Jag är ganska restriktiv när jag eldar.

Många kaminer med tillhörande skorsten är inte alls dimensionerade för att värma upp ett hus utan är avsedda för att vara mysigt en liten stund. Jag har varit på flera bränder där folk brassat på för kung och fosterland i kaminen för att värma upp ditt hus på det sättet och sen fått en brand där skorsten möter brännbart material. Prata med din skorstensfejarmästare om vad denne tycker. Jag vill inte uttala mig specifikt för ditt fall utan detta är endast min generella upplevelse.
 
  • Gilla
David Niel
  • Laddar…
Tomture61
För att göra en jämförelse med en kakelugn, när teglet i kakelugnen blir mättat på värme så går värmen ut i skorstenen + börjar förstöra tegel och lera i kakelugnen .
Samma sak med en braskamin , vid en viss temp + tid blir järnet / stålet skört och utmattat + att övervärmen som inte kan hanteras försvinner ut i skorstenen, fortsätter man att elda så tär det på skorstenen .
En vedpanna som är vattenmantlad fångar upp värmen från elden och är svårare att överlelda.
 
Staffans2000
Tomture61 Tomture61 skrev:
För att göra en jämförelse med en kakelugn, när teglet i kakelugnen blir mättat på värme så går värmen ut i skorstenen + börjar förstöra tegel och lera i kakelugnen .
Samma sak med en braskamin , vid en viss temp + tid blir järnet / stålet skört och utmattat + att övervärmen som inte kan hanteras försvinner ut i skorstenen, fortsätter man att elda så tär det på skorstenen .
En vedpanna som är vattenmantlad fångar upp värmen från elden och är svårare att överlelda.
Det stämmer ju inte riktigt. Mättad på värme, måste betyda att ingen mer värme kan tillföras kaminen. Dvs. den gar samma temperatur som elden. Sanningen är nog istället att moderna kaminer är mer dekoration än värmekälla. Så i TS fall ser den gamla gjutjärnskolossen ut att tåla kontinuelig eldning. Lika gör skorsten om det inte vråleldas.

Staffan
 
Tomture61
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det stämmer ju inte riktigt. Mättad på värme, måste betyda att ingen mer värme kan tillföras kaminen. Dvs. den gar samma temperatur som elden. Sanningen är nog istället att moderna kaminer är mer dekoration än värmekälla. Så i TS fall ser den gamla gjutjärnskolossen ut att tåla kontinuelig eldning. Lika gör skorsten om det inte vråleldas.

Staffan
Hur man eldar i kakelugn
http://handbok.alternativ.nu/Bygga_och_bo/Uppvärmning/Ved/Kakelugn/Hur_man_eldar_i_kakelugn

Tror inte det är skillnad på gjutjärn då och nu , enda skillnaden borde vara effektiviteten av förbränningen .

Att elda i braskamin skapar mycket högre temp på rökgaser , så eldar man i 2 timmar låt eldstad / skorsten vila lika länge .Detta gäller alla slags braskaminer oavsett ålder .
Eldar man för hårt i en skorsten av tegel så är risken stor att den sväller så mycket att det blir sprickor när den svalnar .
 
  • Gilla
Osten_63
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp det gäller att elda så skorstenen blir varm och maganiserar värme och det tar lång tid för det. kanske många timmars eldning och inte bara några timmar på morgonen. Så en konstant eldning håller skorstenen i liv för värme, så gjordes det förr i vedspisar och kakelugnar
Du har fel, men förmodligen tänkte du bara fel.
En kakelugn ska man inte elda konstant i då den inte är konstruerad för det, utan precis tvärtom.
Någon som har en kakelugn kan fylla i mer exakt hur man behandlar en sådan.
 
T Tungbetong skrev:
Jag är ganska restriktiv när jag eldar.

Många kaminer med tillhörande skorsten är inte alls dimensionerade för att värma upp ett hus utan är avsedda för att vara mysigt en liten stund. Jag har varit på flera bränder där folk brassat på för kung och fosterland i kaminen för att värma upp ditt hus på det sättet och sen fått en brand där skorsten möter brännbart material. Prata med din skorstensfejarmästare om vad denne tycker. Jag vill inte uttala mig specifikt för ditt fall utan detta är endast min generella upplevelse.
Enkelt förklarat. Brassa inte på med ordinarie värmesysten, när kylan går ner utomhus så stödelda med kaminen.
Vi har 20-21 grader i snitt i huset, på kvällen slänger vi igång brasa och håller igång den till vi går och lägger oss. Då hamnar vi på nedervåningen där vi befinner oss mest på ca 24-25.
Men att bara köra med kamin låter jobbigt och skitigt och skitkallt när den måste bli kall för att tömmas.

Brassar man på i en kamin kan man ju ändå inte vara i rummet till sist utan att ta och öppna fönsterna.
 
Är väl mest plåtkaminer och en del kommuner som förespråkar max 4tim.

En riktig gjutjänskamin bör tåla kontant eldande. Man värmde ju upp hus så förr.
Men för stora inlägg ger mest värme för kråkorna. Elda lagom hela tiden. Jag brukar lägga in en stor klamp inför natten som får ligga och glöda länge. Och mindre bitar vid start för att få igång brasan/värmen fort.
Men försök att kolla med tillverkaren.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Elda lagom mängd torrt bränsle i rätt storlek och renovera och byt ev. brännjärn och eldfast tegel i brännkammaren innan det är uppeldat så håller kaminen i decennier.

Förbränningen pausas naturligt under sommarhalvåret, så här års kan det ju behövas värme hela dygnet.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Tomture61
Huddingebo Huddingebo skrev:
Är väl mest plåtkaminer och en del kommuner som förespråkar max 4tim.

En riktig gjutjänskamin bör tåla kontant eldande. Man värmde ju upp hus så förr.
Men för stora inlägg ger mest värme för kråkorna. Elda lagom hela tiden. Jag brukar lägga in en stor klamp inför natten som får ligga och glöda länge. Och mindre bitar vid start för att få igång brasan/värmen fort.
Men försök att kolla med tillverkaren.
Den där stora klampen som får ligga och pyra orsakar lika mycket luftföroreningar som otorkad ved !
Ved ska brinna med 100% öppet luftspjäll ,inlägget är det som styr hur kraftigt det brinner . Obs inte mer ved än tillverkaren rekommenderar dock .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.