Ymer Ymer skrev:
Med tanke på hur många som propagerar för "aldrig i livet" är jag tacksam att samhället och demokratin fungerar så bra som den gör.
Det kan oftast vara problem med att försöka få mer betalt för det är hårda kontanter direkt ur deras plånbok.
Om du har nytta av det som de kan fixa på plats och som de redan har maskiner där kan du verkligen spara en slant. Jag gissar väl på att de har lite olika maskiner etablerade.
T.ex. få hjälp med att gräva ner staketplintar. Ett extra lass med grus/makadam/kross. Ett par lass matjord kanske (kan privat kosta uppemot 3-4k)?
Sådana saker syns inte direkt på bokföringskonto 1070.
Tack, ska fundera. Bra ideer
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…
J Joakim_79 skrev:
Vill man få ledningar utsatta är det bra att använda sig av www.ledningskollen.se. Då kommer berörd ledningsägare och sätter ut ledningarna gratis! De sätter dock inte ut privata delar av ledningar.

// Joakim
Ah mycket bra! Hade jag ingen aning om. Tack!
 
F
Hampan. Hampan. skrev:
Kräv att de trycker en slang under din tomt i stället. Då kommer den på sådant djup att du inte drabbas av den.
Trycka slang med inkommande el, bergvärme och dagvatten?
 
  • Gilla
Kurtivan och 3 till
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Många verkar tro att deras fastighet är värda sin vikt i guld. Det är lite naivt att tro att man ska få en anslutningsavgift för 20 000 när ersättningen vid en ledningsrätt som i slutändan kommer att ge fastighetsägaren någon enstaka tusenlapp.
Japp, du har en poäng där. Anslutningsavgiften för eftersläntare är nånstans 33-34 tusen tror jag (men jag betala ungefär 14 för nåra år sedan när de startade)
 
  • Gilla
Ribacken
  • Laddar…
F
Om ditt dagvatten nu var jäkligt gammalt... varför inte säga att du inte kan gå med på detta då du har parallellt dagvatten som du planerar att byta inom ett par år och absolut inte vill ha en fiber att ta hänsyn då. Lite bollande där och dom kanske kan tänka sig att stå för schakten så du kan byta dagvattnet samtidigt. Du får ner fibern djupt och du kräver dubbla 50mm rör så dom kan dra om i det andra om nåt mot förmodan skall göras om mm om några år så att du slipper grävande i trädgården.
 
  • Gilla
TobbeP och 5 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Trycka slang med inkommande el, bergvärme och dagvatten?
Trycka slang under mina grejor - japp, ska föreslå det
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
F
J jras skrev:
Trycka slang under mina grejor - japp, ska föreslå det
Jag menade att det kan vara en risk att trycka slang med din inkommande el mm.
 
  • Gilla
TechChad och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Om ditt dagvatten nu var jäkligt gammalt... varför inte säga att du inte kan gå med på detta då du har parallellt dagvatten som du planerar att byta inom ett par år och absolut inte vill ha en fiber att ta hänsyn då. Lite bollande där och dom kanske kan tänka sig att stå för schakten så du kan byta dagvattnet samtidigt. Du får ner fibern djupt och du kräver dubbla 50mm rör så dom kan dra om i det andra om nåt mot förmodan skall göras om mm om några år så att du slipper grävande i trädgården.
Ja jag funderade på det, men det blir ett stort projekt och mycket grävande (eftersom jag vill göra saker ordentligt så vill jag isåfall göra om dagvattnet hela vägen till en fördelningsbrunn så ligger en bra bit in på tomten, och där är stuprörsbrunnar mm ) känner inte för att göra det nu mitt i vintern.. Men bra tänkt - tack!
 
Ett annat alternativ är att du ger tillåtelse, men med villkoret att det inte är ditt fel om du råkar gräva av. Som jag ser det finns det några frågetecken/scenarier att reda ut:

1) De råkar gräva av något för dig vid förläggning och återställer slarvigt
2) De förlägger fibern dåligt och behöver gräva upp den igen efter något år när det precis börjar bli återställt
3) De återställer inte korrekt och marken sätter sig efter något år och det finns ingen direkt motpart att bråka med
4) Du råkar gräva av fibern framledes
5) Fibern hindrar dig från din planerade markanvändning (t.ex. markvärme eller något annat du kan tänkas komma på framöver som du inte har planerat idag).
6) Fiberschaktet leder vatten på oönskat sätt (om de mot förmodan lägger en korrekt kringfyllning kan det agera som ett dränerande dike beroende på omständigheter).
 
