BerraBo BerraBo skrev:
Skapa seminarium i olika ämnen. Eventuellt kopplat till avgift, enstaka eller abonnemang typ Patreon.
Om man använder digitala möten så kan man första ha information kring ett ämne, finns säkert många BH-medlemmar som kan föreläsa, och sedan en livesession där intresserade deltagare kan ställa frågor och dela med sig av erfarenheter.
Denna live-tråd kan sedan fortsätta som en vanlig BH-tråd.
Detta tycker jag var en jättebra idé!
 
Spännande med airfritös!
Jag jagar tester av maskiner och mtrl när jag tittar in till er, saknar kanske tester på nya produkter efter tre fyra år, lösningar för frisk torpargrund och andra problem finns det, men mer av det.

Även kostnader för byggande och renovering kopplat till region i Sverige.

utbildningar för husägare är aldrig fel.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat sju airfryers och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så får ni möjlighet att testa vidare där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså sju airfryers och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den airfryer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

De airfryers vi tävlar ut är:
Severin Heissluft-Friteuse
Philips Airfryer XXL
OBH Nordica Ultimate Fry
Delonghi Multi Fry Extra Chef Plus
Biltema 84-145
Biltema 84-142
Princess Digital Family Aerofryer

Läs mer om luftfritöserna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med torsdag den 17/12 kl 15.00

Glöm inte att kolla att du har rätt adressuppgifter i profilen så att vi skickar den till rätt adress.

Lycka till!
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat sju airfryers och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så får ni möjlighet att testa vidare där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså sju airfryers och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den airfryer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

De airfryers vi tävlar ut är:
Severin Heissluft-Friteuse
Philips Airfryer XXL
OBH Nordica Ultimate Fry
Delonghi Multi Fry Extra Chef Plus
Biltema 84-145
Biltema 84-142
Princess Digital Family Aerofryer

Läs mer om luftfritöserna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med torsdag den 17/12 kl 15.00

Glöm inte att kolla att du har rätt adressuppgifter i profilen så att vi skickar den till rätt adress.

Lycka till!
Hej Jag är ny medlem men det jag verkligen skulle uppskatta här är att
Lära mig mer om smarta lösningar på förvaring, bygga in smart förvaring även i badrum och tex inglasade balkonger...
 
Hej!
Jag kommer också med ett bidrag till För jag kan inte motstå... Hoppas det är ok. För jag skulle väldigt gärna se reportage som handlar om utländska och för all del svenska arkitekters byggnadsverk. Små som gigantiska. Både samtida och kanske även byggnader gjorda för tusen år sedan. Få byggnaderna förklarade för sig och på så vis kunna förstå hur arkitekterna tänkt både rent snyggt designmässigt men också konstruktion/funktion osv. Och vad som är modernt just nu i olika länder vad det gäller husdesign. Vill minnas att det fanns ett program som hette ”Hus toppen” för några år sedan. Finns kanske ännu? Där berättade en kille just hur arkitekten tänkt kring vissa hus. Det var intressant tyckte jag. Att sedan också väva in interiört/exteriört mode världen över vore också väldigt inspirerande!
Tack för en kul tävling!
 
Mycket bra sida att fördjupa sig i.

Gamla hantverkarknep även då äldre arbeten runt glas tegel plåt mm
Typ hur kapa glas , burkar förr

Efterlyser konstruktioner i typ bra ,bättre ,bäst dvs det som skiljer slottet från den enklaste koja från billigt fullt fungerande till extra allt i överkurs.
Även bra bättre bäst i materialval
Bra bättre bäst i miljöval där man tar hänsyn till livslängd samt påverkan av produkten.

Uppgradera läs modernisera äldre läs orenoverat äldre hus från 1900talets början innan all teknik började invadera hemmet och samtidigt göra en diskret nästintill osynlig uppgradering av bekvämlighet jämte en som går all-in.
Tanken är att bevara äldre charm men ändå vara beboeligt.

Söker uppmuntran tips på saker teknik mm för att få barnen att uppskatta en avskild plats mellan två berg där mobilen fungerar dåligt och ingen Wi-Fi finns gärna alternativ hur man kan få saker att fungera lite avskuret från omvärlden.

