• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Men generellt låter det ju som att det här paret lever mycket hållbarare än oss flesta andra. All heder åt dem. För många är nog jakten på alltmer pengar ett nettominus snarare än ett nettoplus för världen. Det har ju varit uppenbart länge att vi förbrukar alltför mycket resurser på ett destruktivt sätt.
Håller med.
Jakten på mer pengar leder bara till mer konsumtion och mer miljöförstöring.

Riktat mot grundfrågan så tror jag ändå att dessa personer är långt ifrån de värsta skattesnyltare.
Här lever de på ett minimum genom ett aktivt val. Lär sig hushålla med pengar och resurser.
Förmodligen lever de också ett mer hälsosamt liv med mindre skräpmat, läsk och godis så deras belastning på tand- och sjukvård blir mindre.

Detta i relation till alla de som gjort mindre lyckade val i livet. Lever på soc och bidrag de kan roffa åt sig. Undra om den där "kunden" står på torget och skriker på alla alkisar och narkomaner att de betalar för lite skatt?
 
  • Gilla
MichelleW och 12 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Det här låter som hittepå. Antingen från TS eller den som berättade om paret i skogen för TS.

Om det nu skulle vara på riktigt har jag inga som helst problem med att skogsparet, om de nu överhuvudtaget finns i verkligheten, utnyttjar samhällsfunktioner som skola, bibliotek och annat.
De jobbar ju, enligt TS utsago, ibland och betalar ju då som alla andra skatt, dels på inkomsten, dels på de utgifter de har samt alla andra avgifter man åläggs att betala när man lever i Sverige.
Måste bara undra =) Tror du att det är hittepå för att de lever utan vatten och ström?

Ett par kusiners mamma bor mitt ute i skogen i Dalarna utan ström och rinnande vatten. Dock bara snöfria tiden, resten är hon i sitt hus som hyrs ut när hon är i skogshuset.

Hon har dock lyxat till det lite, med en solpanel för att kunna titta lite på nyheterna eller ladda telefonen. Duscha göra hon under en pumpdusch utomhus. Toa på utedass. Tvätta på bräda. Lyse är fotogenlampor.

Sist jag var där fick jag frågan om att tillbringa en natt där. Men jag ville dricka öl hos min farbror =)
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Med risk för OT. Någon nämnde medborgarlön. Jag blir mer och mer positiv till den tanken för varje år.
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Måste bara undra =) Tror du att det är hittepå för att de lever utan vatten och ström?

Ett par kusiners mamma bor mitt ute i skogen i Dalarna utan ström och rinnande vatten. Dock bara snöfria tiden, resten är hon i sitt hus som hyrs ut när hon är i skogshuset.

Hon har dock lyxat till det lite, med en solpanel för att kunna titta lite på nyheterna eller ladda telefonen. Duscha göra hon under en pumpdusch utomhus. Toa på utedass. Tvätta på bräda. Lyse är fotogenlampor.

Sist jag var där fick jag frågan om att tillbringa en natt där. Men jag ville dricka öl hos min farbror =)
Nej, det var det att TS och hans kompis var mer eller mindre upprörda över att de verkar just ha kommit på att det finns folk som betalar minimalt med skatt men ändå har mage att utnyttja samhället som jag tror är hittepå.
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Måste bara undra =) Tror du att det är hittepå för att de lever utan vatten och ström?

Ett par kusiners mamma bor mitt ute i skogen i Dalarna utan ström och rinnande vatten. Dock bara snöfria tiden, resten är hon i sitt hus som hyrs ut när hon är i skogshuset.

Hon har dock lyxat till det lite, med en solpanel för att kunna titta lite på nyheterna eller ladda telefonen. Duscha göra hon under en pumpdusch utomhus. Toa på utedass. Tvätta på bräda. Lyse är fotogenlampor.

Sist jag var där fick jag frågan om att tillbringa en natt där. Men jag ville dricka öl hos min farbror =)
Jag ger dig en skriftlig tumme upp både för din kusins mamma som väljer att bo offgrid, även om bara sommartid, du får även en tumme för pilsnern;)
 
  • Gilla
dinos och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Nej, det var det att TS och hans kompis var mer eller mindre upprörda över att de verkar just ha kommit på att det finns folk som betalar minimalt med skatt men ändå har mage att utnyttja samhället som jag tror är hittepå.
Nä de har väl funnits sånt folk sedan man börja betala skatt.

Att man dessutom inte vill ta sådana jobb pga de principerna är häpnadsväckande. Det betyder ju att man inte behöver pengar själv.
 
  • Gilla
Tösen2
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Jag ger dig en skriftlig tumme upp både för din kusins mamma som väljer att bo offgrid, även om bara sommartid, du får även en tumme för pilsnern;)
Haha. Jag kan lova att hon verkligen hade ett paradis. Det låg nog ett par stugor utspridda i den djupa skogen med en liten sjö i området. Vargar och björnar inpå knuten som de levde i harmoni med. (höll avstånd)
Hon hade även lite påfåglar och dylika djur.
Området hade till och med ett bibliotek, det också utan el.

