Jag är elektriker och har monterat en minicentral m JF och 3 C16. Denna matar ett utomhusspa. Problemet är att JF löser hela tiden. Markkabel kollad-ok. De delar man kan koppla ifrån på spa’t (snabbkopplingar)är bortkopplade- ändå löser brytaren.

Efter mätaren i mätarskåpet går det en 4 ledare m manteljord till kopplingsplint och sen vidare till hus och uthus. Jag har provat koppla JF både med manteljord till jordplint i central , sen fr jordplint till N på JF och vidare till N- plint i central samt dragit 4 ledarens nolla till JF N och vidare till N plint och då dragit manteljord till centralens jordplint. Det är nya grejer så N och J-skena är separerade.

De på spa- service säger att antingen är kretskort paj eller så är det ”obalans” i inkommande el??? Spa’t fungerar felfritt om man kopplar in direkt på mätarskåpets plint dvs jord till manteljord osv. OCH NEJ-Det är ingen som har badat med denna prov. inkoppling utan det gjordes bara för att kolla badets funktion. Tacksam för tips.
 
Om du mäter faserna och nollan som går till badet mot jord, finns överledning?

Du kan lägga upp en skiss hur det är kopplat runt jfb så är det lättare att följa.
 
  • Gilla
Mick13 och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar.
Ja Ohmar man är det överledning när det är inkopplat i badet, ej när det är urkopplat där. I mätarskåpet kommer det in 4 ledare (SV/SV/SV/BL) plus manteljord (tejpad vilket verkar vara gjort för 10-15 år sedan). Den provisoriska kopplingen är alltså badets tre faser mot mätarskåpets SV, badets nolla mot BL samt badets jord mot manteljorden. Allt tyder på jordfel i badet. Jag fick tipset av badets servicetekniker att prova provisoriskt koppla in i husets central och se om den JF löser ut. Kan tyvärr inte rita eller fota nu
 
5
dra ur allt kablage å mät på badet mot jord, isolationstesta kabeln som matar badet. Har du inget överslag där så testar du så att jordfelsbrytaren löser ut vid rätt tid å rätt ström. (JFBn är rätt bra att testa ändå oavsett om det är fel eller ej. Jag testar alltid mina jag installerar)
Iofs så hade du kopplat ur allt kablage ifrån spabadet skrev du, då är det bara kabeln kvar som kan vara boven, antingen kabeln i sig eller kontakterna. Ingen fukt i kontakterna?
Är ovanstående felfritt så har du nog kopplat jordfelsbrytaren fel.
 
Och en ohmmätare kan vara ett rätt trubbigt vapen när man ska leta jordfel, använd en "Megger".
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
Har meggat kabeln Ok. JF går inte att koppla fel. Tror mer på elektroniken i badet. Badet är flyttat och tömt och service på badet sa att flytt av badet kan orsaka fel så JF löser
 
5
S Selle66 skrev:
Har meggat kabeln Ok. JF går inte att koppla fel. Tror mer på elektroniken i badet. Badet är flyttat och tömt och service på badet sa att flytt av badet kan orsaka fel så JF löser
Men du hade kopplat bort delar av spabadet skrev du tidigare "De delar man kan koppla ifrån på spa’t (snabbkopplingar)är bortkopplade- ändå löser brytaren "

Så när du har tagit loss alla kontakter så har du ändå delar som fortfarande är inkopplade? Eller ska man tolka det som karet var bortkopplad men ändå löst jordfelsbrytaren? Det stämmer ju inte i så fall med vad du skrev sist, dvs att kabeln inte uppvisar några fel.
Det du kan göra är ju att försöka ringa in vilken fas som orsakar jordfelet. Om det nu inte är så att det är nollan som leder över.
 
Hej den löser alltså INTE när jag kopplar ur kabeln från badet- alltså inget fel i kabel eller central
 
De delar jag menade när jag skrev kopplade bort delar i badet så avser jag på kretskortet typ värmare mm. De sitter m snabbkopplingar.
 
5
Ok, tjao då är det ju bara å börja ringa in felet och koppla ur en sak i taget å se om den löser. Värmare å pumpmotor borde du iofs kunna isolationstesta när du har dem helt bortkopplade mot ev. Kretskort.
 
Hej tack för svar. Jag har efter samråd med servicetekniker på spa kopplat ur de snabbkopplingar man kan ( 5 st) och han envisas ff med att det är nåt med inkommande till mätaren nån ”obalans ” Har aldrig under mina 30 år hört talas om det Tror på spök i kretskort. Dyrt och byta ;(
 
Obalans, får vara hur obalanserat som helst men det ska INTE lösa JFB, det är bara när strömmen slinker ut som den SKA lösa.

Vad på kretskortet har kontakt med något som kan leda ut ström utanför systemet?
Det finns en sak som kan leda ut ström och det är eventuellt störningsskydd som är kopplat till skyddsjord/markjord.

Om du kan ta bra bilder på kretskortet/apparatskåp får vi spåna vidare.

Protte, med 42 år med el och elektronik
 
  • Gilla
Jonasdzm och 2 till
  • Laddar…
S Selle66 skrev:
Ja Ohmar man är det överledning när det är inkopplat i badet, ej när det är urkopplat där.
Men här har du ju "förklaringen". Om du har överledning mot jord, så skall jfb lösa ut.

Nu hade du tydligen mätt detta via matande ände av kabeln mot badet?

Koppla bort kabeln helt från badet och mät direkt på inkopplingsplinten. Har du fortfarande överledning där, så vet du att felet ligger i badet.

Vill du sedan felsöka badet, så koppla bort pryl efter pryl och mät.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
S Selle66 skrev:
Hej den löser alltså INTE när jag kopplar ur kabeln från badet- alltså inget fel i kabel eller central
Megga värme elementen till SPA badet när du har vatten i. Det var rätt vanligt fel när jag arbetade med storköksutrustning att summan av läckströmmarna från 3 fas värme elementen som värmde vatten i olika typer av maskiner löste JFB . Men se till att elementen är bort kopalde från övriga komponenter när du meggar. Då kan spa servicen glömma sin ojämna ström flöde eller vad de nu hittat på. Som någon redan nämnt avstörningsfilter mot jord var även det en typisk JFB utlösare. Läcker det vatten någonstans i från på en elektrisk komponent, jag lovar det behövs inga stora läckor av vatten för att få JFB att lösa ut. Sedan är inte lindningarna i dagens motorer riktigt lika tåliga. Tror inte på något fel i installationen du gjort.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.