Länkar med materialval
Länkar med hållfasthet spann material
Länkar med konstruktionslösningar ( minns speciellt när jag skulle bygga ovanvåningen på utbyggnaden och funderade hur det skulle byggas för att få en övergång från hammarband/vägg till bärande golv att jag studerade mycket innan jag fastnade för en 1850års vilda västern lösning .

Vilda exotiska projekt till exempel hur militären byggde försvarsanläggningar i berg hur dom löste fukt ventilation mm problem som uppstår i främmande miljöer som berg. Tankar och lösningar innan dom började bygga bergrum för förvaring av olja material mm.
Även ingenjörers tankar vid gruvor tunnlar valv
Gärna med länkar till kul läsning bilder osv.
 
Jag skulle vilja se fler projekt för husdjur. Allt från rastgårdar till hundkojor, kattgårdar till fågelholkar och andra unika idéer.
Finns väldigt mycket talanger här som säkerligen har byggt både det ena och det andra till sina husdjur. Ni kan säkerligen göra reportage om olika större byggen.
Jag kan dela med mig av ett litet projekt jag gjorde när jag flyttade in i mitt hus. Det här var före min amatörkarriär i snickeri så nivån är nybörjare:).
Jag har många garderober så jag byggde om en med dörr i dörren för katten och så är kattlådan där inne. Ett par Bergo golv och en liten välkomnsmatta så kattsanden stannar. Har byggt tak också så att resten av garderoben håller städningsmatrial med mera.
En garderobsdörr med en mindre kattlucka, en grå välkomstmatta framför och en kattfigur dekoration ovanför luckan.
Kattlåda inuti en ombyggd garderob med Bergo golv och välkomnsmatta.
Katt vilande på hylla i en ombyggd garderob anpassad för husdjur.
Har varit sugen på en fritös länge så håller tummarna att man hamnar i toppen.
 
Månadens verktyg med ett rabatterat pris och info om detta verktyg.
Månadens medlem, som ni "intervjuar"

En sida med hemmaprojekt, när någon lägger upp något så kommer det upp där hela tiden (kanske med enbart bilder)

Familjen är ruskigt sugna på att testa en air-fryer så vore alldeles förträffligt att vinna en sådan rackare :=)
 
Jag vill läsa mer om hållbarhet i byggande men även artiklar med grundläggande information om hur man ska tänka vid planering eller faktiskt byggande av hus. Jag uppskattar de prisundersökningar ni haft om ex kök, atefallshus mm, fortsätt med det!
 
Jag skulle vilja se mer om klimatsmart byggande. Dels om materialval, hur man bygger osv, men även sen när byggnaden är i drift. Hur den värms, isolerad, speciell utformning frö att ta tillvara på solenergi.

Skulle vara kul att lära sig mer om tex halm, hampa och lera. hur det fungerar med fuktvandring, tätskikt i badrum, kostnad för byggande, hur det isolerar, klimatavtryck.
 
Vi är många som tycker vi kan mycket, vi är oxå många som behöver guidning för att våga ta oss an nya utmaningar. Därför:

En samlad forumdel med som innehåller rena gör-det-själv-instruktion/guider på vanliga fix för husägaren. Där medlemmarna kan publicera steg för steg instruktion hur man ska göra.
Ingen diskussionsdel utan endast bild/video o text ”How to..”
Tips o trix på klassiska gör det själv-fix.
Kanske har medlemmen redan gjort en video på Tuben isåfall kan den länkas.
Många trådar i forumet är ju fantastiska guider men alla diskussioner gör att det blir tungsökt i trådarna om det är många sidor.
Befintliga tipstrådar kan kopieras och rensas från diskussioner och bara ha tips och guidning som läggs under ”how to-”. Originaltråden får ligga kvar i diskussionsforumets trådar.

ex Så här byter du tvättställsblandare, så här målar du din fasad, så här monterar du karm och dörr, så här justerar du din dörrkarm, så här rensar du ditt vattenlås, så här får du perfekta mjukfogar, så här lägger du parkettgolvet runt dörrkarmen, så här beskär du ditt äppelträd, så här tar du in offerter på ditt byggprojekt, så här planterar du maskrosor, så här byter du packningen på stereoflangern... etc.

