fyller de upp rören för plintarna. Blir stabilt som sjutton. Glöm inte armering.
 
Har haft grävaren här och kollat nu.
Han tyckte det va lättast att gräva rännor och grusa av i botten. Då kan välja sen om jag vill gjuta plintarna själv eller köpa färdiga.

Jag är inne på att gjuta själv:
  • Gjuta en fot i botten på ca 50x50x10cm med uppstickande armeringsjärn.
  • Ställa på gjutrören, väga av med laser och kapa
  • Fylla med betong
  • Lägga syllpapp och sen bärlina som förankras med vinkelbeslag och expanderbult.
Låter det vettigt?
 
Ja klart att det är lättast för grävaren att bara gräva en ränna. Men vad är bäst totalt?
Det jag inte ser beskrivet är hur du ska återfylla kring plintarna. Eller ska du ha en ränna kvar under huset?
Som jag ser det så har en nergrävd plint ganska lite nygrävd mark omkring sig. Med ett bra grävt hål kring ett gjutrör har du kanske max en decimeter rörd mark. Jag tycker att en sådan plint borde stå stadigare än om du har handskottat igen ett dike kring plinten.
Jag hade dessutom kört med stolpskor som jag gjutit ner, men där finns det säkert många åsikter. Med stolpskor kan du i princip väga in bärlinan innan du gjuter.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Eller så kör man med ett jordborr så slipper man gjutrören också, bara att fylla med betong.
 
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Ja klart att det är lättast för grävaren att bara gräva en ränna. Men vad är bäst totalt?
Det jag inte ser beskrivet är hur du ska återfylla kring plintarna. Eller ska du ha en ränna kvar under huset?
Som jag ser det så har en nergrävd plint ganska lite nygrävd mark omkring sig. Med ett bra grävt hål kring ett gjutrör har du kanske max en decimeter rörd mark. Jag tycker att en sådan plint borde stå stadigare än om du har handskottat igen ett dike kring plinten.
Jag hade dessutom kört med stolpskor som jag gjutit ner, men där finns det säkert många åsikter. Med stolpskor kan du i princip väga in bärlinan innan du gjuter.
Du har en poäng, framförallt så blir ju "isoleringen" sämre om man handskottar tillbaka allt. Större risk för tjälskjutning.

Angående stolpskor så får man mindre anliggande yta mellan plint och bärlina, så jag tror det blir stabilare om man lägger bärlinan direkt på plinten. Men det är bara mina killgissningar! :)

Känns som att det finns hundra olika sätt att göra detta på och jag har svårt att bestämma mig.
 
P Prodigys skrev:
Eller så kör man med ett jordborr så slipper man gjutrören också, bara att fylla med betong.
Jordborr känns so absolut enklast. Bara borra, betong direkt i hålet, ner med ngra armeringsjärn, o mäta in skorna
 
Jag skulle valt en ”ränna” och gjuta sulor under plinten. Från plinten sticker du upp armeringsjärn, B-byglar, i plintskaftet. Armerar du ihop sula och plintskaft bra är man inte beroende av jorden kring plinten som stöd, så det är bara att återfylla,

Under sulan isolerar du med xps, då blir du av med tjälproblematiken. Under isoleringen 150mm makadam samt dränering. Här finns ett dokument för väglednining av isoleringen, https://www.isover.se/markisolering-och-tjalisolering-ger-skydd-mot-sattningar-och-sprickor.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Jag skulle valt en ”ränna” och gjuta sulor under plinten. Från plinten sticker du upp armeringsjärn, B-byglar, i plintskaftet. Armerar du ihop sula och plintskaft bra är man inte beroende av jorden kring plinten som stöd, så det är bara att återfylla,

Under sulan isolerar du med xps, då blir du av med tjälproblematiken. Under isoleringen 150mm makadam samt dränering. Här finns ett dokument för väglednining av isoleringen, [länk].
Tack för bra svar!
Det va i linje med vad jag hade tänkt så då kör jag på det.

Har du några tankar kring storlek på sula och dimension på plint? Jag har tänkt 500x500x100 för sulan och 200mm rör för plinten.
 
P
maah maah skrev:
Angående stolpskor så får man mindre anliggande yta mellan plint och bärlina, så jag tror det blir stabilare om man lägger bärlinan direkt på plinten.
Om jag ska killgissa lite angående detta så tror jag att anliggande yta spelar betydligt mindre roll för att det ska bli stabilt, än anliggande yta ökar risken för problem med fukt. Vidare bör det vara mycket viktigare att huset är fixerat och inte kan rubbas i varken höjd- eller sidled än att vikten fördelas på en stor yta på varje plint. Utbyggnaden blir inte särskilt tung, och det är mycket välbeprövat med stolpskor. När du ändå måste fixera bärlinan, varför inte väga in den samtidigt som du gjuter som PatrikJo sa.
 
Jag hade ett liknande projekt förra våren, med 22 plintar.
Jag grävde rännor då det blev så attans mycket lättare med minigrävaren än att gräva ned till frostfritt vid varje ställe.
Sedan gjutrör.
Det enda bökiga med det alternativet var att man fick jobba en del för att få rören att stå still under återfyllningen. Men om man fyller på en "skvätt" i botten först och fäster röret i botten på det viset få dem stabilare går det nog smidigt.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.