mr.Ola mr.Ola skrev:
Idag körde vi igång golvvärmen. Lite snopet med provtryckningen tidigare i veckan bara. Uppenbarligen ska man smörja med nån pasta innan man drar åt kopplingarna och det gjorde inte jag och därför läckte hela centralen som ett såll när han provtryckte den.
Status: "ALLT läcker"

Kan föreställa mig klumpen i magen :D Tur det var en enkel lösning
 
Appendix Appendix skrev:
Status: "ALLT läcker"

Kan föreställa mig klumpen i magen :D Tur det var en enkel lösning
Jag klarade mig helt från klumpen då jag inte var på plats själv för själva provtryckningen, annars brukar jag vilja göra allt själv men jag hade inte tid. Jag fick bara en efterhandsbeskrivning av röris, tack och lov att vi (på min inrådan) provtryckte med luft först och inte med vatten!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Skönt att allt nu funkar (y)
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Tog en sväng upp på kallvinden för att dra lite el men snubblade på en massa annat gammalt lort..
Rörig och dammig kallvind med isoleringsmaterial och gammalt skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt isoleringsmaterial och rör ligger på ett snötäckt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
VP-rör på vind med sågspån och isolering, förberett för skarvning med dragfjäder synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flexibelt VP-rör bland sågspån på en vind, förberett för skarvning med dragfjäder synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VP-rör framgrävt bland sågspån i en vindsmiljö med synlig dragfjäder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rullar omkring i uppe på vinden och det känns som en hjärnblödning för det är sågspån överallt.
Jag har lyckats gräva fram det gamla VP-röret som går från centralen till garaget. Detta ska jag skarva ihop med ett nytt rör från centralen istället. I röret har jag förberett med en dragfjäder som jag ska skarva ihop med de befintliga trådarna så att jag har dragtråd färdigt.
 
Så glad att du är däruppe och grottar och att jag är här och ser bilderna! :D:crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Renhorn och 1 till
  • Laddar…
Träreglar fästa i taket i ett rörigt renoveringsrum med byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med gipsskivor och delvis spacklade väggar i ett rum under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rum under renovering med spacklade väggar och träbeklätt innertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprocess i ett rum med omonterade läkter på taket och spacklade väggar, arbetsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite genant att erkänna kanske. Men jag har tyvärr varit tvungen att ta in lite hjälp med både vissa snickerijobb och spacklingar för att detta någonsin ska bli färdigt.
Har en kompis som hjälper mig med skivsättning och golvläggning och en annan kompis som kan det där med spackel och tapeter.
Själv håller jag mig sysselsatt med läktning av innertak, eldragningar och kryper även omkring på vinden när jag inte jobbar i Paltarnas land.
 
  • Gilla
  • Älska
saiter och 2 till
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild]
Lite genant att erkänna kanske. Men jag har tyvärr varit tvungen att ta in lite hjälp med både vissa snickerijobb och spacklingar för att detta någonsin ska bli färdigt.
Har en kompis som hjälper mig med skivsättning och golvläggning och en annan kompis som kan det där med spackel och tapeter.
Själv håller jag mig sysselsatt med läktning av innertak, eldragningar och kryper även omkring på vinden när jag inte jobbar i Paltarnas land.
Det är ingen skam i att ta hjälp för att komma i mål.
Du har ju gjort ett vansinnigt (ej överdrift) stort jobb med detta huset :)
Spackling och slipning finns det folk som både gillar och är duktiga på...
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Länge sedan någon uppdatering, bygget står inte stilla utan rör sig sakta framåt. Ett pågående badrumsbygge med installerad toalett och handfat, öppna elledningar och nytt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med nyuppsatt, blommigt tapetserade väggar och en arbetsstege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med en vägg täckt av ros-tapet, delvis lagt laminatgolv och synliga elledningar från taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elöppen installation med många slingrande kablar och en omonterad elcentral mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre renoveringsarbete med synliga reglar i taket, osatt golv och pågående tapetsering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De påtas med elcentralen, nivåer ska bestämmas mm. Det blir en JFB per våning och några grupper utanför.
Tapeter i två rum har kommit upp och ungefär 70 procent av golven ligger på plats.
Köket ska beställas i dagarna och även innerdörrar. Jag har reglat ner innertaket första varvet och ska börja planera belysningar till alla rum.
 
  • Gilla
F.Taleman och 2 till
  • Laddar…
Nu måste det ju kännas roligt. Det här är ju ren uppbyggnad när du ser att ytorna börjar bli användbara :)
Måste vara underbart med undergolv överallt :)
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Nu måste det ju kännas roligt. Det här är ju ren uppbyggnad när du ser att ytorna börjar bli användbara :)
Måste vara underbart med undergolv överallt :)
Ja det är riktigt skönt med släta golv, det minskar olycksriskerna rejält!
Sen när saker kommer på plats så ser man mer och mer ett resultat växa fram då förstår man att det faktiskt finns ett slut på resan!
 
  • Gilla
tttomten och 4 till
  • Laddar…
Öppen elcentral med osäkrade kablar och brytare, inte färdigställd installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elcentral på ingång..
..vilken årstid som helst nu känns det som!
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Elcentral med oorganiserade kablar och anteckningar på ett pappersark på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oorganiserad elcentral med öppen kabeldragning och ej anslutna ledningar som hänger löst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fortsättning följer imorgon! :D
 
  • Gilla
Öyivind och 1 till
  • Laddar…
Glöm inte beröringsskydd på understa fasskenan ;)
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Glöm inte beröringsskyd på understa fasskenan ;)
Den är för lång och måste kapas en sektion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.