65 535 läst · 448 svar
66k läst
448 svar
Elolycksfall, hempulande m.m
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
När SEF skrev artiklarna om alla problem som uppkommit pga av hempulare så refererade man till statistik från ELSV. Jag mailade ELSV och efterfrågade denna statistik och det visade sig att det inte fanns någon sådant. När jag påtalade detta för SEF svarade man att det var en "tolkningsfråga"(!). Även chefen för Bandskyddsföreningen blev förvånade över detta och menade att uppgifterna om statistiken kom från SEF och inte ELSV.Boilerplate4U skrev:Tack för en intressant tråd.
För ett par år sedan lobbad elektrikerförbundet (SEF) hårt mot Elsäkerhetsverket (ELSV) och det skrevs massor med artiklar om hur farligt det var att låta hemmafixare göra egna elinstallationer (bla "Så ska hemmapularna stoppas"). I samband med det inledde jag en dialog med ELSV om en ev utbildning för hemmafixare (typ körkort) men det avfärdades helt pga "det är alldeles för komplicerat" för privatpersoner att lära sig. På min fråga om hur ELSV ställer sig till alla 10-tusentals äldre elektriker vars utbildning är förlegad men fortfarande kan utföra "behöriga" installationer utan krav på vidareutbildning så hänvisade man bara till SEF(!).
SEF agerar precis som gamla fackförbund med väl utvecklat protektionistisk agenda och har gissningsvis forfarande stort inflytande på ELSV som är en tämligen liten organisation. Av den anledningen anser jag att man bör avveckla eller eller helt omorganisera ELSV alternativ placera dem under en annan myndighet.
Personligen tror jag mer på felaktigt installerade laddare till elbilar i hemmet då det på senare tid dykt upp massor med billiga kina-lösningar utan korrekt CE-kontroll. Jag har sett massor med exempel på laddutrustning där tex 3-fasboxarna hänger löst på en trästolpe el likande.
EDIT:
Glömde nämna ett SEF även lobbade väldigt hårt med Brandskyddsföreningen i samband med alla artiklarna så det var med andra ord en väldig utstuderad kampanj man körde då.
EDIT2:
När SEF skrev artiklarna om alla problem som uppkommit pga av hempulare så refererade man till statistik från ELSV. Jag mailade ELSV efterfrågade denna statistik och det visade sig att det inte fanns någon sådan statistik. När jag påtalade detta för SEF svarade man att det var en "tolkningsfråga"(!)
Om jag inte minns fel är mailen från ELSV publicerade i någon gammal tråd på detta forum. Ska se om jag kan hitta dem...
Redigerat:
Jag tror att det är som du säger. För 25 år sedan var hempularna få men olyckorna desto fler. Sedan man kan köpa elprylarna fritt har fler börjat hempula och olyckorna minskat. Om det tidigare var 10 som hempula och det var 10 % olyckor så drabba det 1 person. Om det nu är 1000 som hempular och 10 som förolyckas så har ju procentsatsen gått ner till 0,1 och därmed olycksstatistiken.Mikael_L skrev:I en tråd nyligen, som jag vill avlasta med en sådan här sidodiskussion så påstod jag att trots att försäljningen av elmaterial rent exploderat de senaste 25 åren så syns det ändå inte i olycksstatistiken. Tvärtom så går olyckorna ner - vilket kan tyda på att det är hempularna som gör bättre installationer.
Detta var naturligtvis en ganska vågad slutsats att dra, det kan ju bero på en massa andra saker. Kanske att elektrikerna har blivit såååå mycket bättre under dessa 25 år att det tagit ut effekten av hempularna. Men ärligt talat måste då elektrikerna förr ha varit väldans usla ...
Tågklättrare och koppartjyvar kan man inte kalla för hempulare.O Olle61 skrev:
Däremot syns endast de som faktiskt är yrkesmän i statistiken. Den svarta hempularmarknaden finns det ingen statistik på
2019 dog tre av el:
En man i 40-årsåldern har klättrat upp i en fackverksstolpe för en högspänningsledning. Mannen kom i kontakt med spänningssatt anläggningsdel och avled. Spänning 130 kV
En man har påträffats avliden mellan järnvägsspåren. Mannen var brännskadad och har under färd på utsidan av tåget troligtvis kommit i kontakt med spänningsförande delar på ett X40 tåg eller kontaktledningen. Spänning 15 kV
Linjemontör i 40-årsåldern arbetar med felavhjälpning i ett kabelskåp. Montören utsätts i samband med arbetet för strömgenomgång och avlider.
Två våghalsar och en elektriker.
En man i 40-årsåldern har klättrat upp i en fackverksstolpe för en högspänningsledning. Mannen kom i kontakt med spänningssatt anläggningsdel och avled. Spänning 130 kV
En man har påträffats avliden mellan järnvägsspåren. Mannen var brännskadad och har under färd på utsidan av tåget troligtvis kommit i kontakt med spänningsförande delar på ett X40 tåg eller kontaktledningen. Spänning 15 kV
Linjemontör i 40-årsåldern arbetar med felavhjälpning i ett kabelskåp. Montören utsätts i samband med arbetet för strömgenomgång och avlider.
Medlem
· 1 686 inlägg
Nummer ett har man tagit bort den stolpen och grävt ner ledningen nu, så det kommer inte hända just där igen. Fast det har faktiskt hänt en gång till tidigare på samma plats.O Olle61 skrev:2019 dog tre av el:
Boilerplate4U skrev:
Hur menar ni?Grizzlybjörnen123 skrev:
Har inte ELSV med privatpersoner som dött i elolycka förr, utan bara de senaste åren?
Var de 50 som dog där ett år i slutet på 40-talet alla elektriker?
Nejdå, särskilt förr i tiden dog massor med vanliga människor av strömgenomgång.joakim_j skrev:Skulle det inte vara intressant att veta mer specifikt vilka typer av olycksfall det rör sig om? Jag har fått för mig att det i princip bara är professionella elektriker och folk som klättrar på tåg som drabbas av strömgenomgång.
Betydligt vanligare måste det väl vara med bränder av olika omfattning, varav de flesta säkert inte orsakar några personskador? Finns det någon statistik på sådant?
En kändis, Hans Alfredssons 5-årige son dog 1967 för att han stack in radioantennen (typ, något sånt var det) i uttaget. Petsäkra uttag har också minskat dödsfallen en hel del.
Jag tror att det är fram tills vi började få så låga dödsfallssiffror som vi nu är bortskämda med som vanliga medelsvenssons började försvinna ur statistiken. Ja bortsett från våghalsiga hempulare då.
Redigerat:
Medlem
· 1 686 inlägg