R riderx skrev:
Tack ! det är bra input!

Jag gillar ju köksö och tycker egentligen att det är snyggast. Har som sagt en lite mindre köksö 90x90 i lägenheten idag med ca 90 cm mellanrum och det fungerar bra tycker jag. Dock har jag ju kylskåpen där de höga skåpen är placerade istället. Så man springer inte runt ön på samma sätt när man ska dit.
Såhär skulle det se ut med halvö iaf.

[bild]

Vad gäller trappan har jag verkligen försökt med U-trappa men inte kommit på någon bra lösning. Utan att sovrummet och arbetsrummet uppe blir mindre. Det gör att sovrummet nere ej klarar en dubbelsäng längre. Jag vill gärna att det fungerar som ett masterbedroom också. Då jag tänker mig att jag kommer ligga där på sommaren när det är som ljusast och varmast. Sen på vintern kan jag sova uppe med utsikten som ligger mot Öster. Det blir nog väldigt varmt där på morgonen under sommaren.
Men håller med om att det hade varit trevligt med ett större badrum och KLK. Även om jag själv inte har det behovet.
 
J Jarlsgård skrev:
Överlag? Ja då tycker jag det ser bra ut.

Några saker dock.

Trappan - smutssamlare. Att gå upp precis vid entrén är aldrig optimalt. Och vad jag kan se finns det faktiskt utrymme att inte behöva ha det så heller.

Jag hade istället satsat på en u-trappa mot sovrummet och sedan haft wcn bredvid denna. Då blir hallen mer långsmal men får bättre yta för förvaring.
Andra fördelar är att wcn får möjlighet till fönster.

I köket lyfter jag direkt, du måste ha minst 1.2m på var sida om köksön med den möbleringen du har ritat upp. Tycker inte heller det blir riktigt bra när man har en "u möblering" av köket och sedan en köksö mitt i, blir väldigt mkt springande runt köksön. En halvö hade i mina ögon varit att föredra.

Går vi upp en våning så skulle mitt förslag med trappan förvisso innebära att det inte går att ha det "öppet ner" men å andra sidan så skapar det möjligheten att ha en helt ok KLK i anslutning till till exempel arbetsrummet.
En annan positiv sak med det (om man ändå har ett fönster i KLK) är att man i framtiden relativt enkelt hade kunnat göra 2 sovrum av biorum/KLK.

Så det är mitt förslag. Och i mina ögon känns den tanken inte helt dum för just nu finns det ingen KLK någonstans, vilket jag anser nästan vara ett krav när man bygger :p
Sen vart placerar man diskmaskinen om man halvö ? Ser inte så snyggt ut med den på halvön. 3D-modellerad köksdesign med en halvö utan synlig diskmaskin, spis och diskho framför fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi börjar med köksön, du måste ha minimum 1.2m, det är lagstadgat så det kommer du inte ifrån!

Angående trappan så ser jag inte varför du skulle behöva göra något rum mindre? Om du har uppgången till trappan från v-rummet och sedan wcn mellan trappa/yttervägg entré så tror jag faktiskt att du kan få till det utan att behöva offra något av de utrymmena (y)
 
  • Gilla
riderx
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Vi börjar med köksön, du måste ha minimum 1.2m, det är lagstadgat så det kommer du inte ifrån!

Angående trappan så ser jag inte varför du skulle behöva göra något rum mindre? Om du har uppgången till trappan från v-rummet och sedan wcn mellan trappa/yttervägg entré så tror jag faktiskt att du kan få till det utan att behöva offra något av de utrymmena (y)
Ja, då måste jag förkorta köksön från 180 till 140 och sedan flytta på kyl och frys. Då får grejar jag 120 cm. Blir lite mindre förvaring men med överskåp så känns det som det ska räcka.
Översiktsplan av en bostad med kök, köksö, vardagsrum och U-trappa vid tvättstugan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett kökslayoutförslag med köksön, matbord och stolar, och potentiell plats för kyl och frys.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen vet jag inte hur du menar med trappen ? Kanske du kan skissa in på bilden? Du får tänka på att u-trappan blir bredare och djupare också...
 
