Rapid increase of a SARS-CoV-2 variant with multiple spike protein mutations observed in the United Kingdom, ECDC 20 December 2020

...While it is known and expected that viruses constantly change through mutation leading to the emergence of new variants, preliminary analysis in the UK suggests that this variant is significantly more transmissible than previously circulating variants, with an estimated potential to increase the reproductive number (R) by 0.4 or greater with an estimated increased transmissibility of up to 70%. This new variant has emerged at a time of the year when there has traditionally been increased family and social mixing. There is no indication at this point of increased infection severity associated with the new variant. A few cases with the new variant have to date been reported by Denmark and the Netherlands and, according to media reports, in Belgium....

Det finns en hel del intressant läsning i det dokumentet. Både om vad man vet och inte vet, och vad man ska ta reda på.

Vad hände med mutationen D614G som beskrevs som så mycket farligare tidigare?

Kanske det är en slump att just VOI 2020/12-01 sprids så mycket?
Några superspridarevent och andra faktorer mitt i ”andra vågen” samverkar?
”Founder effekt”?
Men jag tycker naturligtvis att det är bra att stoppa flygen från England etc.
 
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Vad hände med mutationen D614G som beskrevs som så mycket farligare tidigare?
Den förändringen finns i nästan alla bekräftade fall i världen åtminstone under hela hösten. Det är väl bara i Asien det finns en del fall utan den mutationen.
https://www.news-medical.net/news/2...-variant-in-the-global-COVID-19-pandemic.aspx
Den bör ingå i VOI 2020/12-01.

blackarrow blackarrow skrev:
Kanske det är en slump att just VOI 2020/12-01 sprids så mycket?
Några superspridarevent och andra faktorer mitt i ”andra vågen” samverkar?
Det var någonstans en intervju med en svensk forskare eller läkare som ansåg att än så länge var det väldigt osäkert om mutationen verkligen hade en ökad smittspridning på 70 %, tydligen så var det framräknat med hjälp av en modell och såna kan ju slå fel just för att de missar sånt som superspridarhändelser.
 
optimum optimum skrev:
Jäkligt dåligt försvarstal Johan Carlsson hade om varför vi bara släpper in personer utan att testa.
Börjar likna en dåres försvarstal när vi saknar rutiner och metoder för att skydda befolkningen från smitta in till landet.

[länk]

Det kommer finnas massor för coronakommissionen att ta upp.
Håller med. Hur kan man ta Covid prov på VC utan att veta var folk tar vägen efter provet. Ingen behöver sitta på VC och vänta på svaret i flera dagar!?

Om man tar ett PCR test på VC ska man betrakta sig som smittad och sätta sig i karantän tills man fått svar.
Det skulle väl fungera lika bra om man tar provet på flygplatsen? Vi har personnummer, pass, folk är listade på en VårdCentral. Information och journaler finns samlat via 1177.se.
Både Gbg och Sthlm använder Direkttest.se och man får svarsnotis i mobilen och på mail.
Hur svårt kan det vara??

Jan Carlsson har nog aldrig behövt boka ett test PCR test på en vanlig överbelastad VC. Det kanske inte går att få en tid för än nästa år, nu när många har semester. Många VC har stängt sina jourmottagningar. Provtagning hänvisas till webbokning som är fullbokad.

Det är inte fel att släppa in svenskarna i landet, men man bör ju ta om han och hantera situationen.
Men jag förstår problemet. Om man gör provtagning på en flygplats kan de inte blippa streckkoden på provets etikett och få svaret att gå till personens VC.

Nu får de åka men och kan fortsätta röra sig i samhället som vanligt om de inte har symptom.
Det är väl inte konstigt att folk blir konspiratoriska?
Att man undrar om de ansvariga vill ha smittspridning av den nya virusmutationen också?
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Nu får de åka men och kan fortsätta röra sig i samhället som vanligt om de inte har symptom.
Nej, samtliga som kommer från Storbritannien ska stanna hemma och isolera sig i minst 7 dagar och det gäller även andra i hushållet.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...er-har-rest-fran-storbritannien-till-sverige/

Tillägg:
I Region Stockholms app finns sen i onsdags ett särskilt val om att man själv eller någon i hushållet varit i Storbritannien när man bokar test.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Astra tror på sitt vaccin och doseringsvarianten. Skulle vara förnämligt att också deras vaccin kan börja rullas ut som man säger.

"Det har rått visst tvivel om hur effektivt Astra Zenecas vaccin är. Men på söndagen rapporteras att det är klart för godkännande och att detta vaccin kan användas med start den 4 januari i Storbritannien.

Astra Zeneca uppger nu att vaccinets effektivitet är i paritet med andra coronavaccin. Tidigare har både Pfizer och Moderna rapporterat om 95 procents vaccineffektivitet på deras kandidater.

