M Mamba skrev:
Fast bredband via mobilnätet är en tjänst som Telia har kommit med i höst,första installationerna under hösten,är det den tjänst dina föräldrar har?
Jag trodde att det var den i alla fall, men nu blev jag definitivt osäker...
...de hade ett kvalitetslöfte i alla fall, men de kunde inte utnyttja det då de inte hade något alternativ. Trots riktantenn.

FWA känner jag väl till, den går inte ens genom en glasruta utan kräver i praktiken en extern antenn.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag trodde att det var den i alla fall, men nu blev jag definitivt osäker...
...de hade ett kvalitetslöfte i alla fall, men de kunde inte utnyttja det då de inte hade något alternativ. Trots riktantenn.

FWA känner jag väl till, den går inte ens genom en glasruta utan kräver i praktiken en extern antenn.
Genom glasruta går det, det är samma som mobilnätet,montören kopplad ihop allt i köket hemma och provade hastigheten innan han monterade antennen på fasaden.
 
1 km är inte så långt.
Har ni provat att byta till 3gnätet när det krånglar eller provat annan operatör?

Av ren nyfikenhet vilken ö pratar vi om, det har ju dragits sjöfiber i skärgården.
 
Jag har mobilt bredband via 3. Sonen spelar, vi ser på TV via internet, och det är alltid 3-4 telefoner som surfar. Inga problem, sällan under 80 Mbit. Hsr ca 1 km till närmaste mast, har ingen utomhusantenn utan kör via routern.
 
M Mamba skrev:
Garantin är att du kan avsluta utan kostnad om det inte fungerar,du får prova helt enkelt
I rest my case.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Jag har mobilt bredband via 3. Sonen spelar, vi ser på TV via internet, och det är alltid 3-4 telefoner som surfar. Inga problem, sällan under 80 Mbit. Hsr ca 1 km till närmaste mast, har ingen utomhusantenn utan kör via routern.
Också på en ö?
 
A Andy78 skrev:
Också på en ö?
Nej vi bor i ett samhälle där fibern finns i gatan. Men vi behövde internet direkt vid inflytt (såklart) och snabbaste var att köpa en router och skaffa ett simkort, sen funkar det så bra att fibern för tillfället inte behövs.
 
Har fast bredband via mobilnätet från Telia. Skaffade det för snart ett år sedan, helt okej pris och router ingick om man band sig i ett år (ca 350kr i månaden och ingen startavgift). Det är inte samma deal som vissa andra har beskrivit ovan, d.v.s. en högre startavgift på 7500kr, men istället för du "garanterad" hastighet där de "lovar" att uppgradera basstationerna. Fick erbjudande om att uppgradera till det i höstas, men 7500kr och nästan 500kr är lite magstarkt, speciellt när säljaren inte kunde svara på mina frågor om hur det kunde vara bättre. Dessutom sålde de in de på fiber via mobilnätet, jag frågade hur fibern kommer in i bilden, fick som svar att "jo du får en låda på fasaden precis som om du hade haft fiber", aha så jag får fiber indraget, "nej, det går via mobilnätet" :thinking:

Vad gäller vårt nuvarande "fast bredband via mobilnätet", tyvärr är det totalt värdelöst, får kanske 20MBit på bra dagar, men kvällar och vissa dagar får vi max 1-2Mbit när nätet är nerlastat. Inte så kul såhär i corona tider när både jag och sambon jobbar hemifrån och båda sitter i online-möten.

Innan vi skaffade Telia så testade vi även 3s nät (vi Hallon), ungefär samma erfarenhet, okej fart på dagen, men blir snigelfart på kvällarna. Det är helt enkelt för många som försöker ansluta till samma master.

Kan tilläggas att vi inte har riktad antenn, det hade nog hjälpt en hel del, men, vi ska få fiber indraget inom några månader, så vill inte göra några större investeringar i dyra antenner. Vi har förvisso blivit lovade fiber de närmsta månaderna i över två år, men av någon anledning blir det alltid uppskjutet. Men denna gången så känns det verkligen som att de kommer leverera it tid :rolleyes::lying:
 
J JSten skrev:
Har fast bredband via mobilnätet från Telia. Skaffade det för snart ett år sedan, helt okej pris och router ingick om man band sig i ett år (ca 350kr i månaden och ingen startavgift). Det är inte samma deal som vissa andra har beskrivit ovan, d.v.s. en högre startavgift på 7500kr, men istället för du "garanterad" hastighet där de "lovar" att uppgradera basstationerna. Fick erbjudande om att uppgradera till det i höstas, men 7500kr och nästan 500kr är lite magstarkt, speciellt när säljaren inte kunde svara på mina frågor om hur det kunde vara bättre. Dessutom sålde de in de på fiber via mobilnätet, jag frågade hur fibern kommer in i bilden, fick som svar att "jo du får en låda på fasaden precis som om du hade haft fiber", aha så jag får fiber indraget, "nej, det går via mobilnätet" :thinking:

