P Pin skrev:
Jag menar inte hur ni skulle kunna lösa det i framtiden, utan hur det ser ut nu. Du skriver att vägen är smalare i verkligheten än på kartan. Du har tidigare beskrivit att det är staket, parkering och bod som är utanför tomten. Finns allt detta på den ytan som upptas av en bred väg på kartan, men inte i verkligheten (där det är smal väg, staket, bod och parkering)?
Jag skulle gissa att det förhåller sig så.
 
  • Wow
Pin
  • Laddar…
M Maggis51 skrev:
Jag skulle gissa att det förhåller sig så.
Gissa??? Det är ju du själv som beskriver det för oss i tråden. Jag försöker sammanfatta för mig själv, så jag och de andra greppar hur det ser ut. Jag frågar för att jag finner det föga troligt att parkering (för hur många bilar?) en bod och ett staket ryms på samma yta som skillnaden mellan en bred och en smal väg. Det är väl inte E4 inritat på kartan och så har ni en traktorväg utanför i verkligheten. Hur många meter smalare är vägen i verkligheten jämfört med på kartan?

Lägg upp en bild, karta, skiss eller något så får du bättre svar.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Gissa??? Det är ju du själv som beskriver det för oss i tråden. Jag försöker sammanfatta för mig själv, så jag och de andra greppar hur det ser ut. Jag frågar för att jag finner det föga troligt att parkering (för hur många bilar?) en bod och ett staket ryms på samma yta som skillnaden mellan en bred och en smal väg. Det är väl inte E4 inritat på kartan och så har ni en traktorväg utanför i verkligheten. Hur många meter smalare är vägen i verkligheten jämfört med på kartan?

Lägg upp en bild, karta, skiss eller något så får du bättre svar.
Förlåt fel ordval och luddig förklaring. Nej det är tänkt, att vägen ska vara bredare och att det sen blir ett stycke med grönyta emellan oss och vägenJag är så dålig på detta med att skicka bilder, vet inte riktigt hur man gör.
 
SarB
pacman42 pacman42 skrev:
Är den fel storlek då? Det är ju det frågan handlar om. Att tomten ligger fel pga koordinatsystem mm händer. För de flesta är dock detta redan uppjusterat, men det finns exempel på när det inte är det.

För min tomt är Hitta.se extremt korrekt, upplösningen på kartan/satellitfotot är det som sätter stopp för noggrannheten.
Det som anges som area verkar stämma.
Dock är jag tveksam till att ytan som är markerad stämmer med det.
Svårt att avgör då det inte finns lika tydliga landmarkeringar som man kan se i andra änden av tomten. Men tomten ser ut att sluta där den skall i den änden.
 
harry73
M Maggis51 skrev:
Är det en s k förrättningskarta, och att det är en sådan, vi borde ha sett?
nej, det är ingen förrättningskarta och den har ingen juridisk verkan. Tomtgränserna kan faktiskt diffa flera meter mellan kartan och verklig gräns. Men man ser ofta om så är fallet, för då borde alla gränser påverkas och ser man flera exempel där gränserna inte följer häckar, gator, och infarter och där gränserna går rakt igenom byggnader.

I mitt exempel ser man att gränserna verkar ligga rätt i kartan, men den ena fastigheten annekterade en bra bit mark.

Det är faktiskt exakt samma underlag som hitta och eniro använder, men jag gillar lantmäteriets karta mer.
Satellitbild med markerade tomtgränser och en fastighets information från Lantmäteriets karta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Har läst igenom tråden men kanske missat detta:

Har samfälligheten krävs att staket och bod flyttas, eller är det bara TS som upptäckt att de ligger utanför tomtgräns?
Om det är det senare är det ju bara att i nuläget inte bry sig, men ha det i åtanke den dag man säljer.

Dock kan det givetvis vara av intresse att se om man kan få en viss nedsättning av priset.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Fast detta går knappast som ett dolt fel.
Men gäller 10 år för dolda fel borde det väl inte vara kortare tid för andra invändningar?
 
H Harrison skrev:
Kostnaden är nog för liten för att anlita en jurist för att kräva tillbaka pengar, särskilt som det har gått flera år. Berätta för grannen att ni avser att åtgärda felet, men att ni behöver lite tid till det (bättre årstid för grävning). Staketet bör flyttas till en halvmeter innanför tomtgränsen, för att kunna underhålla det. Försök att behålla en god relation till er granne, trots problemet som är så vanligt.
Du har inte läst så mycket i tråden? Marken som är annekterad tillhör en samfällighet.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
K Kane skrev:
Du har inte läst så mycket i tråden? Marken som är annekterad tillhör en samfällighet.
Du har rätt, tråden hade hoppat på något vis.
 
SarB
Det är en GA: den gränsar mot.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Mäklare har inga magiska egenskaper utan frågar säljaren om uppgifterna i det tänkta prospektet är korrekta. De för också vanligen en digital dagbok där de anger exakt tidpunkt när de frågade säljaren och fick svar att uppgifterna är korrekta. Så det är säljarens uppgifter som du återfinner i prospektet. Det brukar också stå i prospektet att det är säljarens uppgifter.

Men tillbaka till tråden. Hittills har vad jag förstår TS bara uppgett en felaktighet i prospektet, att en bod vid köpet var en "friggebod" men det kan den inte vara. Det är troligen en svartbyggd gammal bod. Förmildrande för säljaren är att ordet friggebod har lite olika betydelser i folkmun och många menar med detta bara en mindre bod, kanske var det detta som säljaren menade? Säljaren har väl inte närmare specificerat under vilket lagrum den en gång var uppförd? Den troliga förklaringen är att säljaren inte förstod friggebodsreglerna och precis som TS antog att gränsen till fastigheten låg på en annan plats än den i verkligheten gör.

Sen har TS tolkat en kartskiss i prospektet som felaktig men jag förstår inte vari det felaktiga ligger. Jag utgår från att det är det vanliga utdraget från Lantmäteriets digitala fastighetskarta. Att dess gränser är lite så och så är väl känt och ingen som mäklaren eller säljaren kan lastas för.
Jag tycker att informationen från bl.a. mäklarsamfundet är glasklar, som köpare har du rätt att utgå från att det som står i objektbeskrivningen är korrekt, om det sedan är mäklaren eller säljaren som ansvarar för det är en fråga mer mellan mäklare och säljare. Att säljaren ”inte visste” är ingen ursäkt. Men det löser naturligtvis inte det faktiska problemet med samfälligheten och placeringen av boden.
 
N
SarB SarB skrev:
Det är en GA: den gränsar mot.
Ja de gör ju det hela mer intressant. Vad jag förstod så går ju inte vägen där den var tänkt så det är ju intressant om inte heller ga:t är anlagt i rätt läge.
 
SarB
N Nils ST skrev:
Ja de gör ju det hela mer intressant. Vad jag förstod så går ju inte vägen där den var tänkt så det är ju intressant om inte heller ga:t är anlagt i rätt läge.
Ga:n är för både väg och naturområde och väldigt stor, så även om vägen i sig inte anlades helt enligt ga:n så tror jag att läget stämmer eftersom det nog är natur vid sidan av vägen i vilket fall.
 
harry73
M Maggis51 skrev:
Jag är så dålig på detta med att skicka bilder, vet inte riktigt hur man gör.
Jag föreslår att du berjar sätta in dig i det, då klarar du det galant,
Om du skickar PM till mig med adress, kan jag också fixa det åt dig.
Om du vill får du även granska resultatet innan jag postar den, så att du vet att jag inte avslöjar för mycket info
 
  • Gilla
  • Wow
Tovetorvan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.