För en vecka sedan fick jag nycklarna till en bostadsrättslägenhet som jag börjat att renovera. För att sätta stämningen har jag tagit fram ett startläge. Det jag behöver göra för att kunna flytta in är att sanera de inrökta taken och väggarna. Som tur är har jag många som vill hjälpa mig och jag har ungefär en månad på mig att göra sovrummet, hallen och köket beboligt.

Förhoppningen är att kunna bevara en del av den 60-tals charm som lägenheten har. Speciellt i köket och i snickerierna. Men jag vill även modernisera och göra köket till ett modernt funktionellt kök.

Själv älskar jag att läsa dessa trådar och vill själv bidra med lite läsning.

Vardagsrum i bostadsrätt med brunt tak från rökning och två ljuskronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vardagsrummet, mäklarbild. Här syns väldigt väl att det rökts mycket i lägenheten, taket är mer brunt än vitt.

Ljus bostadsrättskök från 60-talet med vit inredning och trädetaljer, i behov av modernisering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köket, mäklarbild. Det gamla köket med överfalsade och skjut-luckor på överskåpen har sorgligt nog blivit uppdaterat vid något tillfälle, troligen 80-90 tal.

Gammalt kök med vita skåp och skjutluckor, 60-tals charm, behöver moderniseras, synlig uppdatering från 80-90 talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köket, mäklarbild.

Kök med vit inredning och spis, vit kakelvägg, från en renoveringsklar bostadsrätt med 60-tals charm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köket, mäklarbild.

Ett ofräscht sovrum med rökskadade väggar och tak, en radiator under fönstret med utsikt mot träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sov 1, mäklarbild.

Vägg med vita inbyggda skjutdörrsgarderober intill ett fönster med utsikt över träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sov 1, mäklarbild.

Mäklarbild på ett inrökt sovrum med brunt tak och vita väggar redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sov 2, mäklarbild.
 
  • Gilla
mr.Ola och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
E ex007 skrev:
Det gamla köket med överfalsade och skjut-luckor på överskåpen har sorgligt nog blivit uppdaterat vid något tillfälle, troligen 80-90 tal.
På 60-talet var det ovanligt med skjutluckor på överskåpen utan då var det överfalsade luckor som var det vanliga även där. Luckor med infrästa spår och liknande var populärt på 80-talet då det gärna skulle vara lite inspirerat av sekelskiftet 1900. Var rädd om stommarna, den kvaliteten kostar mycket numera.
 
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
Började skrapa tapet i lilla sovrummet, en fantastisk 60-tals tapet dolde sig under lagren av gammal tapet och målad strukturtapet.

Även fönstret, fick färg tack vare mina föräldrar som passade på att hjälpa till när jag jobbar.

Renoveringsarbetet avslöjar delar av 60-tals tapet på vägg i rum med skymt av fönster och skrapverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Börjat skrapa på den målade strukturtapeten.

Renoverat sovrum med nyskrapt vägg och nyrenoverat fönster med utsikt över träd och gata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utsikt, sjöglimt i norrläge.

Hand i svart handske skrapar fram en retro 60-tals tapet med geometriskt mönster under lager av gammal tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tättmönstrad retro tapet från 60-talet med geometriska former i beige och vitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En fantastisk 60-tals tapet dök upp efter flera lager.

Renoveringsarbete i sovrum med delvis bortskrapad tapet som avslöjar äldre 60-talsmönster och ett nymålat fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat fönster i sovrum med ny målning och persienner, stege framför och utsikt mot sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De inrökta fönsterkarmarna fick lite färg enligt alla konstens tvättregler.
 
  • Gammal beige garderob med öppna skåp där renovering påbörjats i ett 60-tals sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grattis till nya bostaden!

Kanonbra att dom där platsbyggda garderoberna är kvar. Riv inte ut dom om du kan undvika det.

Du kanske också redan vet detta. Men dom där fönsterbrädorna i 60-tals-kåkarna är gärna gjorda av asbest, så slipa och hacka inte i dom.
 
S SomePenguin skrev:
Grattis till nya bostaden!

Kanonbra att dom där platsbyggda garderoberna är kvar. Riv inte ut dom om du kan undvika det.

Du kanske också redan vet detta. Men dom där fönsterbrädorna i 60-tals-kåkarna är gärna gjorda av asbest, så slipa och hacka inte i dom.
Jag har planerat att behålla garderoberna, de är nu målade inuti med spärrfärg och hyllorna skall lackas.

