Hej,

Jag är ny i forumet och köpte nyligen en bostadsrätt. Jag har tak höjd som är 249,5 cm. Jag vill sänka taket med gipsskiva och sätta spotlight. Jag tog in en målare för att diskutera priset osv. , då har han snackat om att det blir för lågt om jag tar ner taket. Kan man sänka taket med 10 cm och ha spotlight ? eller måste det vara ca 15 cm ?

Vad tycker ni som har erfarenhet? Borde jag skippa ta ner taket?

Jag köper första gången något i Sverige och har noll erfarenhet om bygg osv. . Jag måste nog renovera hela lägenheten (68,5 kvm) och har begränsat budget. Om jag skipper ta ner taket, så blir nog extra utrymme i budgeten för att satsa andra saker i bättre kvalitet men samtidigt vill jag ha fin belysning. Helt osäkert hur jag ska ha.

Här har jag 2 bilder på vardagsrum.



Ett tomt vardagsrum med parkettgolv och vita väggar som är redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oinredd vardagsrumsinteriör med parkettgolv och fönster med utsikt mot andra byggnader, möjlig renovering av taket diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det finns en alternativ att göra likadant som en annan gjorde, sänka ner vid kanten med spotlight

exemple a;

Kök och matplats med slätt vitmålat tak och stor industrilik hänglampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blir max 10 cm sänkning så inga problem, men jag tycker du ska satsa pengarna på annat istället.
 
  • Gilla
Christoffer L och 1 till
  • Laddar…
Håller med, 2.50 i takhöjd är värt mer än spottar och 2.40. I mindre rum som badrum gör det inte så stor skillnad med den extra takhöjden, men i ett större vardagsrum gör det stor skillnad.
 
  • Gilla
Suadh och 3 till
  • Laddar…
Sänk inte taket i vardagsrummet. Det är omonterad med spottar i stora tak!
Det är bättre att satsa på riktade miljöbelysning som lyser upp vissa ytor med ett mjukt ljus.
Det är ok med spottar i hall badrum och kök.
 
  • Gilla
Christoffer L och 3 till
  • Laddar…
Då antar jag som ni också tycker att det blir för instängd med 235 cm eller 240 cm tak ?

Borde jag ta ner bara kanterna likadant som på sista bilden?
 
L Link1np4rk skrev:
Då antar jag som ni också tycker att det blir för instängd med 235 cm eller 240 cm tak ?

Borde jag ta ner bara kanterna likadant som på sista bilden?
Det är klart att det går att leva med 2.35 -2.40, det är vad jag har nu. Men förra lägenheten hade 2.50 liksom din (samma golvtyp med - blir annan känsla om du slipar om det, mycket ljusare), och det var bättre. :)

Vad vill du åstadkomma med spottar längs väggen? Om det är ljusspridningen på väggen du vill ha tror jag det finns enklare sätt att åstadkomma det med lite kabelkanal och spottar avsedda att monteras under köksskåp och liknande.
 
  • Gilla
Link1np4rk
  • Laddar…
Har du tittat på spotar och vilket utrymme de kräver? Gäller det LED borde det väl vara möjligt att klara sig med att sänka 50mm? Många sänker taket för spotlights skull och måste ju rimligen anse att det är värt det. För egen del instämmer jag i att jag aldrig skulle sänka taket av den orsaken.
 
  • Gilla
Link1np4rk
  • Laddar…
Jag vill tacka alla som har tagit sin tid och svarade. Nu är det klart att jag ska inte ha någon spotlight eller sänka taket. Det blir lite mer budget till vita varor i köket :)

150 000 budget för 68 kvm 2:an renovering. Badrummet dock behöver inte ha renovering ett tag (ca 8kvm), resten ska renoveras.

Köket som jag kommer att beställa kostar ca 75-80 k . Några vänner som kommer att hjälpa med olika saker och så klart jag ska hjälpa till. Så slipper jag hantverkare kostnad.

* Ta bort en dörr och fixa en vägg istället (ingen hantverkare avgift)

* Lägga om el, byta el central (kommer att ha elektriker)

* Ta bort tapet osv. måla väggar och tak (ingen hantverkare avgift)

* Byta Kök (ingen hantverkare avgift)

* Nya klädskåp osv..

* Nytt Golv (ca 60 kvm)

Jag gissar att budgeten är tillräckligt även får jag små extra kostnader.
 
  • Gilla
Link1np4rk
  • Laddar…
L Link1np4rk skrev:
* Lägga om el, byta el central (kommer att ha elektriker)
Aningen OT men varför vill du byta elcentral? Hur ser den ut idag? Vilken ålder har lägenheten? Vad vill du uppnå med bytet? Vilka brister finns idag som du avser åtgärda?

Anledningen till att jag frågar är att jag fått uppfattningen att många byter ut fullgoda diazedcentraler därför att de av någon anledning tror att en modern normcentral är bättre och så är det inte alltid enligt min uppfattning.
 
