Hej! Kan man måla ytterväggarna med linoljefärg på ett nytt hus som kommer grundat från fabriken med linoljebaserad alkydfärg?

Man har ju läst Folksams färgrapport och jag måste erkänna att jag är tveksam till nya färgsorter som uppfunnits de senaste åren. Det känns tryggare med färg som har utprovats de senaste 100 åren! Tänker jag fel?
 
settler skrev:
linoljebaserad alkydfärg?
Heter det verkligen så, är det inte antingen eller ???

Linoljeförstärkt alkydoljefärg kanske ?
 
settler skrev:
Man har ju läst Folksams färgrapport och jag måste erkänna att jag är tveksam till nya färgsorter som uppfunnits de senaste åren. Det känns tryggare med färg som har utprovats de senaste 100 åren! Tänker jag fel?
Men då bör du väll åka häst och vagn också!?

MVH Bujan
 
Haagbard skrev:
Heter det verkligen så, är det inte antingen eller  ??? Linoljeförstärkt alkydoljefärg kanske ?
Jodå, se bara vad jag hittade på nätet:

ALKYDOLJEFÄRG
Alkydoljefärg började tillverkas på 1930-talet. Alkyden är liksom linoljan en fettsyreester men framställd på syntetisk väg och i en mängd varianter med varierande egenskaper. Olika kombinationer av olja och alkydlösningar har lett till färgtyper som alkydmodifierad oljefärg, alkydoljefärg, alkydförstärkt linoljefärg m.m. ”Alkydoljefärgen” kräver väsentligt mer lösningsmedel än linoljefärgen men torkar i gengäld snabbare.


Så frågan är om man kan måla med vanlig linoljefärg ovanpå en sådan grundmålning?
 
settler skrev:
Så frågan är om man kan måla med vanlig linoljefärg ovanpå en sådan grundmålning?
Kanske säkrast att fråga linoljefärgstillverkaren. Han om någon, måste veta.
 
Inte vet jag om jag är ute och cyklar men efter att ha läst samma rapport (Folksam´s) så tycker jag inte att man, utifrån den rapporten iaf, kan säga att linoljefärgerna som grupp betraktat är bättre än alkydoljefärgerna, faktiskt inte på nåt område varken mögelpåväxt, sprickbildning, kritning, flagning eller glansförlust, utan snarare tvärtom på flera av parametrarna :-/
Med ett undantag då för Engwall&Claesson´s "Lasol Linoljefärg" som ju är den enda färgen, alla kategorier, som klarat sig undan med en nolla för mögelpåväxt hittills.

//Christina.
 
byggimpert skrev:
Inte vet jag om jag är ute och cyklar ...
Du har säkert rätt men en annan fördel med linoljefärg som jag ser det är att det blir enklare underhåll, man behöver egentligen inte skrapa bort särskilt mycket. Att skrapa är det värsta jag vet! Någon som håller med?
 
settler skrev:
Du har säkert rätt men en annan fördel med linoljefärg som jag ser det är att det blir enklare underhåll, man behöver egentligen inte skrapa bort särskilt mycket. Att skrapa är det värsta jag vet! Någon som håller med?
Säkert också sant, men har du otur och råkar få en linoljefärg som kritar kraftigt så kanske du måste borsta istället om bara fem år :-/ inte särskilt kul det heller, plus att du måste göra om hela det tråkiga målningsarbetet igen.
Jag säger nu inte att det är dåligt att måla med linoljefärg, det kan säkert vara OK, men det är inte heller säkert att det med automatik blir sämre med en "modernare" färgtyp ;) Det är ju så många saker som avgör i slutändan vilken färg som passar bäst och inte minst ommålningsintervallet kan kanske vara värt att fundera på, för hur ofta vill man eg. ägna "hela sommaren" åt fasadmålning :p

//Christina.
 
Köper man en bil så tvättar man den och sköter om den. Köper man ett hus så skall det kunna stå år ut och år in utan någon skötsel?
Nä, man får nog vara beredd att jobba lite om man vill ha sitt hus tiptopp.

