Ställer frågan on-behalf of så kanske inte är så duktig på att förklara.

En kollega skulle koppla loss sin diskmaskin,
  1. Han har gjort en diskmaskinsavstängningen genom att vrida på det lilla vred som ofta finns på foten av blandaren och som leder ner kallvatten genom det tredje rör, eller slang, som återfinns på dessa modeller. (Funktionen är enkel. Du vrider på vredet och diskmaskinen har då tillgång till vatten.)
  2. Missade att sätta dit mutter I slutet av det tredje röret som en extra säkerhet.
  3. Betällde en flytt städfirma som lyckats vrida på vattnet och nu skapat en vattenskada.
  4. Vatten skadan är 100% verifierad att den startades av städfirma, inget vatten kom innan detta då avstängningskranen var korrekt

Vem är skyldig, eller vilket försäkringsbolag ska kika på ärendet?
Han för att han inte satt dit muttern?
Städfirman för att dem vred på vattnet och lämnade det rinnandes?
Eller har båda samma skuld?

Tack för alla inputs! Osäker på vilket forum detta ska vara i.
 
Redigerat:
Städfirman måste ju ha vatten för att kunna städa så om vattnet var avstängt tog de nog för givet att det bara var att sätta på vattnet. Vilka anvisningar gavs till städfirman?
 
Om kollegan är rörmokare som jobbar hos en konsument, så är det väl inte riktigt professionellt att lämna utan täcklock.

Hur länge stod vattnet på egentligen?
 
K klimt skrev:
så om vattnet var avstängt
Brukar städfirmor ta vatten ur diskmaskinen? :cool:
 
  • Gilla
fusion och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Brukar städfirmor ta vatten ur diskmaskinen? :cool:
Nej, knappast. Jag tolkade texten som att huvudkrav för vattnet stängts av, men det är kanske feltolkning
 
M -MH- skrev:
Om kollegan är rörmokare som jobbar hos en konsument, så är det väl inte riktigt professionellt att lämna utan täcklock.

Hur länge stod vattnet på egentligen?
Kollegan är inte rörmokare.
Osäkert på exakt tid. Omkring 4-6 timmar tog städet. Men antar att dem inte bara står och spolar vatten hela tiden. Hehe
 
K klimt skrev:
Städfirman måste ju ha vatten för att kunna städa så om vattnet var avstängt tog de nog för givet att det bara var att sätta på vattnet. Vilka anvisningar gavs till städfirman?
Jag förstår vad du menar. Kan inte svara på instruktioner dem fick.

Vet inte riktigt hur dessa ventiler fungerar själv, om dem slår av allt vatten eller bara vattnet som går till diskmaskinen, om du förstår vad jag menar?
 
M -MH- skrev:
Om kollegan är rörmokare som jobbar hos en konsument, så är det väl inte riktigt professionellt att lämna utan täcklock.

Hur länge stod vattnet på egentligen?
Tycker också att det är en dum miss av honom, dock undrar jag varför dem slår på det? Som jag förstår det slår man bara av vattnet som går mot diskmaskinen med sån kran? Kan ha missförstått det helt iofs.
 
K klimt skrev:
Nej, knappast. Jag tolkade texten som att huvudkrav för vattnet stängts av, men det är kanske feltolkning
Som sagt så var min uppfattning att "avstängningskran" stängde inflödet till enbart diskmaskin och inte allt vatten till diskhon, för håller med att städarna behöver vatten för att städa.
 
H
Om man skulle "översätta" problemet till el med att ha kablar som är skalade hängandes fritt i luften och någon får ström i sig....vems fel är det då. Jag tycker att det är husägarens fel som lämnar en vattenledning "öppen" utan propp och han/hon får skylla sig själv.
 
Hade nog inte skyllt på städarna om man inte absolut talat om innan att denna kran/vred får ej röras. Att förvänta sig att vattensystemet står helt vidöppet om man vrider på en kran/huvudkran känns orimligt i en bebod lgh/hus.
 
H H-Thomasson skrev:
Om man skulle "översätta" problemet till el med att ha kablar som är skalade hängandes fritt i luften och någon får ström i sig....vems fel är det då. Jag tycker att det är husägarens fel som lämnar en vattenledning "öppen" utan propp och han/hon får skylla sig själv.
Jag ser vad du menar, dock blir det lite annat eftersom det inte är hängande kablar.
Mer som att ägaren stängde av elen till ett uttag och någon slog igång det för att tända en lampa?
 
T Tvistefråga skrev:
Som sagt så var min uppfattning att "avstängningskran" stängde inflödet till enbart diskmaskin och inte allt vatten till diskhon, för håller med att städarna behöver vatten för att städa.
Om man skal gissa. Så antar jag att de råkat vrida lite på dm avstängningen när de putsade blandaren. Det ingår ju i en normal städning. Om det hade lyckats öppna den mycket, så hade de ju upptäckt felet direkt. Man missar knappast om det sprutar ut fullt vattentryck igenom ett rör, även om det bara är ett 10mm rör.

Tycker det är väldigt tveksamt om städfirman skulle hållas ansvarig för detta. Man kan inte lämna ett öppet rör som kan spruta vatten på ett oväntat sätt om man vrider en åtkomlig kran, iallafall inte utan varningsskylt.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
T Tvistefråga skrev:
Jag ser vad du menar, dock blir det lite annat eftersom det inte är hängande kablar.
Mer som att ägaren stängde av elen till ett uttag och någon slog igång det för att tända en lampa?
Ja denna situiation är ju ännu värre, hööngande kablar har man ju en chans att se om någon slarver lämnat, men ett oproppat rör mellan hoarna.. nja
 
P Patzie skrev:
Hade nog inte skyllt på städarna om man inte absolut talat om innan att denna kran/vred får ej röras. Att förvänta sig att vattensystemet står helt vidöppet om man vrider på en kran/huvudkran känns orimligt i en bebod lgh/hus.
Absolut, nu vet jag inte om han sa till dem något om det. Men kan hålla med dig om det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.