Du har rätt att det är dolt men ej ett dolt fel.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
lillsnickare lillsnickare skrev:
Hmm en gipsankare "molly" klarar nog mer än en toggler och är inte toggler en gipsankare? Hade en tv upphängd i två molly i 10 år i en likadan vägg. lata byggare som inte ville gå ut med spillet men är relativt vanligt de ligger gips i innerväggar. De har faktiskt lite ljudisolerande effekt så nått gott för de med sig... Sen tror jag du får svårt att hävda att de är ett dolt fel, då de inte har nått negativt på konstruktionen i sig.
jo det stämmer säkert att de går under samma namn. Men toggler klarar mer än molly. Minns inte exakt hur mycket, men det är snarare skivan som ger sig innan togglern gör det. Kanske gäller för molly också..
 
Har varit inne och kollat i en del av väggen nu och mycket riktigt ligger där en lös spillbit som är ca 1,5m hög och kanske en 20-40 cm bred. Se bild
 
  • Lös spillbit av byggmaterial inne i väggöppning, cirka 1,5 meter hög och 20-40 cm bred.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
A-Man_08 och 3 till
  • Laddar…
Ja, du delar ödet med tusentals. Inget att yvas över.
 
I iLogic skrev:
mycket riktigt ligger där en lös spillbit
Mycket ska man se... :surprised::D Och dolt är det, och "fel" också. Dock knappast ett "dolt fel". :geek:

Undrar hur snacket gick när väggen byggdes:

- "När sa du containern skulle komma?"
- "På tisdag!"
- "Men va f-n, det här måste bli klart idag... OK, vi sätter upp lite extra ljudisolering på fakturan så blir alla nöjda!"
 
  • Gilla
  • Haha
iLogic och 2 till
  • Laddar…
Är det många bitar kanske dom går att sälja?
 
  • Gilla
Poxeman och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Mycket ska man se... :surprised::D Och dolt är det, och "fel" också. Dock knappast ett "dolt fel". :geek:

Undrar hur snacket gick när väggen byggdes:

- "När sa du containern skulle komma?"
- "På tisdag!"
- "Men va f-n, det här måste bli klart idag... OK, vi sätter upp lite extra ljudisolering på fakturan så blir alla nöjda!"
Jag bryr mig inte om ingen vill göra något åt det, meningen med denna tråden var bara att höra mig för om det kan räknas som ett dolt fel eller ej. Ni är väldigt tydliga med att det inte är det, så jag köper det då jag inte har någon som helst koll själv. Ett dolt fel för mig är ett fel som är dolt haha. Men visst, väggen är väl rätt, men att man valt att kasta spill i den är tråkigt bara.

Om jag ska spekulera så tror jag att det gått till ungefär så. Eller att dom kört iväg med containern och så fick man lite över efter det och orkade inte åka iväg och kasta.

men man kan såklart bara gissa. Nu vet jag iaf vad det är där ligger. Ska kolla ett fack till där jag stött på mer.
 
Redigerat:
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Någon som vet vad det är för en typ av skiva?
 
  • Närbild på en skiva med otydlig textur som efterfrågas identifiering på ett forum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I iLogic skrev:
Ett dolt fel för mig är ett fel som är dolt haha.
Problemet är att felet måste påverka husets värde tillräckligt mycket för att någon rättsinstans ska ta upp det.
Men du kan väl skicka lite bilder till byggfirman och förklara att felet begränsar dina möjligheter att sätta upp saker på väggen. Kräv att dom kommer och åtgärdar det eller ger dig en rimlig ekonomisk kompensation.
Det enda som kan hända är väl att dom skiter i dig.
 
  • Gilla
iLogic
  • Laddar…
T
Ser ut som en cenemtbaserad skiva
 
  • Gilla
iLogic
  • Laddar…
I iLogic skrev:
Någon som vet vad det är för en typ av skiva?
Kanske en bit mineritskiva? Har sådan använts någonstans?

Närbild av en mineritskiva med specifikationer och prisinformation från en byggproduktkatalog.
 
  • Gilla
iLogic och 1 till
  • Laddar…
Excel
Kan det vara en asbestskiva?
 
  • Haha
  • Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
Tror det är sådana skivor som sitter i undertaket i den del vi har utomhus?

lade in en mer inzoomad bild, ser ut att vara samma
 
  • Inzoomad bild på en grå strukturerad skiva som kan vara från ett undertak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Excel Excel skrev:
Kan det vara en asbestskiva?

Oooooohhh nu skiftar tråden direkt till asbest ;)
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Peta bort den från väggen och fyll med fogskumm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.