  • Gilla
nmeden och 4 till
  • Laddar…
S Sackaros skrev:
Ett annat alternativ är att du ger tillåtelse, men med villkoret att det inte är ditt fel om du råkar gräva av. Som jag ser det finns det några frågetecken/scenarier att reda ut:

1) De råkar gräva av något för dig vid förläggning och återställer slarvigt
2) De förlägger fibern dåligt och behöver gräva upp den igen efter något år när det precis börjar bli återställt
3) De återställer inte korrekt och marken sätter sig efter något år och det finns ingen direkt motpart att bråka med
4) Du råkar gräva av fibern framledes
5) Fibern hindrar dig från din planerade markanvändning (t.ex. markvärme eller något annat du kan tänkas komma på framöver som du inte har planerat idag).
6) Fiberschaktet leder vatten på oönskat sätt (om de mot förmodan lägger en korrekt kringfyllning kan det agera som ett dränerande dike beroende på omständigheter).
Bra input - tackar!
 
F fsn skrev:
Jag menade att det kan vara en risk att trycka slang med din inkommande el mm.
Ah ok, Sorry förstod nog inte (Jag har ingen erfarenhet av hur svårt det är att trycka slang). Du menar att man kanske borde skippa det alternativet pga risken att det förstör el och annat?
 
  • Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
J jras skrev:
Ok, bra att veta. Men hur är det vanligtvis, kommer fiberbolag ut och markerar var deras kablar ligger vid grävarbeten? eller är det nåt jag får fixa själv? (och kostar det nåt om de ska ut och markera?) Eller läggs det in i nån karta som finns tillgänglig?
Det finns något som heter Ledningskollen dit elbolag, kommuner, telia etc är anslutna. Anmäler man dit att man ska gräva kommer alla som har kablar/ledningar och visar antingen med kartor eller utsättning på plats var det finns något. Är gratis och stämmer inte uppgifterna utan man ändå skadar något är man inte ersättningsskyldig om man följt lämnad info.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 3 till
  • Laddar…
M marieed2 skrev:
Det finns något som heter Ledningskollen dit elbolag, kommuner, telia etc är anslutna. Anmäler man dit att man ska gräva kommer alla som har kablar/ledningar och visar antingen med kartor eller utsättning på plats var det finns något. Är gratis och stämmer inte uppgifterna utan man ändå skadar något är man inte ersättningsskyldig om man följt lämnad info.
Japp, tack, en annan som föreslog samma sak tidigare, verkar bra :)
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Föreslå ett byte i att de bekostar grävningen för att byta inkommande vatten/avlopp och el (du får så klart ta kostnaderna för bytet) samt igengrävning när de ändå gräver. Så slipper du framtida grävproblem :)
 
J jras skrev:
Hej

Blev uppringd av kommunens stadsnät och de vill gräva ner fiber till två av våra grannar längre ner på vägen (fristående hus). För att undvika dra upp asfalten i vägen (en 70väg) vill de gräva en bit in på vår tomt. Det blir en sträcka på ca 15-20 meter längs kanten på vår tomt (ca 1-2 meter in från tomtgränsen). En yta där vi har parkering och garageuppfart (vi har bärlager och nån småsten). Under marken har vi inkommande elledning till vårt hus (fibern kommer gå vinkelrät mot denna elledning), jordvärmeslinga (beroende på hur långt in på vår tomt de gräver), samt att vår dagvattenavloppsledning delvis lär gå ganska parallellt med denna nya fiberledning.

Det som bekymrar mig är att man behöver skriva ett markupplåtelseavtal som gäller i 50år, där vi som fastighetsägare måste "..iaktta försiktighet vid aktiviteter i ledningens närhet..", mm.

Så om vi exempelvis i framtiden får problem med dagvattenledningen (som är gammal), och behöver gräva upp så måste vi tänka på att ta hänsyn till fiberledningen (kanske inte det första man tänker på om man har vatten i källaren). Elledningen in är också gammal, så det kan ju hända att den behöver bytas i framtiden...

Men grannarna som vill ha fiber är trevliga unga familjer, vill helst inte ställa till det för dom.

Ersättningen verkar vara nån tusenlapp (eller två? killen verkade lite vag här), överraskande lågt kan man tycka? (ja inte gör man det för pengarna iallafall :))

Undrar om någon har erfarenhet av sånt här? Hur bör man resonera? Ska man vara schysst och acceptera sånt här?

Tacksam för råd!
Om kommunen gräver genom vägen utanför, behöver då grannen betala mer? För i så fall verkar det mer vara en kommunal angelägenhet som inte går ut över dina grannar oavsett var det grävs.
 
  • Gilla
Misse och 1 till
  • Laddar…
Råkade ut för typ samma problem
Köpte tomt för husbygge
O då var elbolaget tvungen dra om matningen till en massa granntomter !
De frågade om de fick gå in en halvmeter på min tomt istället för att bryta upp asfalten o behöva asfaltera om
Javisst sa jag om jag slipper anslutningsavgiftern på 24 papp!!
Dom bröt upp asfalten!
Undrade vad det kostade dom ?
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.