Nu har han ju redan ett stort inspektionshål i väggen och då kan man förstås laga slangen också, men hur illa hade det varit att bara dra i ny fk? Tekniskt sett har man väl bara en skyddsbarriär precis vid hålet i slangen men har det någon betydelse i praktiken?
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Köp en större TV bara, så den täcker hålet.

Du måste jobba lösningsorienterat. :cool:
 
  • Haha
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
En annan viktig fråga är ju vilka nya verktyg som behövs för att lösa problemet?
 
  • Gilla
  • Haha
civilingenjören och 9 till
  • Laddar…
Fairlane
Nu använde jag väl mest multiverktyget för att lösa problemet, och avbitartång och skaltång såklart. Skruvdragare användes för att SKAPA problemet så den räknas inte

Större tv skulle innebära att jag måste ta bort en garderob om jag inte vill blockera den. Då måste jag ha utrymme att förvara grejerna någon annanstans. Jag måste nog bygga ut huset och behöver nya verktyg för det. Hmm, det är dyrt att borra fel... :crysmile:
 
  • Gilla
VidarH och 7 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Större tv skulle innebära att jag måste ta bort en garderob om jag inte vill blockera den. Då måste jag ha utrymme att förvara grejerna någon annanstans. Jag måste nog bygga ut huset
Hur kan det här ens vara ett problem?
 
Du har ju OSB bakom gipset, du bör egentligen inte ens behöva träffa en regel för att hänga upp en TV tycker jag. Borde räcka om du i framtiden sätter någon extra skruv i väggfästet så sitter nog TV'n ändå?
 
  • Gilla
  • Älska
MagicFingers och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Man kan också ta ett hål med dosfräsen precis vid skadan, trycka i en ROT-dosa och få in flexslangen i, sen i med ledare och ett uttag i dosan. Då har man fått ett extra uttag på en konstnärlig höjd. :D

Dock kräver det sin man att få in flexslangen i rotdosan med så korta slangstumpar, kan vara helt omöjligt.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
A Avle skrev:
Du har ju OSB bakom gipset, du bör egentligen inte ens behöva träffa en regel för att hänga upp en TV tycker jag. Borde räcka om du i framtiden sätter någon extra skruv i väggfästet så sitter nog TV'n ändå?
Detta såg jag inte ens, några skruvar här så sitter det som berget, vill man ha långa nog för att pricka regeln fanns ju dock en chans att slutresultatet blivit detsamma som nu.
 
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Hej,

Idag var jag dum nog att tro att jag skulle kunna hänga upp ett stativ till en TV på vägen, utan att Murphy skulle hälsa på.

Tidigare ägare av huset har haft en tv ett så det sitter ett envägsuttag och ett antennuttag. Jag slog av strömmen och monterade ut se för att se var ledningarna tid vägen. De försvann snett uppåt till höger så jag trodde att jag tryggt kunde borra snett upp till vänster om uttaget. Självklart så svängde ledningarna snabbt till vänster och lika självklart så lyckades jag träffa de med borren med resultat att proppen gick.

Nu har jag sågat ut runt om och det ser ut så här.

[bild]

Vad gör jag bäst nu för att temporärt kunna skruva i proppen igen? Kapa rör och ledningar strax ovanför skadan och sätta dit wago?

Sen ska det såklart lösas på riktigt och väggen lagas, men inte ikväll. Jag vill bara få igång andra saker som delar säkring med den skadade kabeln.
Hur kommer det sig att du borrade så djupt från början? Du har ju OSB skiva bakom gipsen.. hade räckt att dra i typ 30mm träskruv i väggen så hade TV:n suttit som berget.
 
Nissens
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag kan inte låta bli att hånflina över den korkade svenska vanan att ha ledningar i löst hängande slangar inom väggarna. Jag vet att det är tillåtet men ändå idiotiskt. Ledningarna ska installeras i vertikala eller horisontella korridorer som man gör i många andra länder.
Vanligtvis sitter ledningarna vertikalt eller horisontellt i Sverige också, så det hånflinet kan du ju göra åt dig själv. :)

Att någon hånflinar åt andra säger mycket mer om den personen än vad hen begriper. :)
 
  • Gilla
Biffen87 och 1 till
  • Laddar…
Ser ju ut som borren var på god väg att gå igenom även skivan till nästa rum, så det var kanske tur att du träffade ledningen. Eller var tanken att stora TVn med genomgående bult?
 
  • Haha
  • Gilla
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Ja det sitter en OSB-skiva bakom. Jag var dock inte 100% säker på det, även om jag misstänkte det. Det var inte jättetydligt när borrade. Oavsett så tänkte jag följa beskrivningen på hur den den ska monteras och då följde det med rätt rejäla franska träskruvar, Till nästa skiva är det mer än det ser ut som på bilden. säkert 3 cm kvar.

Nu vet jag var regeln sitter och kommer skruva i den då den sitter bra till.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Ja det sitter en OSB-skiva bakom. Jag var dock inte 100% säker på det, även om jag misstänkte det. Det var inte jättetydligt när borrade. Oavsett så tänkte jag följa beskrivningen på hur den den ska monteras och då följde det med rätt rejäla franska träskruvar, Till nästa skiva är det mer än det ser ut som på bilden. säkert 3 cm kvar.

Nu vet jag var regeln sitter och kommer skruva i den då den sitter bra till.
Ok, men det ser ut som att du borrade ända in i gipsskivan på andra sidan regeln?
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
E
Mycket påhopp nu @Fairlane men det är bara för att ingen av oss någonsin gjort liknande fel. :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
A-Man_08 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Ok, men det ser ut som att du borrade ända in i gipsskivan på andra sidan regeln?
Då luras bilden. Det är cirka 3 cm kvar.
Flexslangen sitter fast i regeln så nära den vägg jag borrade i som det bara går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.