harry73 harry73 skrev:
Det är bygglov med, ändå ingår kontroll av bygglov inte i undersökningsplikten.
absolut. Skillnaden däremellan är att jordabalkens första kapitel säger vad som är en fastighet. Och undersökningsplikten säger att du ska undersöka fastigheten. Byggloven faller under pbl vilket gör att de har lite olika relevans.
Sen finns det vissa fall som faktiskt gör att även bygglov ingår i undersökningsplikten. Exempelvis som man som säljare svarar nekande, eller om det inte kan uppvisas någon dokumentation alls på en nutida större tillbyggnad. En helt annan femma. Som grund ska man som köpare kunna förvänta sig att det finns bygglov, på samma vis som du kan förvänta dig att det finns fastighetsgränser. ;)
 
  • Gilla
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
Så. Nu när det kommit fram så mycket information och förslag så kan vi vänta på att TS kontaktar mäklaren och framför sina krav.

Ska bli spännande med återkoppling
 
  • Gilla
SarB
  • Laddar…
Jag vet ärligt inte talat hur jag ska göra, men har fått så mycket råd och stöd i denna grupp, även kritik, som kanske varit befogad. Men ska kontakta den myndighet som ansvarar för om mäklaren gjort något fel.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
harry73
Intressant resonemang:)
Det kan säkert stämma, men skulle vara intressant med en dom.
Sedan borde den kartan med handritad fastighetsgräns vara en utfästelse om vad som ingår, och dr
harry73 harry73 skrev:
nej, det är ingen förrättningskarta och den har ingen juridisk verkan. Tomtgränserna kan faktiskt diffa flera meter mellan kartan och verklig gräns. Men man ser ofta om så är fallet, för då borde alla gränser påverkas och ser man flera exempel där gränserna inte följer häckar, gator, och infarter och där gränserna går rakt igenom byggnader.

I mitt exempel ser man att gränserna verkar ligga rätt i kartan, men den ena fastigheten annekterade en bra bit mark.

Det är faktiskt exakt samma underlag som hitta och eniro använder, men jag gillar lantmäteriets karta mer.
[bild]
Nu tog TS kontakt med mig och bad mig att hjälpa till med att lägga in rätt bild med tomtgränserna, så här kommer den.

Om jag förstår TS rätt, hade mäklaren eller säljaren i annonsen omringad hela trädgården, som är 500-700kvm större än fastigheten.
Luftfoto som visar handritade gula linjer som markerar en uppskattad fastighetsgräns runt en trädgård och en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Intressant resonemang:)
Det kan säkert stämma, men skulle vara intressant med en dom.
Sedan borde den kartan med handritad fastighetsgräns vara en utfästelse om vad som ingår, och dr

Nu tog TS kontakt med mig och bad mig att hjälpa till med att lägga in rätt bild med tomtgränserna, så här kommer den.

Om jag förstår TS rätt, hade mäklaren eller säljaren i annonsen omringad hela trädgården, som är 500-700kvm större än fastigheten.
[bild]
Är det området sydväst ner till vägen som var inringat också?
 
harry73
Den frågan överlämnar jag till TS. Men ja, det tror jag
 
Boden ligger helt klart till hälften utanför, och staketet helt utanför. Jag förstår inte frågan om P-platsen. Det ser ut som att det står en bil mellan byggnaderna på tomten, så då går det väl att parkera där. Var är den andra P-platsen som ligger utanför TS tomt?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag förstår det som ett Lantmäteriets ortofoto med gränser från deras digitala fastighetskarta.

Några frågor som jag tror hjälper tråden:

1. Stämmer fotot med de inlagda digitala gränserna med gränsmarkeringarna i terrängen? Kan vi lita på vad vi ser? Har TS själv jämfört ortofotots detaljer med gränsmarkeringarna i terrängen? Där det saknas gränsmarkeringar i terrängen hamnar TS på rätt ställe om hon mäter från kända gränsmarkeringar?

2. Hur såg mäklarens handritade karta i prospektet ut? Är det bara en snabbt ritad ring så man förstår vilket fritidshus det rör sig om eller är det en utpräglad falsk handling med noggrant inritade felaktiga gränser?
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag förstår det som ett Lantmäteriets ortofoto med gränser från deras digitala fastighetskarta.

Några frågor som jag tror hjälper tråden:

1. Stämmer fotot med de inlagda digitala gränserna med gränsmarkeringarna i terrängen? Kan vi lita på vad vi ser? Har TS själv jämfört ortofotots detaljer med gränsmarkeringarna i terrängen? Där det saknas gränsmarkeringar i terrängen hamnar TS på rätt ställe om hon mäter från kända gränsmarkeringar?

2. Hur såg mäklarens handritade karta i prospektet ut? Är det bara en snabbt ritad ring så man förstår vilket fritidshus det rör sig om eller är det en utpräglad falsk handling med noggrant inritade felaktiga gränser?
Det är en ritad ring runt hela tomten, där fastigheten ( staket) gränsar mot vägen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M Maggis51 skrev:
Det är en ritad ring runt hela tomten, där fastigheten ( staket) gränsar mot vägen.
En ritad ring, ungefär som jag gjort här, säger ju ingenting om avgränsningen, den är bara för att visa vilken fastighet som avses:
Satellitbild av en fastighet markerad med en gul ritad ring för att visa dess avgränsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
M Maggis51 skrev:
Det är en ritad ring runt hela tomten, där fastigheten ( staket) gränsar mot vägen.
Är det en ring ritad som ”här är det” eller ser det ut som sen följer en tomtgräns, alltså i ditt fall mer som en rektangel än en cirkel?
 
B b8q skrev:
En ritad ring, ungefär som jag gjort här, säger ju ingenting om avgränsningen, den är bara för att visa vilken fastighet som avses:
[bild]
Det känns som om mäklaren inte har något ansvar alls i detta.
P Pin skrev:
Boden ligger helt klart till hälften utanför, och staketet helt utanför. Jag förstår inte frågan om P-platsen. Det ser ut som att det står en bil mellan byggnaderna på tomten, så då går det väl att parkera där. Var är den andra P-platsen som ligger utanför TS tomt?
 
P Pin skrev:
Är det en ring ritad som ”här är det” eller ser det ut som sen följer en tomtgräns, alltså i ditt fall mer som en rektangel än en cirkel?
Precis. Alltså, är det som i mitt första exempel ovan, eller som det här?:
Satellitbild över en fastighet med markerad tomtgräns i gult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SarB och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Precis. Alltså, är det som i mitt första exempel ovan, eller som det här?:
[bild]
Som det tjockare streck du visade
 
M Maggis51 skrev:
Som det tjockare streck du visade
Trollar du? Det är samma digitala överstrykningspenna, dvs samma tjocklek. Svara bara 1 eller 2 (eller rita själv).
 
  • Gilla
  • Haha
Enolf och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.