“Vi tror oss ha hittat sättet att genom två doser nå en effektivitet i nivå med den hos alla andra”, citeras Pascal Soriot, vaccinansvarig vid Astra Zeneca i Sunday Times." //Svd näringsliv
 
BirgitS BirgitS skrev:
Den förändringen finns i nästan alla bekräftade fall i världen åtminstone under hela hösten. Det är väl bara i Asien det finns en del fall utan den mutationen.
[länk]
Den bör ingå i VOI 2020/12-01.

Det var någonstans en intervju med en svensk forskare eller läkare som ansåg att än så länge var det väldigt osäkert om mutationen verkligen hade en ökad smittspridning på 70 %, tydligen så var det framräknat med hjälp av en modell och såna kan ju slå fel just för att de missar sånt som superspridarhändelser.
Jo, D614G ingår i VOIn201012/01. I rapporten jag länkade är den en i mängden av de ”multipla mutationerna”.
It is defined by multiple spike protein mutations (deletion 69-70, deletion 144, N501Y, A570D, D614G, P681H, T716I, S982A, D1118H) present.

Ja, Hur kan man veta att en viss stam orsakar ökningen på 70% och att det inte hade kunnat bli 70% ökning med en annan virusstam?

Jag brukar inte länka YouTube videos, men denna kommer från en amerikansk virusprofessor
SARS-CoV-2 UK variant: Does it matter? [YouTube]
Vincent Racaniello, [Wikipedia]
Vincent explains the properties of the SARS-CoV-2 UK variant and why claims that it is more transmissible are not supported by experimental data.

Han verkar vara välmeriterad. Att bara lyssna 2-3 minuter på honom bör göra att man kan andas lite lugnare efter att ha fått panik eller satt morgonkaffet i halsen.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Kanske folk tvättar händerna mer? :rolleyes:
Jag tror ju inte på att orsaken till andra vågen var att folk slutade följa restriktionerna. Inte heller tror jag att viruset muterade helt plötsligt.

Om man letar, gräver vidare isf blundar för det man inte förstår [*] så kanske man finner svaren?

Det finns väl helt enkelt mer virus bland folk i samhället om det finns mer virus i avloppen?

Mest troligt är väl att de som är sjuka producerar mer virus?
Folk kanske har problem med magen utan ha övriga symptom?
Anta att vi har 10ggr fler smittade (inklusive fler asymptomatiska) och varje smittat producerar 10ggr mer virus. Då borde det bli 100 ggr mer virus i avloppen.

* En känga till Fohm, vården, svenska forskare mfl. Vi orkade inte smittspåra, vi gör väldigt lite analyser av vilka virusvarianter vi har. Vi vet väldigt lite. Vi vill väl inte veta?
Tycker också att det görs för enkelt antagande om för dålig distans och hygien! Virus har en periodicitet där det är effektivare under vår kalla vinterperiod, orsakat av.... behöver rabbla självklarheter. Min erfarenhet från södra skåne är att vi är minst lika försiktiga idag som i våras, fler har munskydd, dock har fler åkt till jobbet, de dagar jag kört bil till jobbet.

Min slutsats är att vi kan inte helt skydda oss mot virus. Vi kan förlänga o dämpa spridningen, men ej utrota den när väl den tagit sig in i samhället.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
BirgitS
trähandtag trähandtag skrev:
Tycker också att det görs för enkelt antagande om för dålig distans och hygien! Virus har en periodicitet där det är effektivare under vår kalla vinterperiod, orsakat av.... behöver rabbla självklarheter.
Nåja, vi vet ju att influensa och vinterkräksjuka tog slut tvärt och minst en månad tidigare i våras än vanligt när just distans och hygien blev viktigt så nog är det viktigt.

trähandtag trähandtag skrev:
Min erfarenhet från södra skåne är att vi är minst lika försiktiga idag som i våras, fler har munskydd, dock har fler åkt till jobbet, de dagar jag kört bil till jobbet.
I våras hade ni ju så liten smittspridning att det inte var så stor risk att smitta och att bli smittad när det slarvades lite men när smittspridningen är stor måste man vara mycket mer noga. I april var det tomt i affärerna här uppe och det går inte att trängas i dem på julhandling och mellandagsrea om smittspridningen ska gå ner.
 
BirgitS
optimum
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nu är ju det här nyhetstråden, vet inte om ovan kan kallas "nyhet" men men...

Det är så lätt att bara skrika "testa alla", och tro att det på något magiskt sätt löser alla problem.... Tänker man steget längre så hittar man ju flera problem..

1: snabbtesten har för dålig träffsäkerhet för att göra nytta.
2: vi gör ett riktigt test istället då. Vad ska personen göra under tiden den väntar på svaret? Åka hem? Bo kvar på hotell och käka roomservice i 3-4 dagar? Vem betalar för det?
3: sen då? Personen måste ju likförbannat åka hem ändå, vare sig den är smittad eller inte?