Jag kikade på fönsterbrädorna, de såg faktiskt ut att vara av sten, jag ska kolla upp det noggrant vid tillfälle. Just nu så står de på balkongen i väntan på att bli återmonterade. Fönsterna och foderna på bilderna (förväxlade det färdigmålade fönstret med köket) är av trä och de bytte fönster någon gång på 80-talet i föreningen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
På 60-talet var det ovanligt med skjutluckor på överskåpen utan då var det överfalsade luckor som var det vanliga även där. Luckor med infrästa spår och liknande var populärt på 80-talet då det gärna skulle vara lite inspirerat av sekelskiftet 1900. Var rädd om stommarna, den kvaliteten kostar mycket numera.
Originalköket i dessa vid början av 60-talet hade skjutdörrar med frästa spår och många av lägenheterna har kvar dessa fortfarandes. Mer om det snart. Jag planerar att behålla delar av köket, men det kommer bli förändringar.
 
E ex007 skrev:
Jag har planerat att behålla garderoberna, de är nu målade inuti med spärrfärg och hyllorna skall lackas.

Jag kikade på fönsterbrädorna, de såg faktiskt ut att vara av sten, jag ska kolla upp det noggrant vid tillfälle. Just nu så står de på balkongen i väntan på att bli återmonterade. Fönsterna och foderna på bilderna (förväxlade det färdigmålade fönstret med köket) är av trä och de bytte fönster någon gång på 80-talet i föreningen.
Ladda gärna upp en bild på fönsterbrädornas undersida :) går oftast lätt att se.
 
Här är bilder på fönsterbrädorna.
Marmorfönsterbräda sedd från sidan som visar ovansidans mönster och textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovansida

Närbild på undersidan av en fönsterbräda med fläckar och en borrad hålighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Undersida
 
  • Gilla
SomePenguin
  • Laddar…
Ibland skall man ha lite tur, stod och gjorde rent taket när jag hörde ett bekant surrande från en tigersåg. Gick ut och träffade en nyinflyttad granne som rev köket.

Vips så hade jag ett gäng snygga orginalluckor!

Begagnade vita köksluckor ställda mot varandra i ett kök, med en öppen diskmaskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hel dörr för städskåp, och övre halvan på skafferit. På bilden.

Vit köksskåpsinredning med fyra skjutdörrar och en högskåpsdörr med ventilationshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skjutdörrarna till överskåpen.

Kök med vita skåpluckor, kaklade väggar och spis, diskbänk planeras att renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mäklarbild som referens.

Diskbänken planerar jag att riva och byta ut mot stommar från Ikea dels för att få en rimlig arbetshöjd samt få bättre förvaringslösningar.
 
  • Gilla
ulfs01 och 3 till
  • Laddar…
Behåll underskåpen! Jag har ett hyreshus från 1954. Lyft av diskbänken, snickra på en list och höj underskottet. På med diskbänken. Jag har en snickare som gör jobbet. Tar inte många timmar..
 
  • Gilla
Kim Gyllenhorn och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Och känns det nödvändigt med lådor i underskåpen så låt Härjedalskök eller annat luckbytarföretag fixa det. Att byta ut stommar som håller långt över 50 år mot sådana som behöver ersättas efter långt kortare tid är att försämra köket, värre än det var att byta ut skjutluckorna mot 80-talsluckor.
 
  • Gilla
gblc
  • Laddar…
Jag har redan bestämt mig för att ta bort bänken, den är inte bra planerad. Skulle jag sätta in lådor i de gamla stommarna skulle ändå behöva dras med smala och små lådor.

Bevara det som är användbart och förnya det som är dåligt. Förhoppningen är att kunna efterlikna 50-talet ändå.
 
Det är svårt att hinna med jul och nyårsfirande när det blir 12 timmars dagar med renovering.

Under mellandagarna har alla taken rengjorts med flera tvättomgångar med nikotin och sot rengöringsmedel.

Renovering av kök med sprutmålat tak och spacklade väggar, verktyg synligt längs en kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter har väggarna spacklats och allt har omsorgsfullt sprutmålats med spärrfärg.

Renoverat rum med nymålade väggar och tak, skyddsplast över fönster, stege och målarutrustning på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med vita nymålade väggar, skyddsplast, arbetsstege, hinkar, spackel och sprutmålningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lycka, den dåliga lukten i köket berodde på att skåpet under diskbänken var vattenskadat, efter det och massor med spärrfärg börjar miljön i lägenheten att bli normal.

Snickerierna i köket har fått sig en trevlig vit färg.

Nymålade snickerier och hyllor i vitt i ett kök under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök under renovering med spacklade väggar och skadat golv under diskbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äntligen har jag även bestämt mig för tapeter.
 
  • Rivningsfas av kök med avlägsnade skåp, exponerade väggar och laserpass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur blev slutresultatet?
 
Undrar också!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.