Hej,

Jag har begränsad kunskap om ventilation och värmepumpar varför jag tänkte tillfråga expertisen här...

Vi kommer att bygga hus via Götenehus och kommer att få bergvärme installerat. Efter att ha läst i diverse forum så har jag inte blivit klokare om man behöver något mer om man vill nyttja frikylan via bergvärme eller om jag behöver lägga till en luftvärmepump tänker främst när det är sommar och varmt.

Jag har förstått det som att Luftvärmepumpen kostar allt från 5000kr till 15000kr per år.

Vad hade ni gjort om ni hade möjlighet att bestämma?
 
Hej beror på hur ditt hus ser ut, aggregatet för frikyla är ganska stort och du behöver isolerade slangar från bergvärme pump till frikylan. Min röris suckade lite i början men då vi till slut bestämdes oss för luft/luft så kom det fram att det varit ganska mycket strul på ett par anläggningar. Allt beror till slut på huset utformning och frikyla kostar ca 15-20 med ventiler slang mm.
 
Ok, tack för svar. Huset är ett vanligt trähus (ca 210kvm) med 4 sovrum. Se bifogade planritningar. Nu har jag gjort plats för ett Luftvärmepump i master bedroom där klädkammare och badrum finns. Men börjar tänka att det kanske var dumt. Att det istället är bättre att ha allt integrerat via bergvärmen och inget syns.

Men förstår jag dig rätt att om du hade kunnat bestämma från början så hade du kört på frikyla via bergvärme istället för vanlig luftvärmepump?
 
  • Planritning av ett hus på 210 kvm med markerat område för luftvärmepump i ett sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av ett trähus med fyra sovrum, allrum, klädkammare och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ska ni ha FTX kan kylbatteri vara ett alternativ till konvektorer och lvp:ar. Se inspiration för det genom att söka "Frikyla i FTX" på vätmepumpsforum (länkar ej då jag är osäker på reglerna)
 
N nevinator skrev:
Ska ni ha FTX kan kylbatteri vara ett alternativ till konvektorer och lvp:ar. Se inspiration för det genom att söka "Frikyla i FTX" på vätmepumpsforum (länkar ej då jag är osäker på reglerna)
Tack för ditt svar, tanken är att vi ska hoppa över FTX då säljaren tyckte att det är onödigt att lägga de pengarna med tanke på var tomten finns. Men jag personligen är fortfarande osäker, jag har till avrop på mig att ändra om jag vill.

Personligen skulle jag vilja ha något långsiktigt som gör det prisvärt och lönsamt i det långa loppet. Om det är Bergvärme med frikyla, ftx-system, luftvärmepump vet jag inte än.

Nu har vi i beställningen:
- Nibe Bergvärmepump S1255
- Vattenburen golvvärme NV
- vattenburen golvvärme ÖV
 
Frikyla genom bergvärmen... princip gratis drift, miljövänligt. Dessutom när ni inte byggt än så kan man ju planera in rördragningen till övervåningen i tidigt skede. Fläktkonvektor i allrum?! så alla sovrum får nytta av den. Tänk på att rördragningen gör du bara en gång, det som kan bli service på är fläkten på fläktkonvektor och cirkpumpen.
 
  • Gilla
Robster
  • Laddar…
Gör både och. Dra in bergvärmekyla till vardagsrummet på bottenplan och lvp till övervåningen.
FTX har man i första hand för att få ett bra ventilerat hus utan att det kostar skjortan.
 
V Vector skrev:
Frikyla genom bergvärmen... princip gratis drift, miljövänligt. Dessutom när ni inte byggt än så kan man ju planera in rördragningen till övervåningen i tidigt skede. Fläktkonvektor i allrum?! så alla sovrum får nytta av den. Tänk på att rördragningen gör du bara en gång, det som kan bli service på är fläkten på fläktkonvektor och cirkpumpen.
Tack för svar :)

Då tänker du Fläktkonvektor i alla rum på öv eller bara en i allrummet så att alla rum kan dra nytta av den?

Med andra ord så rekommenderar du inte "vanlig" traditionell luftvärmepump, eller?
 
O olotor skrev:
Gör både och. Dra in bergvärmekyla till vardagsrummet på bottenplan och lvp till övervåningen.
FTX har man i första hand för att få ett bra ventilerat hus utan att det kostar skjortan.
Hmm, okej. Då förstår jag. Känns som att grund iden jag haft är bra men med tillägget att installera kyla direkt till nv och installera lvp i övre våningen.

Då känns det som att man kan hoppa över FTX...

Om du hade haft fria händer att installera det du tycker, hade du gjort det på detta sätt?
 
G GSimon skrev:
Tack för svar :)

Då tänker du Fläktkonvektor i alla rum på öv eller bara en i allrummet så att alla rum kan dra nytta av den?

Med andra ord så rekommenderar du inte "vanlig" traditionell luftvärmepump, eller?
Sätta en i varje rum blir dyrt så beroende på kylbehov så tycker jag man kan bara sätta en eller två st i allrum så alla rum får lite kyla. Nä luft luft är bara om man inte har något annat alternativ..... begränsad livslängt, utedel som lever om, vid vissa fel får bara kyltekniker hålla på med dom. Går ju att sätta en på varje våning om man vill. Tänk på att borrhålet inte får vara snålt tilltagen för vp
 
Sätt inte en luftvärmepump inne i något av sovrummen iallafall om det blir det du väljer. Dels vill man inte ha det ljudet i sovrummet, dels vill man kunna stänga om sig. Luftvärmepumpen kräver ju öppen planlösning för att fungera. Troligen stör den minst om den placeras i trappan, den behöver ju sitta så att luften cirkulerar bra.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Sätt inte en luftvärmepump inne i något av sovrummen iallafall om det blir det du väljer. Dels vill man inte ha det ljudet i sovrummet, dels vill man kunna stänga om sig. Luftvärmepumpen kräver ju öppen planlösning för att fungera. Troligen stör den minst om den placeras i trappan, den behöver ju sitta så att luften cirkulerar bra.
Ok, tack för tipset. Fram till nu så har vi faktiskt tänkt oss ha en lvp i stora master bedroom. Men nu får vi nog ta en omgång till och kolla om vi verkligen ska ha den där eller inte. :)
 
Prova att ställa en någorlunda tystgående dammsugare i sovrummet och se hur det känns att sova då ;-)
 
Anna_H Anna_H skrev:
Prova att ställa en någorlunda tystgående dammsugare i sovrummet och se hur det känns att sova då ;-)
Hahahaha :)
 
G GSimon skrev:
Ok, tack för tipset. Fram till nu så har vi faktiskt tänkt oss ha en lvp i stora master bedroom. Men nu får vi nog ta en omgång till och kolla om vi verkligen ska ha den där eller inte. :)
Du ska ju ha den till kyla så då kommer du inte behöva köra den kväll/natt så om du inte måste sova dagtid är det inget problem att ha den i sovrummet.

Har LLVP i sovrummet och även under de veckorna med ihållande värme har du inget behov att starta den innan lunchtid och du kan stänga av på kvällen när du går och lägger dig. Det håller sig svalt natten igenom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.