Vad gäller vårt nuvarande "fast bredband via mobilnätet", tyvärr är det totalt värdelöst, får kanske 20MBit på bra dagar, men kvällar och vissa dagar får vi max 1-2Mbit när nätet är nerlastat. Inte så kul såhär i corona tider när både jag och sambon jobbar hemifrån och båda sitter i online-möten.

Innan vi skaffade Telia så testade vi även 3s nät (vi Hallon), ungefär samma erfarenhet, okej fart på dagen, men blir snigelfart på kvällarna. Det är helt enkelt för många som försöker ansluta till samma master.

Kan tilläggas att vi inte har riktad antenn, det hade nog hjälpt en hel del, men, vi ska få fiber indraget inom några månader, så vill inte göra några större investeringar i dyra antenner. Vi har förvisso blivit lovade fiber de närmsta månaderna i över två år, men av någon anledning blir det alltid uppskjutet. Men denna gången så känns det verkligen som att de kommer leverera it tid :rolleyes::lying:
Det du har är mobilt bredband,fast mobilt bredband är inte samma sak,viss begreppsförvirring är det.
 
  • Gilla
Sofriko och 1 till
  • Laddar…
FWA är helt nytt erbjudande och inte samma sak som "klassisk mobilt bredband" även om det är samma radioteknik. Skillnaden är att man får garanterad "slot" av en basstations bandbredd men man är låst till just den basstationen till skillnad från mobilt bredband som man kan ta med sig vart man vill. Ju fler FWA-klienter en 4G basstation har ju sämre mobilt bredband blir det för övriga användare men detta ligger i linje med 5G utbyggnaden där man uppgraderar områden med många FWA:er först. Anledningen till den fasta externa antennen är att få så bra signal som möjligt till basstationen vilket gör att det krävs mindre effekt och resurs för att uppehålla garanterad bandbredd (mindre slot behövs) .

Det Telia och Telenor erbjuder är FWA med vanliga 4G men med planen att flytta över till 5G för att få ner kostnaden per användare. Kalkylerna är att det är billigare att driva 5G FWA än att driva fibernät som operatör men man måste ju börja i någon ändå för att börja rulla ut nya nya investeringar.

Själv väntar jag på att vår fiber i sommarstugan ska tändas upp före jul som lovat... Det är ju flera dagar kvar ju.
 
  • Gilla
coldmejl och 2 till
  • Laddar…
Tack alla som svarat. Nu förstår jag tekniken lite bättre, och det jag har frågor om är alltså den variant av FWA där man får en egen "slot" på basstationen. Jag har även varit i kontakt med en säljare på Telia, samt skickat in en intresseanmälan för att få svar på om Telia överhuvudtaget kan erbjuda FWA på vår ö nästa år. Fiber är bäst, dyrast och kräver även grävning på ön. Jag vill undersöka alternativen och har egentligen inte fått svar på mina (lite justerade) frågor:

- Är fast bredband via mobilnätet FWA tillräckligt stabilt och snabbt för att surfa, se på TV och hålla arbetsmöten via internet utan problem?

- Får man någon glädje av 5G om man använder "klassiskt" mobilt bredband?

- Får man någon glädje av 5G om man använder fast bredband via mobilnätet FWA?
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Q qwarty skrev:
Tack alla som svarat. Nu förstår jag tekniken lite bättre, och det jag har frågor om är alltså den variant av FWA där man får en egen "slot" på basstationen. Jag har även varit i kontakt med en säljare på Telia, samt skickat in en intresseanmälan för att få svar på om Telia överhuvudtaget kan erbjuda FWA på vår ö nästa år. Fiber är bäst, dyrast och kräver även grävning på ön. Jag vill undersöka alternativen och har egentligen inte fått svar på mina (lite justerade) frågor:

- Är fast bredband via mobilnätet FWA tillräckligt stabilt och snabbt för att surfa, se på TV och hålla arbetsmöten via internet utan problem?

- Får man någon glädje av 5G om man använder "klassiskt" mobilt bredband?

