Bör jag vara orolig?

Klickljudet som hörs så fort man trycker ”*” för att låsa upp efter att man tryckt koden är näst intill obefintligt.

Har fler lås och detta ljud är väldigt tydligt på dessa och har även varit på låset i fråga men nu låter det som sagt nästan inget.

Låset i sig fungerar felfritt och har suttit uppe sen i våras.

Kan man vara lugn eller är det tecken på något?
 
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Bör jag vara orolig?

Klickljudet som hörs så fort man trycker ”*” för att låsa upp efter att man tryckt koden är näst intill obefintligt.

Har fler lås och detta ljud är väldigt tydligt på dessa och har även varit på låset i fråga men nu låter det som sagt nästan inget.

Låset i sig fungerar felfritt och har suttit uppe sen i våras.

Kan man vara lugn eller är det tecken på något?
Prova att byta batterier på låset för att se om ljudet på låsningen i kistan ändras. Jag tyckte också mitt blivit tystare den senaste veckan och kom på att jag inte bytt batterier sedan början på 2019, så de hade suttit i nästan 2 år.
 
Låset har suttit sen 3/3.
Visst det används flitigt så batteribyte kanske är att testa först.
 
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Låset har suttit sen 3/3.
Visst det används flitigt så batteribyte kanske är att testa först.
Batterierna håller ca 1 år hemma hos oss. Är låset integrerat så behöver man byta lite oftare. Låset blir lite rappare med nya batterier, men om det låser varje gång även om det är tystare så är det ingen fara. Ljudet som hörs är motorn som når sitt ändläge i full fart.
 
  • Gilla
Freddisch92
  • Laddar…
B
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Låset har suttit sen 3/3.
Visst det används flitigt så batteribyte kanske är att testa först.
L Linus1868 skrev:
Batterierna håller ca 1 år hemma hos oss. Är låset integrerat så behöver man byta lite oftare. Låset blir lite rappare med nya batterier, men om det låser varje gång även om det är tystare så är det ingen fara. Ljudet som hörs är motorn som når sitt ändläge i full fart.
Bytte batterier i mitt ena lås igår som som Verisure-modul och är uppkopplat. Då hade de batterierna suttit i sedan 2020-03-29, så ca 9mån batteritid.
 
Mitt är också Verisurekopplat och där är ett j*vla spring i den dörren med automatisk låsning så låter rimligt.
Tips på val av batterier? Spelar det någon roll?
 
P perka99 skrev:
Har problem med att handtagen "hänger" lite och att de är lite sladdriga. Har skruvat loss låset och skruvat åt alla skruvar som håller fast handtagen men det hänger ändå både på insidan och utsidan av dörren.

Någon annan som har liknande problem?
Kom du på nåt bra knep? Jag har två lås och det ena är betydligt slappare än det andra, bägge funkar utan problem men det vore bättre att kunna spänna upp på nåt sätt.
 
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Mitt är också Verisurekopplat och där är ett j*vla spring i den dörren med automatisk låsning så låter rimligt.
Tips på val av batterier? Spelar det någon roll?
Sluta ha automatisk låsning är mitt tips och använd vanliga batterier, drar ju bara massa batteri i onödan är min åsikt. 1,5-2års batterilivslängd har har jag haft sedan jag skaffade Doorman sedan typ 2012. Vi låser och låser upp manuellt när vi behöver, har dock autolåsnng varje kväll kl 23.00.
 
  • Gilla
heab
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Kom du på nåt bra knep? Jag har två lås och det ena är betydligt slappare än det andra, bägge funkar utan problem men det vore bättre att kunna spänna upp på nåt sätt.
Byt fjäder till handtaget så får det bättre spänst, kostar typ 35kr/st.
 
Vad händer om man stoppar i tex Lithium?
 
L Linus1868 skrev:
Alkaliska batterier ska det vara, sedan kan du kanske få några tips här. [länk]
Hmm, varför inte laddningsbara?
Känns betydligt vettigare.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Hmm, varför inte laddningsbara?
Känns betydligt vettigare.
Man ska använda alkaliska 1,5V för att låset och batteriövervakningen ska fungera korrekt, laddningsbara ligger på 1,2V och jag vill minnas att någon provat med laddningsbara och de höll inte så länge.
Om jag räknar med att byta batterierna 1ggr årligen inför varje vinter iom att låset drar mer iom kylan så kostar det runt 16kr i batterikostnad då jag kör Clas Ohlsons AA-batterier, jag byter dock efter typ 1,5år. Det tar många år innan man skulle sparar in kostnaden om man skulle använda 4st laddningsbara AA.

https://smartliving.yale.se/stories/vanliga-fragor-om-yale-doorman/
 
D danne.sk skrev:
Jag tror att om du har problem med att hakregeln inte skickas ut är det nog något i låskistan som är problemet. Skulle du haft problem med att hakregeln flyger ut i tid och otid så finns den en fix för detta om man öppnar kistan men det är inte aktuellt i ditt fall. Du har 36 månaders reklamationsrätt på låset så är du inom denna tid så kan du förökra reklamera låset/låskistan och ev. få en ny ifrån ASSA, det har jag fått. Det har skett en revision på de som kommit under 2018 (har jag för mig) som är förbättrade internt och min senaste låskista har funkar perfekt i över 2år, min tidigare var daterad 2017.

Angående handtaget ska det gå att justera upp handtaget lite gram på insidan men hänger det för mkt så blir det till att byta tryckesfjädern som du sett som reservdel, blir den för slapp på hänger handtaget.
Vad är fixen för det? Min låsregel åker in men sedan ut igen efter en sekund ungefär jag man måste vara snabb på att öppna dörren annars låser den igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.