Kokar man på spisen kommer värmen bara nerifrån hänger man in en hink med lock i bastun kommer värmen både nerifrån och från sidorna.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kokar man på spisen kommer värmen bara nerifrån hänger man in en hink med lock i bastun kommer värmen både nerifrån och från sidorna.
Men inte uppifrån.
Frågan blir hur värme leds från luft till vatten kontra luft-hink-vatten och det lär bero på hinkens material.
 
Då tar vi det igen... 10 liters plasthinkar a la Bauhaus. röda om vi ska vara noga... :)

Om jag stoppar in dem i bastun på nedre laven (60 cm höjd cirka), har de då ljummet vatten när bastun har nått upp till 80 grader? Det behöver inte vara något exakt, jag är bara uten efter principen.

Att jag nämner lock är för att när jag är uppe i norr på sommaren, då har vi en 195-tunna med kokhett vatten (från en vedeldad vattenkokare) och en med kallt brunnsvatten. Båda står inne i bastukammaren så att man kan hälla över sig bäst man vill.

Locket på gör att det ska ta längre tid för vatten att svalna respektive bli varmt.

Om jag då vill ha den enklaste lösningen, dvs en campingdusch som man pumpar upp tryck i för hand och då har värmt vattnet i bastun till lagom ljummet. Då borde det kunna fungera?
 
Kan du inte köpa en galvad eller rostfri hink och ställa på aggregatet istället....
 
  • Gilla
Sågat och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Spanien? Det heter spannen på skånska! :D
Jäkla autokorrekt:rofl: som inte förstår Skånskan.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Staffans2000
Då tar vi det igen... 10 liters plasthinkar a la Bauhaus. röda om vi ska vara noga

Aha! Röda spänner? Då kan de innehålla bly, vilket påverkar värmeledningsförmågan. Sålunda ännu en parameter att ta hänsyn till!

Staffan Kalkyl
 
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Eftersom jag ändå skulle basta checkade jag: 10 l krankallt vatten (lägre än 10 grader) i plastspann utan lock på lavens höjd 81 cm. Start 18 grader i bastun. (Normalt tar det 15-20 min att uppnå 80 grader. )
Efter 45 min var vattnet 15 grader i 86 graders bastu.

Nu är min bastu mkt liten (1,8 kvm) med fönster hela ena väggen och med ett Tylö elaggregat. Jag testar inte mer utan strippar & bastar!

Kontentan: Det tar lång tid att få ljummet vatten! Något bättre resultat får man med flera mindre kärl.
 
  • Gilla
mgranbom och 2 till
  • Laddar…
Du måste testa med och utan lock.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du måste testa med och utan lock.
Eftersom det ändå gick så långsamt är min slutsats att såvida man inte kan "i princip" sätta icke brännbar behållare ovanför eld/aggregat tar det flera timmar.
 
Är inte bastuhinkar gjorda av trä? :cool:
 
Borra hål i bottnen på hinken och sätt dit en kran och ett duschmuntsycke. En krok i taket som du kan hänga hinken i. Sen är det bara att öppna kranen så får du dusch med självtryck och snabbare värme.
 
Tänk att en så enkel fråga kan ge en sådan diskussion.

I korthet så är två röda plasthinkar med ljummet vatten från början perfekt. Alternativet är att ta en plåthink eller rostfri hink, gänga en tappkran i botten och låta den värmas på aggregatet.

Får prova nästa gång...
 
R
S Saelen skrev:
Att jag nämner lock är för att när jag är uppe i norr på sommaren, då har vi en 195-tunna med kokhett vatten (från en vedeldad vattenkokare) och en med kallt brunnsvatten. Båda står inne i bastukammaren så att man kan hälla över sig bäst man vill.
Så du har ett kärl med kokhett vatten och ett med iskallt, och du vill ha ljummet? Du tycker inte lösningen är uppenbar?
 
  • Haha
  • Gilla
BengtH och 7 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag testar inte mer utan strippar & bastar!
254.jpg
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
[bild]
Ånej. Forumsmedlemmarna besparas detta. Bastun är helsvart så skulle nån smyga i den just nu kreaturstomma hagen ser dom inget utan blir bländad av ljusslingan under laven
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.