Undanbeder mig kommentarer som t ex: Kokar du över så gör du fel, jag kokar aldrig över för då gör man fel osv:rolleyes:

Jag flyttade in här förra året i september så hällen (”Otrolig” från IKEA) satt redan på plats. Jag fullkomligt älskar :love: hastigheten/effekten på spisen men lika mycket som jag älskar den så hatar jag ”överkokningsskyddet” eller vad det heter?

Minsta lilla droppe som lägger sig på displayen på spisen gör att den stänger av:mad: Jag håller på att få ett mindre frispel när jag ska laga mat!

Vissa ”Förståsigpåare” säger att IKEA tidigare haft fel glas i sina spisar samt även felaktiga ”touchkort” (vad nu det ska betyda?)? Detta ska visst vara åtgärdat om man köper en som är tillverkad efter början av år 2020?

sedan säger andra att det beror inte på glaset utan att det beror på att det är touchknappar?

Det är visst också stor skillnad mellan olika märken/fabrikat som jag förstår? Vad är eran erfarenhet av de olika märkena (alltså ni som inte är proffs utan som jag kokar over lite då och då, potatisvatten som droppar från locket osv)?

Slutligen är jag intresserad av skillnaden mellan 60 cm & 80 cm häll? Fördelar nackdelar och om fabrikat/märke/modell där jag kan montera en 80 cm häll i ett 60 cm skåp?


Manual för IKEA-spisen OTROLIG på ett träbord med tydligt visas på omslaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Vi har Electrolux spis med induktion. Det är som du säger det himla pipande när man spiller nånting på displayen. Men man vänjer sig och blir snabb med trasan.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Ja pipandet är väl en sak men jag blir mest less på att den samtidigt stänger av :surprised: Sedan måste jag torka torrt innan jag kan slå på den igen!

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vi har Electrolux spis med induktion. Det är som du säger det himla pipande när man spiller nånting på displayen. Men man vänjer sig och blir snabb med trasan.
 
Jag kokar alltid pasta och sånt som kan stänka lite på plattan längst bort från touch-panelen...

Men som sagt, man vänjer sig snabbt vid att ha en kökshandduk i närheten... (y)
 
nikasp
Har Electrolux hemma och aldrig märkt såna problem under ca 4 år. Har kanske hänt nån gång i torpet där jag satte in en ny smal Ikea induktionshäll för tre år sen. Jag har svår OCD angående mycket men det här fenomenet har jag inte störts av eller hänt såpass att det kommit in på topplistan av saker jag stör mig på.
 
Jo det går alltid att lösa ett problem genom att måsta skapa andra problem. Om jag har fler kastruller på spisen kanske jag inte kan välja plats på just den som det kanske kommer att ”sprätta” ifrån.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag kokar alltid pasta och sånt som kan stänka lite på plattan längst bort från touch-panelen...

Men som sagt, man vänjer sig snabbt vid att ha en kökshandduk i närheten... (y)
 
Med all respekt så huruvida du upplever problemet stort eller litet hör väl inte riktigt hit och speciellt inte om din/dina hällar uppför sig på detta vis.

Men vidare har jag även hört att Siemens och vissa av Electrolux hällar uppför sig bättre.

nikasp nikasp skrev:
Har Electrolux hemma och aldrig märkt såna problem under ca 4 år. Har kanske hänt nån gång i torpet där jag satte in en ny smal Ikea induktionshäll för tre år sen. Jag har svår OCD angående mycket men det här fenomenet har jag inte störts av eller hänt såpass att det kommit in på topplistan av saker jag stör mig på.
 
Totte_S
Håller med dig fullkomligt!
För att inte tala om barnlås som aktiveras.
Vansinne att inte tillverkarna erbjuder en extern knappsats för montering torrt.
Dessutom är induktion kass eftersom värmen försvinner när man lutar kokkärlen eller lyfter dem.
Jag planerar för gas i kombination med induktion framöver.
Har haft Siemens ( skit - höll två år innan kretskortbyte, sedan 1,5 år till.) nu cylinda - lägre effekt än siemens men har inte gått sönder än. Båda ballar ur av vatten.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Håller med dig fullkomligt!
För att inte tala om barnlås som aktiveras.
Vansinne att inte tillverkarna erbjuder en extern knappsats för montering torrt.
Dessutom är induktion kass eftersom värmen försvinner när man lutar kokkärlen eller lyfter dem.
Jag planerar för gas i kombination med induktion framöver.
Har haft Siemens ( skit - höll två år innan kretskortbyte, sedan 1,5 år till.) nu cylinda - lägre effekt än siemens men har inte gått sönder än. Båda ballar ur av vatten.
Ge inte tillverkarna några idéer nu.. Du vet ju var den "externa knappsatsen" kommer att hamna, i en app till telefonen... :seenoevil:
 
  • Haha
  • Ledsen
  • Gilla
Nobbe_1 och 2 till
  • Laddar…
Totte_S
fast det vore nästan bättre...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ge inte tillverkarna några idéer nu.. Du vet ju var den "externa knappsatsen" kommer att hamna, i en app till telefonen... :seenoevil:
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ge inte tillverkarna några idéer nu.. Du vet ju var den "externa knappsatsen" kommer att hamna, i en app till telefonen... :seenoevil:
Va trevligt, då kan man sätta på på full effekt för att sätta sig i soffan och sen bara skruva ner i telefonen när det kokar, kanske en liten pling när maten är klar ;)
 
Så funkar det redan hemma hos mig. Men jag är ju gift...
 
  • Haha
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Jag har en 13 år gammal LG induktionshäll.
Även den blir galen då vatten hamnar på touchpanelen. Men det är sällan det sker.
Men enklaste åtgärden för att slippa detta är att köpa en häll med vred vid komma de byte. Smeg har flera olika med vanliga vred.
Smeg induktionshäll med fyra kokzoner och traditionella vred på framsidan, svart med vit ram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
A
Min bäste Don Quijote(Nobbe_1),stilla er!:)

Jag har också en electrolux spis med häll,upplever samma fenomen/nackdelar med den,också irriterande att man inte kan ställa en plåt från ungnen på hällen om man har en panna på den samtidigt,då täcker plåten sensorerna och ett evigt pipande tar sin början:oops: man får anpassa sig helt enkelt,SLUTA KOKA ÖVER vetja:crysmile:
Fördelarna tycker jag överväger nackdelarna,idag funderar jag tex aldrig om jag slagit av spisen när jag går hemifrån,eftersom dom inte fungerar utan en panna på spisen!
För att citera Kjell från Ullared "så fungerar det":)
God fortsättning iaf :love:
 
Redigerat:
  • Gilla
Fuzzy.wuzzy och 1 till
  • Laddar…
Det där såg känsligare ut än vad jag sett tidigare. Jag misstänker att det är något av en avvägning mellan att göra den känslig nog att reagera på fingrar men okänslig nog att inte reagera på vattenstänk. Olika hällar lyckas olika bra med det. Med detta sagt så är det en av orsakerna till att jag vägrar ha en spis med touchkontroller.

Angående storleken på häll. Poängen med att ha en större häll är förstås att ha plats för större stekpannor. Oftast har inbyggnadshällar ett mycket mindre avstånd mellan yttre och inre platta än en fristående spis har. Det är inte säkert att det avståndet blir bättre bara för att hällen blir bredare. Men det är enkelt att mäta centrumavståndet mellan plattorna för att jämföra hällar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.