R Robert-san01 skrev:
Vi har en IVT 412 och den låter inte speciellt mycket. Den låter lite när den varvar upp, men den är många gånger tystare än den NIBE 310 vi hade i förra huset.

Det är inte brine eller cirkpumpen som låter?
Brine? Svårt att lokalisera var ljudet kommer från faktiskt!
 
T
Kan man inte öppna upp vpn och handköra cirkulationspumparna osv för att hitta vad det är som orsakar ljudet? :thinking:
 
Brine är det som cirkulerar i borrhålet. Det brukar vara en pump för det och en för värmeslingor.

Om du lägger handen på pumpen så borde någon av dem vibrera rätt duktig som det låter.

Det har aldrig varit på tal om att justera in slingorna och ta bort rumsregleringen? Vi har inte något annat än en utgivare i detta system och det funkar mycket bättre än det vi hade i förra huset med rumsstyrning.
 
R Robert-san01 skrev:
Brine är det som cirkulerar i borrhålet. Det brukar vara en pump för det och en för värmeslingor.

Om du lägger handen på pumpen så borde någon av dem vibrera rätt duktig som det låter.

Det har aldrig varit på tal om att justera in slingorna och ta bort rumsregleringen? Vi har inte något annat än en utgivare i detta system och det funkar mycket bättre än det vi hade i förra huset med rumsstyrning.
Aha jag har en luftvattenpump kopplad till min GEO 512
 
T
Detta låter som en udda lösning, du har alltså en luft/vatten kopplad till en bergvärmepump? :thinking:


L ljjanson skrev:
Aha jag har en luftvattenpump kopplad till min GEO 512
 
T Tobias Knutsson skrev:
Detta låter som en udda lösning, du har alltså en luft/vatten kopplad till en bergvärmepump? :thinking:
Ivt 512 är en värmepump, den har jag kopplad till en IVT AirX som är en luftvattenpump
 
T
Ivt GEO 512c är en bergvärmepump enligt IVTs sida.


L ljjanson skrev:
Ivt 512 är en värmepump, den har jag kopplad till en IVT AirX som är en luftvattenpump
 
L ljjanson skrev:
Ivt 512 är en värmepump, den har jag kopplad till en IVT AirX som är en luftvattenpump
Intressant lösning. Kombinerar ni IVT "Geo" 512 (bergvärme) med AirX eller körs de helt separat?
 
Såhär låter vår 3-12 när den ger 5,5kW. Det är mest cirkpumpen för värme som låter.

 
R Robert-san01 skrev:
Brine är det som cirkulerar i borrhålet. Det brukar vara en pump för det och en för värmeslingor.

Om du lägger handen på pumpen så borde någon av dem vibrera rätt duktig som det låter.

Det har aldrig varit på tal om att justera in slingorna och ta bort rumsregleringen? Vi har inte något annat än en utgivare i detta system och det funkar mycket bättre än det vi hade i förra huset med rumsstyrning.
Jag har motsatt mig det eftersom vi har ett suterränghus och dom säger att det inte går att få önskad temperatur på båda planen. Man måste välja ett plan som man prioriterar.

Antingen för kallt på nedre plan eller för varmt på övre plan.

Har hört att det är rekommenderat från de flesta installatörer av bergvärme att köra utan rumstermostater. Det ska förlänga livslängden på pumpen med mera.

Därav har vi en 100l Volymtank för att kunna ha rätt temperatur och även olika temperatur i olika rum.

Men ljudvolymen uppstod direkt från driftsättning i juni. Golvvärmen kopplades in under hösten först och har inte gjort någon skillnad på ljudvolymen.
 
R Robert-san01 skrev:
Såhär låter vår 3-12 när den ger 5,5kW. Det är mest cirkpumpen för värme som låter.

[video]
Av filmen att döma låter det som när våran går på typ 25%.

Edit: ser att 312C är specad upp till 49db
512C är specad till 41DB
 
K kent_n skrev:
Jag har motsatt mig det eftersom vi har ett suterränghus och dom säger att det inte går att få önskad temperatur på båda planen. Man måste välja ett plan som man prioriterar.

Antingen för kallt på nedre plan eller för varmt på övre plan.

Har hört att det är rekommenderat från de flesta installatörer av bergvärme att köra utan rumstermostater. Det ska förlänga livslängden på pumpen med mera.

Därav har vi en 100l Volymtank för att kunna ha rätt temperatur och även olika temperatur i olika rum.

Men ljudvolymen uppstod direkt från driftsättning i juni. Golvvärmen kopplades in under hösten först och har inte gjort någon skillnad på ljudvolymen.
OK! Förstår om det kan vara lite svårt att balansera upp två plan om det är suterräng. Vi har 2 plan med golvvärme på båda plan och väl isolerat.

Finns det någon bypass i slingorna på de båda planen? Tänkte mest så cirkpumpen inte får stå och jobba mot nästan stängda ventiler. Då kan jag tänka mig att den inte låter helt glad. Har du provat att ta bort ställmotorerna och låta det vara fullt öppet? Tänkte mest för att utröna om det är kompressorn eller cirkpumpen som låter.
 
K kent_n skrev:
Av filmen att döma låter det som när våran går på typ 25%.

Edit: ser att 312C är specad upp till 49db
512C är specad till 41DB
Vi har tvättstugan under ett av sovrummen och pumpen hörs inte speciellt mycket dit upp. Har inte gjort något extra med bjälklaget än lite stegisolering i botten. Stammar mm och fördelningsskåp för övervåningen sitter också i närheten av det sovrummet.

312 tycker inte jag låter speciellt mycket så då borde 512 vara nästan ljudlös.

Hur låter den efter ni har duschat eller liknande. Då brukar vår varva upp och låta lite som ett jetplan. När det händer överröstar kompressorn cirkpumpen flera gånger om.
 
  • Gilla
kent_n
  • Laddar…
Är en liten bypass på fördelaren på övre plan, men tror den var mest till för att få till luftningen. Är en väldigt smal slang.
Ljudet är utan tvivel från själva kompressorn (pumpen?) och inte från cirkulationspumpen.

LjudNivån stiger när vi duschar, precis som när värmebehovet är stort.

Gjorde en mätning nu under drygt en minut, detta samtidigt som dusch pågick. Toppade
På 51db när den varvade upp och landade på 50db i genomsnitt.
 
  • Display som visar ett ljudnivåmätresultat på 50.0 dB (A) över en tidsperiod på 1 minut och 17 sekunder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har också en Geo 512 bergvärmepump i souterränghus.
Har termostaten på nedervåningen, då den brukar vara kallast.
Konverterade även till vattenburet i samband med installationen och valde aktivt att ha något färre element på övervåningen som mestadels består av öppen planlösning.
Resultatet blev en förhållandevis jämn temperatur i huset.

Pumpen hör jag enbart om jag ställer mig precis intill den när den kör för fullt, så den är förvisso inte ljudlös, men nästintill.
Även jag har pressade rör hela vägen.

Håller helt med om att mjukvaran dock är patetisk. Att få den att arbeta med ändrade börvärden i förhållande till elpriset tog dem över ett år att komma med från det att de marknadsförde det som en faktisk funktion och man kan i stort sett inte se någon annan information än vad termostat och varmvatten är inställda på...
 
  • Gilla
Zink82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.