J jonaserik skrev:
Vad är det med ditt inlägg som är hitte på, upptäckts det något så får man göra något åt det, antinget fixa till med stämp eller flytta vikten till annan plats och fördela den
Han har ju både berättat och visat bilder på att det redan är flyttat...
 
C.Lundin nu var det inte dig som jag svarade på, så det behövs inget mer av det.
 
  • Gilla
Namoy
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
C.Lundin nu var det inte dig som jag svarade på, så det behövs inget mer av det.
Vad skulle du ha svarat på? Jag har inte skrivit någonting tidigare. Jag uppdaterade dig bara eftersom du uppenbarligen inte läst mer än OP.
 
B bossespecial skrev:
Det är säkerligen en kombination av infästning och stålbalk. Du får se vad tillverkaren säger om lämplig åtgärd. Blev nedböjningen i taket mindre förresten när du plocka bort gipshögen? Om det vore stålbalken som var problemet borde den åkt upp igen efter du tog bort högen.
Nedböjningen blev def mindre efter att lasten flyttades. Jag tror att detta är lättfixat, lite upprätning och ordentlig fastsättning bara. Men självklart låter jag hustillverkaren göra det.

Tur dock att jag ställde gipshögen där nu och la golvvärme i de andra rummen först. Det vore lite jobbigare om detta upptäckts när allt var klart och vår 500kg tungs kamin ställts på plats
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Tyvärr så fick jag kalla handen av hustillverkaren. De hänvisar direkt till Garbo vilka dels har en saftig självrisk samt tveksam historik om ersättningsbenägenhet.

Det slutar nog med eget jobb igen det här, domkraft och rejäla skruv är dock inte så dyrt.

Är det någon som har bra tips på hur jag på bästa sätt förstärker detta bjälklag lite extra med tanke på sprickbildningen och framtida kamin på 500kg? Skorstenen står på kakelugn/platta på nedervåning.

Jag har redan lagt dubbla 45x220 på de åsar som kaminen vilar direkt på.
Direkt bakom kaminen står en bärande innervägg, så spannet är ca 3.6m till yttervägg.


Ritning av allrum med markerad kaminplats, skorsten och möblering på ett trägolv med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låter jättekonstigt, Vad sa dom när du nämnde att bjälklaget inte sitter fast i väggen?
 
Jo, de tyckte att det lät som en trolig orsak om det inte är så att infästningen ligger bakom balkskorna.
De hävdar dock att eftersom detta påtalas först 4-5 år efter att huset byggdes så är det inte längre deras problem.
 
  • Arg
El-Löken66
  • Laddar…
Det va ju tråkigt... men att infästningen skulle ligga bakom balkskorna är inte troligt eftersom den aktuella regeln ska spikas i golvreglarna från utsidan och skruvas till väggen från insidan, alltså borde golvregeln redan vara på plats när man ska skruva allt i väggen:thinking:
 
B bossespecial skrev:
Det va ju tråkigt... men att infästningen skulle ligga bakom balkskorna är inte troligt eftersom den aktuella regeln ska spikas i golvreglarna från utsidan och skruvas till väggen från insidan, alltså borde golvregeln redan vara på plats när man ska skruva allt i väggen:thinking:
Du har helt rätt och jag har nu letat reda på bilder från bygget som visar att mellanbjälklaget byggdes innan övervåningens väggar lyftes på plats. Så det är med andra ord helt konstaterat att infästning saknas.
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Hur ser det ut förövrigt på övervåningen, kan de se några skruvinfästningar på andra ställen? Var det tillverkaren som monterade eller var det annan entreprenör?
 
B bossespecial skrev:
Hur ser det ut förövrigt på övervåningen, kan de se några skruvinfästningar på andra ställen? Var det tillverkaren som monterade eller var det annan entreprenör?
Jag har letat och jag kan inte se några skruvhål eller spikhål på reglarna som balkskorna är fästa i.

