Mikael_L Mikael_L skrev:
Nejdå, särskilt förr i tiden dog massor med vanliga människor av strömgenomgång.
En kändis, Hans Alfredssons 5-årige son dog 1967 :cry: för att han stack in radioantennen (typ, något sånt var det) i uttaget. Petsäkra uttag har också minskat dödsfallen en hel del.

Jag tror att det är fram tills vi började få så låga dödsfallssiffror som vi nu är bortskämda med som vanliga medelsvenssons började försvinna ur statistiken. Ja bortsett från våghalsiga hempulare då.
Förr var antennerna anslutna till radion eller TV'n med "banankontakter" dessa passade utmärkt i uttag utan petskydd. Helt vansinnigt, det fanns inget säkerhetstänk alls på den tiden.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/gPwL1a/jag-sag-min-bror-do
 
  • Gilla
  • Ledsen
ricebridge och 5 till
  • Laddar…
För ett antal år sedan var någon "branschtidning" (kan ha varit facktidningen "elektrikern") på någon resa i delar av "mörkste Asien", och förfärades av en högspänningsstation byggd på en bambuplattform på bakgården i någoot bostadskvarter. Det var en liten grind längst upp på trappan, inte låst på något sätt. Runtom lekte barn.

Man hade förfärat frågat några föräldrar runt omkring om de inte är rädda att barnen skall komma åt elanläggningen och skadas/dö, och fått svaret: inte alls!

Förklaring:

Om det ligger en stor orm på gården (som det gör lite nu och då) vet alla barn att man måste hålla sig långt därifrån. De vet också att hela den plattformen alltid är lika farlig som ormen. I båda fallen är det särskilda (vuxna) ormtjusare som kan gå närmare om det behövs.
 
  • Gilla
JohanLun och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nejdå, särskilt förr i tiden dog massor med vanliga människor av strömgenomgång.
En kändis, Hans Alfredssons 5-årige son dog 1967 :cry: för att han stack in radioantennen (typ, något sånt var det) i uttaget. Petsäkra uttag har också minskat dödsfallen en hel del.

Jag tror att det är fram tills vi började få så låga dödsfallssiffror som vi nu är bortskämda med som vanliga medelsvenssons började försvinna ur statistiken. Ja bortsett från våghalsiga hempulare då.
Jo, jag menade i nutid.

Jag tror också att det handlar lite om att hela samhället har "professionaliserats" mer, på gott och ont. Jag kan tänka mig att det förekom en hel del riktiga Tarzan-kopplingar förr inom typ jordbruk och mindre verkstäder, men det är bara vad jag tror.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Andra tankar: El och elektronik har "exploderat" i förekomst sedan 1980. Då var "batteriladdning" något rätt ovanligt - kanske miniräknaren för en skollärare skulle laddas en gång i veckan.

Idag har vi miljontals telefoner, laddbara hörlurar, I-pods, ...

Trots detta förbluffande lite elbränder. Slutsatsen är kanske att el/elektronik-prylarna är bättre än vi befarar.

Vissa batterier har ju dock stuckit ut - Hoverboards härom året t.ex. Själv skulle jag inte vilja sätta en automatisk gräsklippare på laddning mot en träfasad heller...

Annars tror jag nog att dagens byggmetoder också inverkar - dels är plasten i elprylarna svårantändlig, det blir rök, sot och smält plast, men det börjar inte alls lätt brinna med öppen låga som lätt sprider sig.

Dessutom byggs husen med allt mer gips och mineralull på stålregel.

Och som redan har sagts: Jordfelsbrytarna gör säkert stor nytta.

Jag tror själv att hempulet och "Polack-elen" är mer av personfara än brandfara. Dåliga anslutningar kan givetvis bli varma om man börjar köra värmefläktar eller element på dem, men snabba fixar med "alla trådar röda" blir inte riktigt farligt förrän någon (annan hempulare eller "Polack" skall koppla vidare till ett vägguttag till, eller med en fräck WiFi dosdimmer eller, ...) Tändtråd i den gul-gröna är på samma sätt - faran kommer när nästa amatör hittar en gul-grön och "vet" att det är skyddsjord - utan att likt en yrkesman se de lite intrikata tecknen på "ful-el" som gör att man med dubbel misstänksamhet kontrollerar och åter kontrollerar innan man vågar ändra något i anläggningen.
 
