D
Har funderingar på att belägga min garageuppfart.
Tänkte kolla om nån har erfarenhet av det?
Fördelar/nackdelar med asfalt vs marksten?
Håller marksten eller blir det sättningar där man kör med bilen?
Storlek på marksten?
Priser?
Har tillgång till maskiner för att göra underarbetet själv.
Kom gärna med tips och input!
 
Asfalt är mjukare än marksten. Om det är bra eller dåligt beror på. Skrapar man på marksten kan det bli fula märken, på asfalt smälter det ihop enkelt. Däremot kan man köra tyngre grejor på marksten (hård betong alltså) utan att det blir märken. Tänk dig en palltruck med 2 ton på så har du med lite otur djupa spår i asfalt. Varm asfalt på sommaren är dessutom ännu mjukare. Sen finns det förstås olika sammansättningar av asfalt som tål mer eller mindre.

Sättningar beror helt på underarbetet, oavsett om du har marksten eller asfalt.

Storlek är helt efter tycke och smak. Samt användning, ju större marksten och högre belastning, desto tjockare sten behövs (och bättre underlagsarbete).

Nackdelen med marksten är väl främst skarvarna som gärna lockar till sig ogräs.

Om du kan göra underarbetet själv så gör det rejält överarbetat så slipper du göra om det när det blir sättningar. Ta god tid på dig och glöm inte markdukar.
 
  • Gilla
Daniel Hemmafixarn
  • Laddar…
Asfalt alla dagar i veckan
 
  • Gilla
Daniel Hemmafixarn
  • Laddar…
Mönsterbetong :cool:
 
  • Gilla
Daniel Hemmafixarn och 1 till
  • Laddar…
Mitt resonemang är asfalt där bilar står och körs samt marksten på gångar m.m.
Anledningen är inte bärighet utan hur lätt det blir oljefläckar.
 
  • Gilla
gullegrizen och 1 till
  • Laddar…
Asfalt hela da'n!!
Marksten=ogräs i skarvarna!!
Dessutom bökigare med domkrafter osv.
 
  • Gilla
Daniel Hemmafixarn
  • Laddar…
Asfalt är smidigt och troligtvis lite billigare. Men mjukt, har man en motorcykel är det inte ovanligt att stödet sjunker ner i asfalten en varm sommardag.

I mitt tycke har man asfalt på vägar och plattor där man går. Parkering är något mellanting.
Gör du underlaget bra blir det inte spår från bilen i en plattsättning. Välj plattstorlek efter tycke och smak.

Gjuten betong / mönsterbetong är väl bäst då man slipper ogräs. Men en plattsättning kan man ha en viss dränerande effekt. Har man asfalt rinner regnvatten ovanpå och måste tas om hand på något sätt
 
  • Gilla
Daniel Hemmafixarn
  • Laddar…
Jag skulle aldrig välja asfalt. Marksten med stora plattor och eventuellt ogräs bränner man eller sprutar man bort. Dessutom är marksten mycket snyggare (i mitt tycke).
 
  • Gilla
Daniel Hemmafixarn och 1 till
  • Laddar…
Jag har både marksten och asfalt, asfalt där bilarna står parkerade och kör. Marksten där vi går.
Fördelen med marksten är egentligen ingen alls förutom att frugan tycker det är snyggare. Jo förresten. När man behöver göra nåt under i efterhand, lägga ned kabel eller vad som helst, är naturligtvis sten smidigare. I övrigt tycker jag inte det. Lite extra besvärligt är det när någon sten satt sig lite och jag ska skotta. Naturligtvis blir det tvärstopp på den stenen då. Speciellt när jag kör snöslungan. Snacka om tvärnit. Det var billigare att asfaltera än lägga sten per kvm
 
  • Gilla
Daniel Hemmafixarn
  • Laddar…
Asfalt är så tråkigt och fult tycker jag själv. Men det är praktiskt.

Plattor är mycket snyggare och håller längre. Ogräs är inga större problem om man fyller skarvarna med jämna mellanrum samt tar ogräset i början av säsongen innan det får fäste.

Rätt underarbete så behöver du inte oroa dig för sättningar i plattorna
 
  • Gilla
Daniel Hemmafixarn
  • Laddar…
Om det lutar lite mer än normalt på en infart så välj asfalt. Stenläggningen tål inte trycket i backen.
 
D
R Rolle85 skrev:
Asfalt alla dagar i veckan
Varför?
 
Plattor är snyggt ett år sen så ser de sjaskigt ut
 
R Rolle85 skrev:
Plattor är snyggt ett år sen så ser de sjaskigt ut
Inte om man håller rent och underhåller med fräsch sand. Många vet inte hur man tar hand om plattor
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
D
P pennybridge skrev:
Inte om man håller rent och underhåller med fräsch sand. Många vet inte hur man tar hand om plattor
Hur mycket underhåll är det då? :)
Hur är det vintertid och så, risk att dom blir hala vid kall väderlek?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.