Men det var lika fint där vi drack pilsner, ljust länge och älven låg i närheten så det var ju porlande som hördes endast =)
 
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Nä de har väl funnits sånt folk sedan man börja betala skatt.

Att man dessutom inte vill ta sådana jobb pga de principerna är häpnadsväckande. Det betyder ju att man inte behöver pengar själv.
TS kompis kanske inte ville ta jobbet pga att Skogsparet ville betala svart :D
 
  • Gilla
Rkarlsson och 1 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Med risk för OT. Någon nämnde medborgarlön. Jag blir mer och mer positiv till den tanken för varje år.
Lön får man av en motprestation. Så om medborgarlön inkluderar samhällstjänst så är jag helt för.
Jag undrar hur länge Sverige har råd med a-kassa(de är ju arbetsföra) utan ett motkrav på samhällstjänst...?
Håller även med om att överkonsumtionen måste bort.
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
C
Ymer Ymer skrev:
Så om medborgarlön inkluderar samhällstjänst så är jag helt för.
I Indien finns det något system med "medborgarjobb" om jag förstått det rätt. Dvs. istället för bidrag blir du anvisad ett jobb i samhällets regi om du inte kan fixa ett själv och det är tydligen någon sorts rätt man har. Det är så klart sämsta tänkbara jobb och dåligt betalt, så det finns fortfarande goda incitament att fixa ett eget jobb. Kanske inte så dumt system?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
civilingenjören och 8 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Är du chockad över två personer som inte "jobbar så mycket" men ändå utnyttjar samhällets tjänster?
Var har du varit det senaste decenniet?
Jag säger detsamma! Om du är orolig för en barnfamilj med "gröna vågare" då har du missat en hel del "tvivelaktiga figurer" som utnyttjar samtlig samhällsservice, bidragsfuskar osv. Och dessa figurer bidrar inte med några riksdaler i skatt genom förvärvsarbete i många fall. Tvärtom! De är riktiga parasiter, ofta även kriminella. Så den barnfamilj du talar om så låter det mest som gnäll, missunsamhet och den berömda svenska avundsjukan. Eller så är det rent personlig elakhet. Anser jag!
 
  • Gilla
Hinnersbocken och 12 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Ja, det låter ju bra, men vem ska då betala för den välfärd som jag antar att de ändå vill ha?
vilken välfärd?? dom väljer åtminstone bort ett lyxöverflöd för att försörja sig själv, dom lever inte på en massa bidrag! låter enbart som avundsjuka över deras frihet och typiskt ett politiskt parti som ska skuldbelägga sätta dit, själv skulle jag aldrig stå ut att leva så men heder till dem som är självförsörjandes
 
  • Gilla
civilingenjören och 9 till
  • Laddar…
Jag är lite som den skattesmitande familjen också. Jag har en liten stuga ute i skogen som är avbetald och nästan gratis att bo i. Lever billigt, inga försäkringar, prenumerationer, medlemskap och avbetalningar på fina bilar som kostar pengar. Lagar bilen själv och huset och allting. Det enda som kostar är strömmen, men det blir ju inte många kronor eftersom jag värmer med egen ved. Eget vatten och avlopp så det kostar inte heller något. Jag förbrukar nog max 5k i månaden, inklusive mat och bilkostnader. Sedan jobbar jag i Norge där man får runt 35k efter skatt, vilket gör att man inte behöver jobba mer än två månader per år. Normalt sett jobbar jag lite mer, ofta hela vintern, vilket gör att man snabbt bygger upp en buffert. Nu har jag varit ledig sedan februari eller mars, och inte verkar det bli något jobb i vinter, men vem bryr sig. Så kul är det inte att jobba.

Samtidigt förbrukar jag faktiskt väldigt lite av samhällets resurser. Jag har aldrig fått en krona i bidrag, A-kassa eller liknande. Undviker doktorer och sjukvården och de kostnader som samhället hade för mig under skolåren är sedan länge betalda. Trots att jag inte betalar någon inkomstskatt i Sverige betalar jag ju ändå bränsleskatt, moms och alla andra konsumtionsskatter. Så samhället går ändå med vinst på mig.
 
  • Gilla
GVR4 och 28 till
  • Laddar…
K
Magnus Filip skrev:
Intressant. Menar inte det, inte att det är meningen att man skall jobba direkt.
Utan vad han menar är om man aktivt väljer att leva på det viset utan att knappt jobba och knappt betala skatt och ändå klara sig så borde man inte ha tillgång till de offentliga medlen som sjukvården osv. Alltså osolidariskt mot de andra som jobbar och betalar för familjen utan el deras allmänna medel osv. och den familjen inte inte lyfter ett finger mer än nödvändigt och då bara för sig själva.

Klart barnen skall ha skola gratis, de kan ju inte styra över föräldrarna val.
Har du samma åsikt om de invandrare som kommit till Sverige men aldrig betalt skatt och bidragit till välfärden?
 
  • Gilla
civilingenjören och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.