Hej!
Jag hittade en överbliven badrumsfläkt i farsans garage och tänker använda den för att sprida värmen från luftvärmepumpen i hallen. Trots att det är en dörröppning så fastnar värmen där. Har monterat den tillfälligt och det hjälper faktiskt mycket.

Nu till eldragningen. Ska förstås anlita en elektriker men tänkte ändå höra om tips på hur man gör det snyggast / smartast så jag vet vad jag ska fråga efter. Det sitter en eldosa i taket strax intill på andra sidan väggen, jag antar att man tar ström därifrån. Drar man sladden genom fläkthålet och sen utanpåliggande ifrån den eller drar man utanpåliggande på fläktsidan upp till taklisten och sen igenom och fortsätter på andra sidan? Allra bäst vore om det gick utan synliga sladdar men antar att det inte är möjligt utan att bryta upp väggen?

Sen behövs en strömbrytare. Kan man byta till en kronbrytare, köra ner en tändtråd och använda den för att slå på fläkten eller är det en dum idé? Man skulle ju kunna sätta en utanpåliggande brytare uppe vid taket men även om jag är lång så känns det ju lite avigt.
Ett alternativ är kanske att sätta en "smart" strömbrytare som man styr med fjärr, (och även kan automatisera.)

Badrumsfläkt monterad på vägg med möjlig strömbrytaremarkerad, sladd dragväg och eldosa i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrumsvägg med en tillfälligt monterad fläkt och synlig ledning längs med taklisten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
BirgitS
Hur mycket kommer du att vilja slå av och på fläkten?
Är det så att den kommer att vara på under hela uppvärmningssäsongen spelar det ju inte så stor roll om strömbrytaren är svår att komma åt.
Går det att sätta strömbrytaren mittemot strömbrytaren på andra sidan väggen, dvs. rakt under kopplingsdosan?
Det bör ju finnas ett rör ned från kopplingsdosan till den strömbrytaren som kanske går att dra två till trådar i.
 
Jag gillar att ha det tyst så jag slår nog bara på den om jag måste. Och att sträcka sig är inget problem för mig men jag tänker att det finns så mycket regler hit o dit och iom att detta blir en fast installation får man säkert inte göra hur man vill. :) Förekommer det att det sitter strömbrytare uppe vid taklisten?
 
BirgitS
Jag tror knappast att det är reglerat att strömbrytare måste sitta på en viss höjd utan det som finns är ju mer ett råd om vilken höjd som är lämplig för att alla ska nå dem.

Det är nog väldigt ovanligt med strömbrytare på mer än 2 m höjd.
 
JanneJanne123
Byt till kronbrytare om du tänker köra på strömbrytarspåret, det är inga konstigheter. En brytare högt upp på väggen känns lite underligt.

Bara en kontrollfråga, det är inget konstigt här på forumet att fråga om mer detaljer om du har tänkt att göra det här själv. Att det inte är helt lagligt vet nog de flesta vid det här laget.

Om du inte har tänkt göra det själv vet din elektriker bättre än mig hur man gör det här bäst.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Jag litar förstås på att en elektriker gör ett bra jobb men tänker att de ofta har bråttom och gör det som går lättast för dem. Om jag frågar här innan så får jag kanske lite fiffiga tips på hur man kan göra för att det aha bli så snyggt och praktiskt som möjligt.
Byta strömbrytare och ev flytta lite på utanpåliggande uttag gör jag gärna och har även klamrat nån lampkabel på altanen men nyinstallation låter jag fackfolk ta hand om.
Rörmokare har jag däremot gett upp efter att ha betalat 4500kr för att byta ett rör i pannrummet och ytterligare 4000kr för att ha monterat ett handfat på toaletten.
 
Redigerat:
Sätt en fjärrstyrd puck som styr den så kan du komplettera med automatik styrd av temperaturen sen.
 
Hittade bruksanvisningen till fläkten på nätet och det står att det ska vara en allpolig brytare. Det kanske sätter käppar i planerna på kronbrytare och smart puck.
 
Finns 2 polig + 1 polig strömbrytare om det kan skapa lite reda i det hela med allpolig brytning
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Du behöver ingen allpolig brytare till den fläkten. Du kan nöja med med omaket att bryta säkringen i elcentralen vid eventuellt underhåll på fläkten.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du behöver ingen allpolig brytare till den fläkten.
Enligt gällande montageföreskrifter SKA den föregås av allpolig strömbrytare, har du läst anvisningen.
 
Och vad är då en allpolig brytare ? Det är ju INTE det samma som en tvåpolig. I föreskrifterna kan man se att med allpolig brytning på tex en vanlig säkerhetsbrytare menar man brytning av spänningssatta trådar. Så i ett system med med två spänningsbärande trådar som i Norge ska bägge trådarna brytas medan hos oss med bara en spänningssatt tråd räcker det med att bryta en tråd dvs den spänningssatta.
 
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Någon får gärna förklara 2-polig brytare? Man bryter även neutralledaren? Ger extra säkerhet eller vad är grejen?
 
E elmont skrev:
Och vad är då en allpolig brytare
Nu gåt du väl lite över ån efter vatten, Allpoligt bryter alla faser och 4 pol brytare även nollan. i en strömbrytare 2+1 så är det meningen att både noll och fas ( allpoligt ) bryts samtidigt och den är godkänd för fläktar i badrum som sådan.
 
J jonaserik skrev:
Enligt gällande montageföreskrifter SKA den föregås av allpolig strömbrytare, har du läst anvisningen.
Ja jag har läst anvisningen, och jag menar att säkringen i elcentralen är en "allpolig" brytare som föregår fläkten. I en bostad är det tillräckligt nära. Säkringen är dessutom en frånskiljare som uppfyller kravet på "3 mm brytavstånd" som också brukar stå i tillverkarens anvisning, det uppfyller inte en belysningsströmställare.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.