Man har inte "otur att få en färg som kritar"! Man väljer vilken kulör man målar med!

Alla linoljefärger "kritar" - oxiderar. Mer eller mindre. Starkare kulörer innehåller med pigment och bleks eller "kritar" snabbare.
Basen för linoljfärg är densamma och mängden pigment varierar.
 
... och för att svara på frågan i ursprungsinlägget måste jag påstå att det går bra.

Se till att stryka ut färgen ordentligt i tunna lager. Två strykningar med ordentlig torktid mellan blir nog bra.

Det du absolut inte vill ha med linoljefärg - särskilt på ett underlag man är lite osäker på - är ett för tjockt färgskikt som skinntorkar. Då finns stor risk för blåsbildning och ett kass resultat.

Lycka till!
 
Tommy_S skrev:
Köper man en bil så tvättar man den och sköter om den. Köper man ett hus så skall det kunna stå år ut och år in utan någon skötsel?
Nä, man får nog vara beredd att jobba lite om man vill ha sitt hus tiptopp.

Man har inte "otur att få en färg som kritar"! Man väljer vilken kulör man målar med!

Alla linoljefärger "kritar" - oxiderar. Mer eller mindre. Starkare kulörer innehåller med pigment och bleks eller "kritar" snabbare.
Basen för linoljfärg är densamma och mängden pigment varierar.
Ja, jag kanske inte uttryckte mig proffsigt nog :-/ och man får naturligtvis den färg man själv väljer och om den sen visar sig vara en som kritar mycket och man sen inte får kalla det otur så får man väl kalla det ngt. annat ;) men andemeningen var att det kanske inte är så lätt att veta allt detta om man är novis.
Och, sen kan man ju utifrån det där testresultatet konstatera att de flesta linoljefärger (som testats) kritar ungefär lika mycket med nåt undantag som kritade betydligt mer och de är alla målade i samma ljusa kulör och detta testresultat är alltså efter bara två år.
Så jag kan inte annat än dra slutsatsen att det skiljer mellan fabrikaten, inte bara mellan vilken nyans man väljer, eller är det fel ??

Om man sen, som du, är väldigt kunnig och dessutom verkar vara intresserad av byggnadsvård så blir det ju säkert utmärkt resultat men jag undrar om den höga kunskapsnivån är representativ bland villaägare i allmänhet, jag var då inte alls tillräckligt medveten/kunnig ang. alla dessa faktorer, eller så är jag kanske ett unicum ;) men jag har nu iaf. försökt sätta mig in i alla dessa olika färgtyper inför stundande husmålning och är säkert lååångt ifrån tillräckligt kunnig/medveten ännu ;) även om jag faktiskt tycker att det är ett jätteintressant område.

Men just ommålningsintervallet tror jag ändå är en rätt viktig aspekt och en aspekt att inte förakta för de flesta, mao. att ha i bakhuvudet när man väljer färgtyp hur ofta man tror att man har tid,ork,lust och inte minst råd att göra om fasadmålningen.
Och en fasad som målas om fem år för sent (med tanke på färgtyp) är ju också en styggelse.
Avslutningsvis, linoljefärg är säkert ett alldeles utmärkt val om man är medveten om förutsättningarna men det faktumet bör väl inte med automatik göra alla sk. "moderna" färger till ett dåligt val ;)
Eller har jag fel?

MVH/Christina.
 
Tommy_S skrev:
Se till att stryka ut färgen ordentligt i tunna lager. Två strykningar med ordentlig torktid mellan blir nog bra.
Intressant. Jag bedömmer det som att hellre påmålning eller kanske bara tillföra ren linolja lite oftare än att ta det stora jättejobbet mer sällan med att dessutom behöva skrapa bort all gammal färg och försöka få jämna ytor. Att det kritar gör väl ingenting rent skyddsmässigt för färgen?

Att se över alla ytor då och då får man väl räkna med som husägare antar jag, fönster bör man väl t ex inspektera varje år för att kolla läget. Det är vad jag räknar med i alla fall. Det är ju stor skilland på att bara borsta/tvätta och stryka på ny färg jämfört med att skrapa och dona.

