Tänkte bygga ett tvåplanshus.
Jag kommer bo ensam i huset. Men jag vill att det ska finnas plats för en eventuell familj om jag skaffar någon gång i framtiden eller om jag ska sälja. Huset ligger på en lätt sluttande tomt med allmänning med en väg som går till mitt och vidare till grannens hus. Framför vägen finns en allmänning som är röjd för fri havsutsikt till havet ca 100 meter. Tvåplan för att komma upp lite extra och få ta del mer av havsutsikten. Huset kommer ha pulpettak och ryggås på övervåningen är tanken.

Ritning av första våningen i ett planerat tvåplanshus med kök, vardagsrum, sovrum, tvättstuga och trappa upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av ett tvåplanshus övre våning med sovrum, badrum, balkong, biograf- och arbetsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle nog, för det första, vridit köksön 90°.

Mera då?
Tja, större/bättre duschrum på plan 1,
var gör man av småbarnen upp till 3,4 år när man bara bor på bottenvåningen...
Men jag gillar fönstren i köket!
De gör livet lättare, fast jag undrar om inte fönstret vid diskbänken är lite FÖR stort.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag skulle nog, för det första, vridit köksön 90°.

Mera då?
Tja, större/bättre duschrum på plan 1,
var gör man av småbarnen upp till 3,4 år när man bara bor på bottenvåningen...
Men jag gillar fönstren i köket!
De gör livet lättare, fast jag undrar om inte fönstret vid diskbänken är lite FÖR stort.
Jag vill ha lite svängrum mellan köksön och köket. Jag tror det blir för trångt att vrida köksön 90 grader. Som det är nu är det 1 meter emellan och det känns som minimum. Jag har 90 cm idag i min lägenhet. Fungerar bra men känns som minimum.

Jag gillar ju stora fönster. Sen är det för att hålla samma symmetri som fönstren i vardagsrummet. Vill gärna ha lite symmetri i fasaden.

3D-rendering av ett kök med köksö, skåp och fönster som skapar en symmetrisk inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur menar du med småbarnen ? 3,4 år ?

Mmm, större badrum på plan 1 vore inte så tokigt. Men jag tänker att jag lyxade till det lite på plan 2 med badkar osv. Så ett litet på nederplan var lite kostnadsbesparing och för att få en avskild del att ställa under skor och ytterkläder direkt när man kommer in.
 
R riderx skrev:
Jag tror det blir för trångt att vrida köksön 90 grader
Ja, den där köksön på bilden ser ju inte riktigt ut som den på planritningen i inlägg 1.
Men den är ju ändå för stor!

(Och allt det svarta i köksinredningen stjäl ljus!)
 
Nej, den såg lite konstig ut i den vinkeln. Ja, sant men jag tänker att det kompenseras av stora fönster och ljusa bänkskivor.

Ljust kök med stora fönster, mörka skåp, ljusa bänkskivor och en matplats med frukt på bordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R riderx skrev:
Ja, sant men jag tänker att det kompenseras av stora fönster och ljusa bänkskivor.
OK, smaken är som baken, men jag personligen skulle kunna bo i ett hem där så mycket var svartmålat :confused:
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
OK, smaken är som baken, men jag personligen skulle kunna bo i ett hem där så mycket var svartmålat :confused:
Ja, men det verkar vara lite inne på nybyggda hus. Särskilt i funkis stil.
Jag tycker det är rätt snyggt. Vitt känns lite

tråkigt. Modernt kök i funkisstil med mörka skåp, vita bänkskivor och inbyggda köksapparater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt kök i funkisstil med svarta skåp, vit bänkskiva, och inbyggda köksapparater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
OK, smaken är som baken, men jag personligen skulle kunna bo i ett hem där så mycket var svartmålat :confused:
Köket är dock inte spikat. Så jag tar gärna emot förslag. Va skulle du ha valt för kök ?
 
Det blir ju lite teoretiska resonemang här.
Men jag föredrar väggar i träpanel, och till det passar vitmålade skåp och luckor bra.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det blir ju lite teoretiska resonemang här.
Men jag föredrar väggar i träpanel, och till det passar vitmålade skåp och luckor bra.
Det finns mycket inspiration på nätet...
Ljust och modernt kök med vita skåp, matplats, trägolv och träväggar i ett inspirerande heminredningsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nåt sånt ?
 
Modernt kök med träpaneler, öppen spis och utsikt mot snöiga fjäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller? Var snyggt.
Det här ju från en fjällstuga. Passar det i en vanlig villa? Låter även dyrt med träpanel?
 
R riderx skrev:
Eller? Var snyggt.
Det här ju från en fjällstuga. Passar det i en vanlig villa? Låter även dyrt med träpanel?
Skall se om jag kan ta lite bilder på vårt kök i morgon.
Fick en komplimang idag, när en granne, som håller på och bygger, tittade in.
"Vad ljust och fint ni har det" tyckte hon, denna den mörkaste vinterdag i mannaminne :)
 
  • Gilla
riderx
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Skall se om jag kan ta lite bilder på vårt kök i morgon.
Fick en komplimang idag, när en granne, som håller på och bygger, tittade in.
"Vad ljust och vint ni har det" tyckte hon, denna den mörkaste vinterdag i mannaminne :)
Gör gärna det :).
Ljust kök är ju trevligt också. Mycket man ska välja med nytt hus. Inte lätt.
Man ändrar sig hela tiden :D.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Överlag? Ja då tycker jag det ser bra ut.