  • Gilla
mellansorken och 4 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Inte pga hempul.
Hempulare är ju de som är fritid och de leker ju frekvent med elden så sent som 2006
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den sista 127/220 anläggningen i Sverige tror jag försvann så sent som -90talet någon gång.
Jag vet att iaf ett av husen på länssjukhuset i Kalmar hade 127/220-anläggning våren 1993, tror att huset stod kvar något år till.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Hempulare är ju de som är fritid och de leker ju frekvent med elden så sent som 2006
om du med det uttalandet avser Elsäkerhetsverkets rapportering av avlidna under fritiden som jag la upp som diagram tidigare, så stämmer inte heller detta påstående med verkligheten

med "avliden under fritid" så avses personer som avlider under sin fritid utan att utöva ett yrke -- oavsett vem som installerat eller ansvarar för det elektriska, vare sig det är en hempulare eller behörig elektriker/firma

många, för att inte säga det stora flertalet, av fritidsolyckorna uppkommer vid alltför närgången bekantskap med kontaktledningar, och de är sällan hempulade
 
  • Gilla
Pippi Viktualia och 3 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Hempulare är ju de som är fritid och de leker ju frekvent med elden så sent som 2006
Har lite svårt att förstå innebörden. Du får gärna förtydliga. Det finns ingen statistik på ELSV angående hempul och inget från 2006 som säger det heller.
 
ricebridge ricebridge skrev:
En laddare från Sverige? Vad har vi kvar för tillverkning av sånt här i riket...?
Tack, för att undvika missuppfattningar borde jag förstås skrivit - köper en märkesladdare från betrodd svensk butik, tillverkad enligt standard som är godkänd för anslutning till det Svenska elnätet. Tydligt nog? ;)
 
  • Gilla
  • Haha
ansgar46 och 1 till
  • Laddar…
E
L Lilllen skrev:
Tack, för att undvika missuppfattningar borde jag förstås skrivit - köper en märkesladdare från betrodd svensk butik, tillverkad enligt standard som är godkänd för anslutning till det Svenska elnätet. Tydligt nog? ;)
CE?
 
Som hemmapulare har man även en fördel jämfört med en yrkesutövande elektriker. Man kan låta ett moment ta väldigt mycket mer tid än en elektriker som snabbt ska vidare till nästa jobb eller jobbar mot offererat pris. Man kanske skippar ett moment som skulle göra anläggningen lite säkrare bara för slippa komma tillbaka senare.

Om man nu sparar in kostnaden för en elektriker så kan man ju lägga pengar på kvalitativt och säkert elmaterial istället.
 
  • Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
Lite konstigt att man kan köpa en elcentral på Jula som man själv inte får koppla in.
 
Staffans2000
O Olle61 skrev:
Förr var antennerna anslutna till radion eller TV'n med "banankontakter" dessa passade utmärkt i uttag utan petskydd. Helt vansinnigt, det fanns inget säkerhetstänk alls på den tiden.
[länk]
Jodå!
Det fanns blindproppar som förhindrade kunskapstörstande gossar (flickor leker med dockor) från att vidga sina vyer.

Staffan
 
  • Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
Staffans2000
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Lite konstigt att man kan köpa en elcentral på Jula som man själv inte får koppla in.
Köpa bil utan körkort, går också bra.

Sta
 
  • Gilla
TobbeLenn och 6 till
  • Laddar…
En sak som påverkar statistiken är vilka har anmälningsskydighet till ESV.

Att innehavare av elnät, kontaktledningar och spårtarafik. är vid tillbud och olyckor anmälningsskydiga till elsäkerhetsverket. Detta gäller även om det är annans personal eller privatpersoner som är inblandade. Jag tror elnätsägare och trafikverket är duktiga på just det.

Lika så så så ska elolyckor/allvarligare tillbud inom yrkesutövning anmälas. Detta ska göras av arbetsgivaren.
Om lilla elfirman anmäler ett tillbud är inte lika säkert. Eller att en av bondens anställda får en stöt kanske inte anmäls.

Och privatpersoner har ingen anmälningsplikt alls till ESV.

Bara en liten tanke....
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.