Jag ska kolla upp med hustillverkarna vad exakt det är för grundfärg dom använder och sen får man väl kolla med färghandlaren vad dom säger. Antagligen bäst att kolla med flera färghandlare också! Det är ju svårt att hitta nån oberoende expert på området, alla vill ju sälja sin färg.
 
byggimpert skrev:
Ja, jag kanske inte uttryckte mig proffsigt nog :-/ och man får naturligtvis den färg man själv väljer och om den sen visar sig vara en som kritar mycket och man sen inte får kalla det otur så får man väl kalla det ngt. annat ;) men andemeningen var att det kanske inte är så lätt att veta allt detta om man är novis.
Och, sen kan man ju utifrån det där testresultatet konstatera att de flesta linoljefärger (som testats) kritar ungefär lika mycket med nåt undantag som kritade betydligt mer och de är alla målade i samma ljusa kulör och detta testresultat är alltså efter bara två år.
Så jag kan inte annat än dra slutsatsen att det skiljer mellan fabrikaten, inte bara mellan vilken nyans man väljer, eller är det fel ??
Naturligtvis kan det skilja mellan fabrikat!
Olilka faktorer kan vara hur linoljan är framställd och varifrån man tar sina pigment.

byggimpert skrev:
Om man sen, som du, är väldigt kunnig och dessutom verkar vara intresserad av byggnadsvård så blir det ju säkert utmärkt resultat men jag undrar om den höga kunskapsnivån är representativ bland villaägare i allmänhet, jag var då inte alls tillräckligt medveten/kunnig ang. alla dessa faktorer, eller så är jag kanske ett unicum ;) men jag har nu iaf. försökt sätta mig in i alla dessa olika färgtyper inför stundande husmålning och är säkert lååångt ifrån tillräckligt kunnig/medveten ännu ;) även om jag faktiskt tycker att det är ett jätteintressant område.
Ja, det är intressant, och du verkar påläst i de allra flesta fall ;)

byggimpert skrev:
Men just ommålningsintervallet tror jag ändå är en rätt viktig aspekt och en aspekt att inte förakta för de flesta, mao. att ha i bakhuvudet när man väljer färgtyp hur ofta man tror att man har tid,ork,lust och inte minst råd att göra om fasadmålningen.
Och en fasad som målas om fem år för sent (med tanke på färgtyp) är ju också en styggelse.
Avslutningsvis, linoljefärg är säkert ett alldeles utmärkt val om man är medveten om förutsättningarna men det faktumet bör väl inte med automatik göra alla sk. "moderna" färger till ett dåligt val ;)
Eller har jag fel?

MVH/Christina.
Mitt hus är nyss målat med Beckers Villafärg. Det borde väl besvara den frågan ;)
 
Tommy_S skrev:
Mitt hus är nyss målat med Beckers Villafärg. Det borde väl besvara den frågan ;)

Jaså minsann, där ser man ;D ;D ;)


Men för att återvända till ämnet, är det en ommålning du har gjort eller är det tidigare obehandlat trä som du nu målat med Beckers Expo Villafärg (för visst är det den du menar)??
Om det är en ommålning du gjort så skulle det vara intressant att veta om du även förra svängen använde samma färg? Hur har isf. kulörbeständigheten varit??
Vad var det som fick dig att välja just denna färgen och detta fabrikat??

MVH/Christina.
 
Tommy_S skrev:
Mitt hus är nyss målat med Beckers Villafärg.
Aha, hur ska man tolka det? Om jag fattar det rätt är Beckers villafärg en alkydoljefärg. Är en sådan alltså bättre än linoljefärg? Jag tänker alltså på kvaliten när det gäller att skydda huset och även hur pass enkelt/jobbigt det är att måla om.

Känner mig lite vilsen, vilken färgtyp ska man egentligen välja för en fasad? Trodde linolja var det bästa men eftersom tydligen majoriteten använder något annat så undrar man. Det vore intressant att veta fördelningen av de olika färgtyperna på Sveriges alla hus!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.