- Får man någon glädje av 5G om man använder fast bredband via mobilnätet FWA?
Fråga 1: Beror på
Fråga 2: Beror på
Fråga 3: Beror på

Allt detta är beroende av lokala förutsättningar, avstånd till mast osv.
 
  • Älska
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Q qwarty skrev:
Tack alla som svarat. Nu förstår jag tekniken lite bättre, och det jag har frågor om är alltså den variant av FWA där man får en egen "slot" på basstationen. Jag har även varit i kontakt med en säljare på Telia, samt skickat in en intresseanmälan för att få svar på om Telia överhuvudtaget kan erbjuda FWA på vår ö nästa år. Fiber är bäst, dyrast och kräver även grävning på ön. Jag vill undersöka alternativen och har egentligen inte fått svar på mina (lite justerade) frågor:

- Är fast bredband via mobilnätet FWA tillräckligt stabilt och snabbt för att surfa, se på TV och hålla arbetsmöten via internet utan problem?

- Får man någon glädje av 5G om man använder "klassiskt" mobilt bredband?

- Får man någon glädje av 5G om man använder fast bredband via mobilnätet FWA?
Ett litet tillägg till @[SKPG]Zamora på första frågan, utan problem beror på vad mer du gör i huset. Jag hade vissa problem med detta via fiber+wifi när jag hade 100Mbps tidigare, nätet kändes tidvis segt då bägge barnen hade igång sina youtube-streams och spelade, samtidigt som frugan kollade på Netflix och surfade och jag körde Teams samt en del annat på min jobbdator. När jag bytte till 500Mbps så försvann lite pakettapp pga congestion och allt flyter på igen. Så dina förutsättningar påverkar väldigt mycket.
 
  • Gilla
Mamba
  • Laddar…
Q qwarty skrev:
- Är fast bredband via mobilnätet FWA tillräckligt stabilt och snabbt för att surfa, se på TV och hålla arbetsmöten via internet utan problem?
FWA ska vara stabilare då det är en uppmätt installation och ska inte jämföras med mobilt bredband. Har ingen egen erfarenhet av FWA men kör ju mobilt bredband idag och det går ju att köra teams etc. med riktantenn som jag själv satt upp. Kör dock både Telia och Tele2 med last delning för fail-over.

Får man någon glädje av 5G om man använder "klassiskt" mobilt bredband?
Ja. Betydligt lägre latency.
- Får man någon glädje av 5G om man använder fast bredband via mobilnätet FWA?
Absolut, med 5G FWA så kommer fibern utmanas då kostnaden är lägre för installera och driva 5G om man redan har ett 4G nät.

Sök på 5G så kommer hur många marknadspresentationer upp som helst och ett stort område för "early adopters applikationer" är FWA.
 
A anis16 skrev:
FWA ska vara stabilare då det är en uppmätt installation och ska inte jämföras med mobilt bredband. Har ingen egen erfarenhet av FWA men kör ju mobilt bredband idag och det går ju att köra teams etc. med riktantenn som jag själv satt upp. Kör dock både Telia och Tele2 med last delning för fail-over.


Ja. Betydligt lägre latency.

Absolut, med 5G FWA så kommer fibern utmanas då kostnaden är lägre för installera och driva 5G om man redan har ett 4G nät.

Sök på 5G så kommer hur många marknadspresentationer upp som helst och ett stort område för "early adopters applikationer" är FWA.
Jag jobbar med att utveckla 5G och jag skulle nog säga att mycket av detta är rätt överdrivet. Latenserna är inte så viktiga som många tycks tro, så länge latensen är stabil så klarar man sig rätt bra med lite högre latens också (exempelvis så har jag högre latenser idag med mitt 500Mbps abennemang på fiber än vad det var medd 100Mbps, men med 100Mbps så varierade latenserna pga köer och då upplevs många program, inklusive spel, som mycket sämre).

FWA på högre frekvenser är det som krävs för att klara av bandbredden och då kommer faktiskt något så vanligt och enkelt som regn att ge sämre hastighet. På dessa frekvenser så måste man dessutom ha utomhusantenner och räckvidden är kort. Det gör att man i praktiken enbart ersätter fibern på den sista sträckan på runt 200m (eller ännu kortare). Då kan man lika gärna gräva ned fibern, att detta är intressant i USA beror mycket på svårigheterna med att få tillstånd att gräva ned fiber i villaområden. Samt att vissa trådlösa bolag vill stjäla kunder från kabelbolag.

Radio kommer alltid att vara dyrare än fiber, det finns dock många andra fördelar som jag ofta prioriterar (exempelvis mobilitet). Många av dessa finns dock inte för FWA på höga frekvenser.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.