  • Gilla
Link1np4rk och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Aningen OT men varför vill du byta elcentral? Hur ser den ut idag? Vilken ålder har lägenheten? Vad vill du uppnå med bytet? Vilka brister finns idag som du avser åtgärda?

Anledningen till att jag frågar är att jag fått uppfattningen att många byter ut fullgoda diazedcentraler därför att de av någon anledning tror att en modern normcentral är bättre och så är det inte alltid enligt min uppfattning.
Som jag har sagt förut jag har inte så mycket erfarenhet eller information om renovering eller bygg. Däremot jag har vänner som har renoverat villor eller bostadsrätt innan.

Lägenheten har inte fått något renovering sedan 65 talet förutom badrummet (2013). Enligt min vän som har erfarenhet, el centeralen är väldigt gammalt från 60 talet. Det är bäst att byta ut den vid renoveringen innan den orsaker problem eftersom den är väldigt gammalt.

Jag kan skicka några bilder ( får nycklarna om 10 dagar, så det blir mäklarens bilder) på lägenheten men har dock ingen bild på el centralen. Ifall ni har några råd/tips vad jag kan göra eller behöver göra. Jag är väldigt öppen med förslag.

planritning:

Jag kommer att bygga väg istället för dörren som ligger mellan kök och sovrummet.

Planritning av en lägenhet med markerade rum såsom vardagsrum, kök, hall och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


kök:
Äldre kök med vita skåp och blommiga kakelplattor, matplats med bord och stolar, fönster med gardiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rund matbord med fyra stolar i ett kök från 60-talet med ljusa väggar och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klassiskt kök med vita skåp och träbänkskiva, retrokakel, vit spis och kylskåp, utsikt mot en korridor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


vardagsrum

Vardagsrum från 60-talet med röd soffgrupp, trägolv, vitmålade väggar och klassisk inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Matsal i äldre stil med träbord och stolar, blommigt fönsterdraperi och en takkrona, ljus matta på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hall

Hall i en lägenhet med vita väggar, trähängare, och spegel från mitten av 1900-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsikt från en hall in i ett vardagsrum med röd soffa och tavlor på väggarna i en äldre lägenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Kökets som jag kommer att beställa. Ikea och Epoq. inte bestämt än.

Epoq:
Bild av en planritning för ett kök med mörka skåp och vita arbetsytor, design från antingen Ikea eller Epoq.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mörkt köksinredning med inbyggda vitvaror och en köksö med en modern köksblandare, i ett IKEA eller Epoq-köksupplägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ikea:
3D-rendering av ett köksdesignförslag med svarta skåp och träarbetsytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Link1np4rk skrev:
Enligt min vän som har erfarenhet, el centeralen är väldigt gammalt från 60 talet. Det är bäst att byta ut den vid renoveringen innan den orsaker problem eftersom den är väldigt gammalt.
På 60-talet hade man inte lika många vägguttag som vi vill ha idag. Om det är en liten central med endast några få grupper kan det hända att den inte räcker till när du skall renovera och utöka med fler uttag, tvättmaskin, diskmaskin och liknande. Det går att komplettera befintlig central med en till som innehåller jordfelsbrytare och ett par nya grupper. Men det kanske rent estetiskt är snyggare att byta allt.

Vad jag vill säga med detta är att det kanske finns goda själ att byta elcentral. Men det behöver inte göra det. Be din vän att förtydliga vad problemet är. Att befintlig central är från 1965 är inte i sig ett problem.
 
A Avemo skrev:
På 60-talet hade man inte lika många vägguttag som vi vill ha idag. Om det är en liten central med endast några få grupper kan det hända att den inte räcker till när du skall renovera och utöka med fler uttag, tvättmaskin, diskmaskin och liknande. Det går att komplettera befintlig central med en till som innehåller jordfelsbrytare och ett par nya grupper. Men det kanske rent estetiskt är snyggare att byta allt.

Vad jag vill säga med detta är att det kanske finns goda själ att byta elcentral. Men det behöver inte göra det. Be din vän att förtydliga vad problemet är. Att befintlig central är från 1965 är inte i sig ett problem.

Just nu i läget det är inte tillräckligt med grupper. Det var p.g.a estetiska skäl kommer vi byta. Han har snackat om jordfelsbrytare och nya grupper men det skulle inte se bra ut i hallen enligt honom. Jag håller med honom också.

Jag fick nycklarna nu till Lgh. och fixat körkort i samma vecka, fett glad (y):ok:. Får vi se om jag kan klara av renoveringen med :)
 
Jag hade tydligen asbest bakom kaklet i köket. Kaklet är ner tagen, asbest är rivet men inte helt. Den ser mer liksom slipat. Så vill jag inte hålla på mera med denna. Även jag hade munskydd osv men jag psykisk började känna mig dåligt.

Jag har rengjord överallt men asbest som är kvar på betongen(slipat), kan man lägga spakel över ?

Någon som vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.