Några saker dock.

Trappan - smutssamlare. Att gå upp precis vid entrén är aldrig optimalt. Och vad jag kan se finns det faktiskt utrymme att inte behöva ha det så heller.

Jag hade istället satsat på en u-trappa mot sovrummet och sedan haft wcn bredvid denna. Då blir hallen mer långsmal men får bättre yta för förvaring.
Andra fördelar är att wcn får möjlighet till fönster.

I köket lyfter jag direkt, du måste ha minst 1.2m på var sida om köksön med den möbleringen du har ritat upp. Tycker inte heller det blir riktigt bra när man har en "u möblering" av köket och sedan en köksö mitt i, blir väldigt mkt springande runt köksön. En halvö hade i mina ögon varit att föredra.

Går vi upp en våning så skulle mitt förslag med trappan förvisso innebära att det inte går att ha det "öppet ner" men å andra sidan så skapar det möjligheten att ha en helt ok KLK i anslutning till till exempel arbetsrummet.
En annan positiv sak med det (om man ändå har ett fönster i KLK) är att man i framtiden relativt enkelt hade kunnat göra 2 sovrum av biorum/KLK.

Så det är mitt förslag. Och i mina ögon känns den tanken inte helt dum för just nu finns det ingen KLK någonstans, vilket jag anser nästan vara ett krav när man bygger :p
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Överlag? Ja då tycker jag det ser bra ut.

Några saker dock.

Trappan - smutssamlare. Att gå upp precis vid entrén är aldrig optimalt. Och vad jag kan se finns det faktiskt utrymme att inte behöva ha det så heller.

Jag hade istället satsat på en u-trappa mot sovrummet och sedan haft wcn bredvid denna. Då blir hallen mer långsmal men får bättre yta för förvaring.
Andra fördelar är att wcn får möjlighet till fönster.

I köket lyfter jag direkt, du måste ha minst 1.2m på var sida om köksön med den möbleringen du har ritat upp. Tycker inte heller det blir riktigt bra när man har en "u möblering" av köket och sedan en köksö mitt i, blir väldigt mkt springande runt köksön. En halvö hade i mina ögon varit att föredra.

Går vi upp en våning så skulle mitt förslag med trappan förvisso innebära att det inte går att ha det "öppet ner" men å andra sidan så skapar det möjligheten att ha en helt ok KLK i anslutning till till exempel arbetsrummet.
En annan positiv sak med det (om man ändå har ett fönster i KLK) är att man i framtiden relativt enkelt hade kunnat göra 2 sovrum av biorum/KLK.

Så det är mitt förslag. Och i mina ögon känns den tanken inte helt dum för just nu finns det ingen KLK någonstans, vilket jag anser nästan vara ett krav när man bygger :p
J Jarlsgård skrev:
Överlag? Ja då tycker jag det ser bra ut.

Några saker dock.

Trappan - smutssamlare. Att gå upp precis vid entrén är aldrig optimalt. Och vad jag kan se finns det faktiskt utrymme att inte behöva ha det så heller.

Jag hade istället satsat på en u-trappa mot sovrummet och sedan haft wcn bredvid denna. Då blir hallen mer långsmal men får bättre yta för förvaring.
Andra fördelar är att wcn får möjlighet till fönster.

I köket lyfter jag direkt, du måste ha minst 1.2m på var sida om köksön med den möbleringen du har ritat upp. Tycker inte heller det blir riktigt bra när man har en "u möblering" av köket och sedan en köksö mitt i, blir väldigt mkt springande runt köksön. En halvö hade i mina ögon varit att föredra.

Går vi upp en våning så skulle mitt förslag med trappan förvisso innebära att det inte går att ha det "öppet ner" men å andra sidan så skapar det möjligheten att ha en helt ok KLK i anslutning till till exempel arbetsrummet.
En annan positiv sak med det (om man ändå har ett fönster i KLK) är att man i framtiden relativt enkelt hade kunnat göra 2 sovrum av biorum/KLK.

Så det är mitt förslag. Och i mina ögon känns den tanken inte helt dum för just nu finns det ingen KLK någonstans, vilket jag anser nästan vara ett krav när man bygger :p
Tack ! det är bra input!

Jag gillar ju köksö och tycker egentligen att det är snyggast. Har som sagt en lite mindre köksö 90x90 i lägenheten idag med ca 90 cm mellanrum och det fungerar bra tycker jag. Dock har jag ju kylskåpen där de höga skåpen är placerade istället. Så man springer inte runt ön på samma sätt när man ska dit.
Såhär skulle det se ut med halvö iaf.

Digital rendering av modernt kök med halvö, vita stolar, marmorskiva och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad gäller trappan har jag verkligen försökt med U-trappa men inte kommit på någon bra lösning. Utan att sovrummet och arbetsrummet uppe blir mindre. Det gör att sovrummet nere ej klarar en dubbelsäng längre. Jag vill gärna att det fungerar som ett masterbedroom också. Då jag tänker mig att jag kommer ligga där på sommaren när det är som ljusast och varmast. Sen på vintern kan jag sova uppe med utsikten som ligger mot Öster. Det blir nog väldigt varmt där på morgonen under sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.