Nu verkar resten av huset dock stå på nedervåningens innervägg på något sätt och känns stabila men de ska väl också skruvas fast i stolparna och även skråspikas ned i hammarbandet om man tittar på ritningen. Det hade jag faktiskt inte tänkt på men du har nog rätt i att det är hela bjälklaget som saknar infästning. Vill man vara elak kan man nästan säga att det är ytterpanelen som håller ihop våningarna. :crysmile:

Enligt ritning ska det vara dubbla 6x120 skruv på cc60 vid balkong och cc120 övriga. Finns det någon vinst här att gå upp i dimension nu när jag dels har sprickor och även tänker installera tung kamin? Andra tips på förstärkning tas glatt emot.

/nochl
 
  • Gilla
Rooten48
  • Laddar…
Uppdatering: hustillverkaren har tänkt om och kommer åtgärda bristerna. Skönt ändå då jag har tillräckligt på göra-listan.

Tar tacksamt emot tips på förstärkningar för kamin som jag postade ovan. Funderar på cc30 och ev kortling. Räcker det eller bör jag göra något åt "bärlinan" också?
 
  • Gilla
anhack och 4 till
  • Laddar…
Härligt att det löste sig:D
cc300 och kortlingar i facken under samt facken närmast utanför så ska det fungera. Var kaminens läge med i planritningarna när ni köpte huset så borde antalet skruv i ”bärlinan” till väggen vara ok. Kanske värt en dubbelkoll med tillverkaren. Annars kan det bli en lite knepigare lösning då det inte finns plats för fler skruv. Men det kan man diskutera kring när du fått svar från tillverkaren:p
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
Jag fick ett liknande problem när jag byggde om köket på övervåningen och placerade ut en köks-ö med granit-skiva"mitt över" ett rum på undervåningen. Tänkte att det inte skulle vara minsta problem då jag liksom du jämförde med vikten med om det skulle stå ett gäng personer där och den var jämnt fördelad utmed tre balkar.
Efter några veckor började jag notera att saker som tappades på golvet rullade in mot ön. Noterade att det låg färgflagor på golvet från taket som tydligt buktade. Min kvällspanik blev att stampa upp och sedan öppna taket och lägga in två limträbalkar. Men i mitt fall är det ett allmänt fuskbyggt hus från 70-talet, så jag borde insett det redan innan. :)

Dock har jag kanske något förslag kring kaminen.
När jag flyttade in så hade jag en *gigantisk* historia som var 1,2mx1,2mx1,2m tegel med en gjutjärns-insats (Och sedan lite mer tegel ovanpå, men det gjorde väl varken till eller från)
Den avväxlades genom att de hade lagt in fyra kraftiga L-järn i botten som sedan gick rakt ut genom väggen och var inmurade i skorstenen utanför.
Dvs, det skulle mer eller mindre gå att ta bort golvet under den utan att något påverkats.

Dock så var "skorstensröret" genom väggen ett spiro-rör omgivet av några cm glasull och därefter tretex. (Nämnde jag byggfusk?) så även om den fungerade i betydligt fler år än någon efteråt kunde förstå så slutade den sina dagar när brandkåren slog ned den för att komma åt och släcka branden i väggen...

Så när jag för två-tre år sedan äntligen ersatte kaminen mot en ny täljstenskamin med skorsten genom taket så löste jag det genom att lägga in CC 30 och kortling som vilar på väggen. Men med köks-ön som referens litar jag inte på att det håller i det långa loppet utan att innebära några sättningar, så jag har även lagt in ett vinkeljärn under den balk som är i "längst ut" från väggen och tar vikt från kaminen, sedan två stycken till som går i ~30 graders vinkel mot väggen där ett fjärde växlar över kraften till väggen. (Först bultade och sedan hopsvetsade på plats) Om jag minns rätt så är de 40x40x4mm vilket förhoppningsvis är en grov överdrift, men då det är i taket i hobby-rummet så är det "intrånget" OK.
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Härligt att det löste sig:D
cc300 och kortlingar i facken under samt facken närmast utanför så ska det fungera. Var kaminens läge med i planritningarna när ni köpte huset så borde antalet skruv i ”bärlinan” till väggen vara ok. Kanske värt en dubbelkoll med tillverkaren. Annars kan det bli en lite knepigare lösning då det inte finns plats för fler skruv. Men det kan man diskutera kring när du fått svar från tillverkaren:p
Jag passade på och tog upp det med tillverkaren och de skulle undersöka och återkomma så det här börjar ju ordna upp sig. Tack till dig o alla andra som engagerat sig i tråden.
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.