Mikael_L
D Dsl skrev:
Hur går det? Blir det någon pergola? ;)
Nej, det har inte hänt ett dyft på den fronten. :whistle:

D Dsl skrev:
Hittade denna:
[länk]

Lite dyr kanske, men det finns liknande system att köpa utomlands (tex aliexpress) mycket billigare.
Borde väl kunna räknas som bygglovsbefriad eftersom taket inte är täckande (max 50% är det som gäller väl?)
Tja, en 4x5 meter (hade velat hitta en 5x5, men detta var största) går på 183 papp. Visst, en del pengar, men det är nog å andra sidan snabbt att montera upp, jämfört med lösvirkesbygge, så det jämnar antagligen ut sig lite i den änden.
 
Redigerat:
Mikael_L
R Rickard Ohlin skrev:
Den tanken har föresvävat mig :)
GSG (går det så går det

Man fäster L stöd mellan reglarna som man lägger glaset på och klämmer fast med. Är glaset sänkt ner mellan reglarna syns det inte utifrån.

Kan bli j-t snyggt. Härdat glas är dyrare, men fördelen är att det är lättare att rengöra än kanalplast eller annat akrylat.
Om man först bygger det som en öppen pergola (men förberett med läkt för glasskivorna), och sen om några år när alla vant sig, så lägger man in glasskivorna en natt. :)
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
engs
Kanske nån misstänker nått när snön kommer? ;)
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Kanske nån misstänker nått när snön kommer? ;)
Jag bor längs Öresundskusten. Snö?
Den är borta innan grannarna har hämtat tidningen :)
 
  • Haha
yonna och 1 till
  • Laddar…
R Rickard Ohlin skrev:
Den tanken har föresvävat mig :)
GSG (går det så går det

Man fäster L stöd mellan reglarna som man lägger glaset på och klämmer fast med. Är glaset sänkt ner mellan reglarna syns det inte utifrån.

Kan bli j-t snyggt. Härdat glas är dyrare, men fördelen är att det är lättare att rengöra än kanalplast eller annat akrylat.
En bild vore lättare att förstå :) .. tack i förhand.
 
I grannkvarteret finns ett upphöjt trädäck som sommartid går ett formsytt tak av segelduk. På vintern tas det bort. Du kanske kan göra samma sak, fast omvänt?
Segel tål ju vind (inte hur mycket som helst, men hyfsat) , men är iof dyrt.
 
Mikael_L
Kommer man över begagnade segel har jag för mig att de inte brukar vara så dyra.

Jag har inte släppt denna idé, den har varit mer eller mindre aktiv hela tiden.
Men just nu funderar jag på om solpaneler som "tak" på en pergola kan vara en väg att gå framåt.
 
Mikael_L
Jag var och kollade en bekants solcellsinstallation, det var ett ganska platt tak, så panelerna satt med lite lutning på stativ, ungefär som på bilden jag hittade här.
Tänk om man bygger en pergola och fyller taket med solceller på ungefär samma sätt.
Sen när det gått ett år och alla grannar vant sig vid utseendet så kan man täcka in hela taket under solpanelerna en natt. :)
images
 
  • Gilla
Dsl
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag var och kollade en bekants solcellsinstallation, det var ett ganska platt tak, så panelerna satt med lite lutning på stativ, ungefär som på bilden jag hittade här.
Tänk om man bygger en pergola och fyller taket med solceller på ungefär samma sätt.
Sen när det gått ett år och alla grannar vant sig vid utseendet så kan man täcka in hela taket under solpanelerna en natt. :)
[bild]
2 flugor på smällen är ju nice. Men krävs inte 50% genomsläpp för att det inte skall krävas bygglov? Känns som att den installationen kan se rätt konstig ut.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ibland har jag lust att bygga en carport för att hålla bilarna ifrån den värsta solen, egentligen borde det vara bra också mot regn och snö, men jag börjar i denna ände i alla fall.

Spaljéer, pergolatak, höga staket med stor genomsläpplig yta osv verkar ju vara bygglovsbefriade.

Skulle man kunna tänka sig att resa en carport, som står på typ 6st limträstolpar och sen har ett pergolatak med stor ljusgenomsläpplighet, liknande detta, fast för ett par bilar.
Med höga stående reglar i taket så blir solen skuggad.
[bild]

Ja det handlar naturligtvis om att runda alla de löjliga och dyra bygglovskostnaderna.

Jag flikar in här, har samma tanke på att bygga pergola som carport, hittar dock inte på kommun sidan något om pergola överhuvudtaget och bestämmelser kring detta...
Någon som kan tala om för mig vilka mått som gäller för att det ska gälla som en bygglovsbefriad pergola?
Tex: Vad är max total höjden?
Finns det max kvm man få bygga?
 
En Pergola är inget byggnadsverk och regleras därför inte som en, dvs kräver inget bygglov. Det innebär att du kan bygga en pergola i princip på hela tomten (och till tomtgräns) om du vill. Men tänk på att saknas någon dom i MÖD om exakta mått på en pergola, bara på att en pergola inte är ett byggnadsverk.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
En Pergola är inget byggnadsverk och regleras därför inte som en, dvs kräver inget bygglov. Det innebär att du kan bygga en pergola i princip på hela tomten (och till tomtgräns) om du vill. Men tänk på att saknas någon dom i MÖD om exakta mått på en pergola, bara på att en pergola inte är ett byggnadsverk.
Tänkte bara 6x6m faktiskt, runt 2 meter högt & sen en presenning över som tak. Det borde la inte vara någon som kan säga nått emot de?
Likt det på bilden
 
  • Träpergola utan väggar och med överliggande lameller vid ett tegelhus, möbler och hängmatta på terrassen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
L Lorre28 skrev:
Tänkte bara 6x6m faktiskt, runt 2 meter högt & sen en presenning över som tak.
Låter du pressenningen ligga kvar ett halvår får du säkert påstötning via ngn granne om svartbygge ;) Jag har stött på detta tidigare. Kommunen krävde ansökan om bygglov (som avslogs) då taket ansågs som permanent.
 
yonna yonna skrev:
Låter du pressenningen ligga kvar ett halvår får du säkert påstötning via ngn granne om svartbygge ;) Jag har stött på detta tidigare. Kommunen krävde ansökan om bygglov (som avslogs) då taket ansågs som permanent.
Det är såna grannar då som inte har bättre för sig..som börja rycka i gardinen så fort någon går utanför dörren...Synd att det ska finnas såna glädje förstörare. Våran kommun godkänner inte carporten så som vi vill ha den (för nära gränsen mot grannen) fast grannen har sagt att vi få bygga vad vi vill där och så nära vi vill och att han även kan lämna sin underskrift med ett godkännande. Men kommunen godkänner det inte ens då fast han inte bry sig. Vi kan inte bygga det på ett annat sätt då man annars är tvungen att köra in jäääätte snett och den svängradien finns inte på våra bilar då huset mer eller mindre är i vägen:cry: Så möjligheterna är inte allt för stora med knappt 1200kvm tomt & avståndet som måste hållas på 4,5m från tomtgränserna (bakom, och mot sidorna).

Men permanent tak? Alltså om jag fäster 4 sandsäckar i 4 öljetter i varje hörn på pressningen som ligger längst uppe på pergolan och det ta mig 5 min att plocka ner detta "tak" kan det knappt räknas som permanent. Speciellt inte om jag inte ens sätter fast det med något i marken som jordspett eller likande:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.