Eller om vi tar fallet med de finska medborgarna som mellanlandade i Sverige, skulle vi hållit kvar dem mot deras vilja? Under vilket lagrum?
Vanlig test och så får de vänta på besked. De kom ju för katten in på fel sätt.
Om de är smittade så är det väl lämpligt att de inte åker kollektivt hem och sedan bör de hålla sig hemma.
Eftersom vi saknar en lämplig pandemilag så får vi lita på att de håller sig hemma.

Jag trodde du viste att vi är mitt inne i en pandemi.
Om inte så är det en nyhet för dig och kanske andra och dessutom kom de från Storbritannien vilket vi infört återreseförbud med flyg.

Det är skamligt så dåligt som denna pandemi hanteras av våra myndigheter. (min åsikt)
 
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Tomt, se [länk]
Bra. då blev det inte en skandal till. Gott
 
A
optimum optimum skrev:
Vanlig test och så får de vänta på besked. De kom ju för katten in på fel sätt.
Om de är smittade så är det väl lämpligt att de inte åker kollektivt hem och sedan bör de hålla sig hemma.
Eftersom vi saknar en lämplig pandemilag så får vi lita på att de håller sig hemma.

Jag trodde du viste att vi är mitt inne i en pandemi.
Om inte så är det en nyhet för dig och kanske andra och dessutom kom de från Storbritannien vilket vi infört återreseförbud med flyg.

Det är skamligt så dåligt som denna pandemi hanteras av våra myndigheter. (min åsikt)
Men det blir bra sen va! med vaccin och sånt?
 
optimum
Handyman 1 skrev:
Men det blir bra sen va! med vaccin och sånt?
De flesta av oss har tagit till oss råden om att undvika onödiga resor nu i jultider.
Ändå reser folk och då tycker jag de borde få stå sitt kast.
Sätt dem på ett hotell där de själva får betala för sitt boende tills ett test visar att de inte är sjuka.
Ännu vet vi inte konsekvenserna av den nya varianten som kommer från Storbritannien.

Men vi får inte göra ett jäkla skit. Vi har en grundlag som blir farlig i tider med en pandemi. Det är därför strategin är så menlös.

Vaccin som du tar upp är vägen ut ur detta och fram tills dessa får vi sköta oss, sköta oss jävligt bra.
Som jag ser det en medborgerlig skyldighet att ta emot den dagen man erbjuds.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Vanlig test och så får de vänta på besked.
Menar du att folk ska drälla runt på flygplatsen i ett dygn eller två i väntan på besked?
Detta samtidigt som de kanske är eller hinner bli smittspridare under tiden. Låter inte lämpligt tycker jag.

Hur har du tänkt att lösa fallet med att de lämnar ifrån sig ett negativt prov just när de landat men hinner bli smittspridare innan de har fått reda på att deras prov var negativt ett dygn senare?
Vilket är störst risk, att någon är smittspridare just när de landar eller att någon hinner bli det under ett dygns väntan?
optimum optimum skrev:
Om de är smittade så är det väl lämpligt att de inte åker kollektivt hem och sedan bör de hålla sig hemma.
Hur ska de som testar positivt ta sig hem har du tänkt dig?
Specialfordon med skyddsklädd personal? De har väl fullt upp med att transportera folk som behöver sjukhusvård.

optimum optimum skrev:
Eftersom vi saknar en lämplig pandemilag så får vi lita på att de håller sig hemma.
Samma sak gäller när det finns en pandemilag. Går ju inte att ha bevakning dygnet runt av alla som kanske är smittförande.
 
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att folk ska drälla runt på flygplatsen i ett dygn eller två i väntan på besked?
Detta samtidigt som de kanske är eller hinner bli smittspridare under tiden. Låter inte lämpligt tycker jag.

Hur har du tänkt att lösa fallet med att de lämnar ifrån sig ett negativt prov just när de landat men hinner bli smittspridare innan de har fått reda på att deras prov var negativt ett dygn senare?
Vilket är störst risk, att någon är smittspridare just när de landar eller att någon hinner bli det under ett dygns väntan?

Hur ska de som testar positivt ta sig hem har du tänkt dig?
Specialfordon med skyddsklädd personal? De har väl fullt upp med att transportera folk som behöver sjukhusvård.


Samma sak gäller när det finns en pandemilag. Går ju inte att ha bevakning dygnet runt av alla som kanske är smittförande.
Vad då drälla?
De som kom var ca 30 st.

Berätta nu hur du får 30 st. att bli ett problem.
Jag ser större problem i om några av dessa är smittade och sprider nya mutationen i Sverige.
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.