Fel av mig.
60 cm behövde köksön förkortas, till 120 cm. Skulle bli såhär.
3D-rendering av en förkortad köksö på 120 cm i ett modernt kök med matplats och öppen spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översiktsplan av en lägenhet efter förkortning av köksön till 120 cm med möblering i vardagsrum, kök och andra rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan du inte bara vända riktning på trappan? Med ett tvåplanshus går det ju bra - det finns ju inget snedtak som ställer till det på övervåningen.
Uppfyller det nedre badrummet verkligen reglerna för tillgänglighet?
 
1 16386 skrev:
Kan du inte bara vända riktning på trappan? Med ett tvåplanshus går det ju bra - det finns ju inget snedtak som ställer till det på övervåningen.
Uppfyller det nedre badrummet verkligen reglerna för tillgänglighet?
Jag har utgått från tidlös 05 från fiskarhedenvillan . Så jag antog att den uppfyllde det ? Ser att jag måste vända på toa och tvättställ bara.

Ritning över husplan med kök, vardagsrum, tvättstuga, badrum, entré, sovrum och öppet trapphus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kan vända trappan absolut. Fast då kommer man ju inte upp direkt mot utsikten. Sen vet jag inte vad jag skulle vinna på det ? Då behöver ju gången breddas på övervåningen och jag förlorar mer yta.
 
Handritad skiss av planlösning för ett byggnadsprojekt med markerade rum som kök, WC och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sådär menar jag (y)
 
  • Gilla
riderx
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
[bild]

Sådär menar jag (y)
Intressant lösning. Tack!
Jag ska kika på den. Hur det fungerar med övervåningen. Men spontat ser det ju bra ut.
 
Enda "problemet" om man ni vill kalla det för det, på ovanvåningen är att det högra sovrummet bör göras lite större, troligen kommer väggen hamna så den linjerar med balkongen.

Samt att dörren till biorummet får flyttas till den lilla korridoren istället. Dvs väldigt marginella förändringar :)
 
J Jarlsgård skrev:
Enda "problemet" om man ni vill kalla det för det, på ovanvåningen är att det högra sovrummet bör göras lite större, troligen kommer väggen hamna så den linjerar med balkongen.

Samt att dörren till biorummet får flyttas till den lilla korridoren istället. Dvs väldigt marginella förändringar :)
Jag har funderat lite.
Rummet uppe kommer att bli smalare och man får inte öppet upp till nock. Samt ingen ljusgenomströmningen genom hela huset. Det känns lite fel att man ska gå igenom det lilla arbetsrummet för ett KLR ? En annan tanke är ju att bygga ett förråd/KLR under nuvarande trappa ?
 
3D-rendering av en smalare hall med öppna dörrar till andra rum och en trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hallen blir lite smalare dock. Men borde fungera.
 
Jag hänger inte med på varför rummet där uppe blir smalare? :thinking: tvärt om så borde det bli lite bredare?

Ja klk hade förstås kunnat nås ifrån biorummet också, eller kanske ha en liten biokiosk? ;)

Genomströmningen med ljus är jag dock med på! Samtidigt så blir ju fokuspunkten utsikten via de stora fönstrena :cool:


Men det är ditt hus, jag delger mest mina tankar :D

En sak dock, gattet som är i entrén där hatthyllan är ser väldigt smalt ut, rädd för att det blir mest ett smalt utrymme som kommer upplevas lite klaustrofobiskt, har själv en tambur idag på 1.3*1.3 och den blir kaosig bara det står 3 par skor där :sweat:

Så den ytan hade jag åtminstone försökt distrubera om!
 
Som du ser så är ju trappan för bred och det är för smalt för dörren där uppe. Så ett rummet uppe blir ett par dm smalare.
Ritning av övervåning med markerad trappa som är för bred och dörr som är för smal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-ritning av en husplan med trappa nära en dörr, möblerat vardagsrum, kök och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bättre bild på hur det blir om man bygger in trappan.

Mmm, du får ha en hög skohylla där du kan stapla skorna på varandra? Men själva entrén blir ju lite bredare iaf tackvare den.
 
Eftersom jag ser att du ritar i roomsketcher, hur bred är trappan i programmet? För den ser onekligen väldigt bred ut :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.