Kanske kan det ligga rena tips och how to-under respektive passande forumdel, eller en helt separat samlad ”fix-bank” som egen forumdel.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat sju airfryers och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så får ni möjlighet att testa vidare där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså sju airfryers och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den airfryer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

De airfryers vi tävlar ut är:
Severin Heissluft-Friteuse
Philips Airfryer XXL
OBH Nordica Ultimate Fry
Delonghi Multi Fry Extra Chef Plus
Biltema 84-145
Biltema 84-142
Princess Digital Family Aerofryer

Läs mer om luftfritöserna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med torsdag den 17/12 kl 15.00

Glöm inte att kolla att du har rätt adressuppgifter i profilen så att vi skickar den till rätt adress.

Lycka till!
Jag skulle vilja att ni skriver om compact living.
Många som flyttar hemifrån får ju börja med en liten bostad eftersom alla lägenheter är så dyra nu. Det finns säkert jättemånga smarta lösningar som man skulle vilja ta del av.
God Jul från Lena.
 
Vi flyttar till en ny bostad om 2 veckor och jag vet att jag kommer vilja automatisera belysningen, ett s.k. "smart hem". Det finns ett hav av möjligheter och det finns även en hel del recensioner av olika system men inget som ger en BRA ÖVERSIKT över vad som är framtidssäkert, ekonomiskt, möjligheter med systemet osv. System som jag känner till är "stora" är: IKEA Trådlös, Phillips Hue, Telldus. Men det finns så många fler som riktar sig mot den vanliga konsumenten.

Sedan är ju frågan vad man vill göra? TEX: Jag skulle vilja att en lampa tänder sig vid rörelse (i tex trapp osv). Belysningen generellt tänder sig när solen går ner för att sedan släcka sig mitt under natten men ändå tända sig på morgonen igen.

Kan man styra hemmet fastän man inte är hemma? Eller behöver man sitta på samma wifi? Vad finns det mer än lampor? Uttag som man kan koppla in valfri enhet i? Phillips släppte sitt första uttag förra året (men kostar 299kr vs IKEA 99kr). Borde ju ha funnits länge kan man tycka.

Sedan finns det sensorer. Hur kallt/varmt är det egentligen i hemmet? Kan man starta ett element/avfuktare baserat på att temperaturen/fukten sjunker under en viss nivå?

Det här är grundläggande saker för ett smart hem men ändå är det svårt att faktiskt få fram information om systemen. Det skulle vara fantastiskt om ni kunde sätta upp ett user-case och testa igenom de systemen som finns. Och utesluta avancerade alternativ som kräver att man själv behöver köpa in hårdvara, flasha minneskort, konfigurera sändare, peka om IP nummer i routers osv. Majoriteten är inte intresserade av sådant. Ju enklare systemet är att använda destu bättre. - men samtidigt har den funktionalitet man önskar.
 
Skulle vilja ha som en bildbank för inspiration där man kan lägga in bilder tes altaner och sedan underkategori med olika material. Så man lätt kan hitta bilder för att få inspiration och vilkanstrata nya projekt hemma
 
En bildskola som visar hur man gör moment via bilder o skrift. Typ så här målar du om huset o bildspel med text till.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat sju airfryers och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så får ni möjlighet att testa vidare där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså sju airfryers och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den airfryer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

De airfryers vi tävlar ut är:
Severin Heissluft-Friteuse
Philips Airfryer XXL
OBH Nordica Ultimate Fry
Delonghi Multi Fry Extra Chef Plus
Biltema 84-145
Biltema 84-142
Princess Digital Family Aerofryer

Läs mer om luftfritöserna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med torsdag den 17/12 kl 15.00

Glöm inte att kolla att du har rätt adressuppgifter i profilen så att vi skickar den till rätt adress.

Lycka till!
Hej!
Förslag: Jag som är nybörjare på det mesta när det gäller hus och bygge skulle älska alla typer av checklistor i alla möjliga sammanhang. Typ det här ska du tänka på vid golvläggning/checklista. Renovering av badrum/checklista. Planera för elinstallation/checklista. Planera trädgård/checklista. O s v, o s v det finns hur många områden som helst
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.