Ett av få dyra "arkitekthus," jag riktigt gillade.
Antagligen för att det smälte in i omgivningen utan att stjäla platsen och för att det hade en lågmäld och ej "skrytsam" utsida.
Det förra huset paret byggde ger jag inte mycket för, rätt sånfult. Men det här var verkligen något extra.
Gillar skarpt att de använde tjärad träpanel vilket gör att huset får en mer organisk vänlig framtoning.

Jag skulle flytta in direkt om jag kunde. Området är ett av de trevligare och lugnaste i Stockholm.
 
Redigerat:
  • Gilla
Thomas.M och 1 till
  • Laddar…
heisiandiishe
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ett av få dyra "arkitekthus," jag riktigt gillade.
Antagligen för att det smälte in i omgivningen utan att stjäla platsen och för att det hade en lågmäld och ej "skrytsam" utsida.
Skulle flytta in direkt om jag kunde. Området är ett av de trevligare och lugnaste i Stockholm.
Bodde mina första år på Lidingö. Fast lite mer i Larsberg då:)
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Bara jag som får ambassad-känslan när jag såg detta huset?
(Eller anstalt.) Jag har fått för mig att sådana byggnader också har "horisontella linjer" (ofta kombinerade med några vertikala pinnar också...) . Lite växtlighet vill man såklart också ha med för att tona ned det lite... :)
Inte riktigt min smak men jag slipper ju bo där så jag ska inte klaga!
Gillar "tvisten" i texten också att de ska bygga för sin familj och mysigt och trevligt. Sen så slänger de in 2 sovrum totalt, på var sin våning. Sen så skiljer dem sig också innan projektet är klart. Låter som ett riktigt familjemysigt hus. Jag kanske borde börja kolla på detta tvprogram. Det verkar ju lite kul ändå.

I bilden nedan visas som exempel en ambassad upp. De horisontella linjerna inritade för att verkligen poängtera hur bra det smälter in. Man kan se att både takkanten är horisontell och att fönster-sektionen också är horisontell och bred.
Modern betongbyggnad med horisontella linjer och metallstaket, liknar en ambassad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
U
K Kirre2 skrev:
Påminner inte det här äldre huset väldigt mycket om det i Grand designs? Märkligt nog inte en enda bild inifrån.
[länk]
lite kanske, men i kubism och funkis är det rätt vanligt att ha terasser och avsatser, går hitta fler med liknande utseende. Finns ju ett exempel i tråden med en ambassad som någon tyckte har liknande drag.

det mest spännande är att det du länkar ligger ett stenkast ifrån huset i avsnittet. Går till och med att se Grand design huset i vissa av bilderna, men väldigt dolt och de har verkligen lyckats med att få det smälta in.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
U Swetox skrev:
lite kanske, men i kubism och funkis är det rätt vanligt att ha terasser och avsatser, går hitta fler med liknande utseende. Finns ju ett exempel i tråden med en ambassad som någon tyckte har liknande drag.

det mest spännande är att det du länkar ligger ett stenkast ifrån huset i avsnittet. Går till och med att se Grand design huset i vissa av bilderna, men väldigt dolt och de har verkligen lyckats med att få det smälta in.
Kul, jag lyckades aldrig räkna ut var på Lidingö huset låg och de bor ju inte där, så ratsit var inte till hjälp. Gissade på Brevik eller nåt åt det hållet.
 
K Kirre2 skrev:
Kul, jag lyckades aldrig räkna ut var på Lidingö huset låg och de bor ju inte där, så ratsit var inte till hjälp. Gissade på Brevik eller nåt åt det hållet.
https://www.booli.se/annons/3918386
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Kul, jag lyckades aldrig räkna ut var på Lidingö huset låg och de bor ju inte där, så ratsit var inte till hjälp. Gissade på Brevik eller nåt åt det hållet.
Korsning mellan Norrviksvägen o Klippuddsvägen 17 o2v
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
Microkatten
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Skrytbyggen, nej tack. Mindre, intima men välritade hus, lagom stora. Ja tack!
Håller med. Det är svårare att rita ett litet hus där man utnyttjar varje yta än ett stort på 370 kvm med två sovrum. T.ex. Gert Wingårdhs lilla kvarnhus innehåller betydligt mer grand design än många stora skrytbyggen.

Vad jag i många fall saknar i de moderna arkitektritade byggena, både lägenheter och villor, är hantverket och omsorgen om detaljerna. Istället hittas enkla vita golvlister och foder slarvigt uppsatta. Livlösa ytor. Standard fönsterbeslag och -handtag. Trista strömbrytare och -uttag. Vitt, vitt och svart överallt.

Det vore intressant att se en grand design som satsar mer på dessa saker, t.ex. som nämnda kvarnhus, än att bara maximera boytan eller spränga bort pengar...errhh..berg.
 
Microkatten Microkatten skrev:
Håller med. Det är svårare att rita ett litet hus där man utnyttjar varje yta än ett stort på 370 kvm med två sovrum. T.ex. Gert Wingårdhs lilla kvarnhus innehåller betydligt mer grand design än många stora skrytbyggen.

Vad jag i många fall saknar i de moderna arkitektritade byggena, både lägenheter och villor, är hantverket och omsorgen om detaljerna. Istället hittas enkla vita golvlister och foder slarvigt uppsatta. Livlösa ytor. Standard fönsterbeslag och -handtag. Trista strömbrytare och -uttag. Vitt, vitt och svart överallt.

Det vore intressant att se en grand design som satsar mer på dessa saker, t.ex. som nämnda kvarnhus, än att bara maximera boytan eller spränga bort pengar...errhh..berg.
Tycker mest att det låter som att du vill bygga en annan sorts hus än vad paret här önskade sig och i andra program.
Har de ens lister i huset? Jag såg inga. Däremot en hel del påkostade dyra material/ytskikt.

Och jag tror knappast att de ens var ute efter ett mindre och yteffektivt hus. Snarare tvärt om ett öppet och slösande med yta. Speciellt mycket vitt var det inte heller.

Alla vill inte ha samma slags hus, vi är olika och det hus du förespråkar passar nog bäst i ett annat program.
 
  • Gilla
Thomas.M och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Garageplanet hade glasvägg längs med "carporten" och den fortsatte runt hörnet på framsidan.
Jag undrar lite kring dagvatten avrinning ner till carporten och ev snö... För att inte tala om att åka kana in med bilen om inte bilplatsens golv är uppvärmt under vintern..
 
  • Gilla
mellansorken och 1 till
  • Laddar…
D
Någon som vet vad det var för innetak?
 
R
D Dallejr skrev:
Någon som vet vad det var för innetak?
Valnöt sade byggherren i programmet.
 
M Mikedigitize skrev:
Jag undrar lite kring dagvatten avrinning ner till carporten och ev snö... För att inte tala om att åka kana in med bilen om inte bilplatsens golv är uppvärmt under vintern..
var det så brant backe ner där? De har nog golvvärme i hela bygget..
 
D
R rolflidvall skrev:
Valnöt sade byggherren i programmet.
Har försökt hitta något liknande men utan lycka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.