Jag skulle vilja läsa om olika tidsepoker och stilar och kunna se exempel från dessa. Hur man inredde och byggde på tex. 1890-talet, eller hur man tänkte i 50-tals kökens utformning. Lite som Historieätarna, fast med byggnation och inredning.

Hoppas det var okej att lämna 2 bidrag! :)
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat sju airfryers och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så får ni möjlighet att testa vidare där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså sju airfryers och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den airfryer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

De airfryers vi tävlar ut är:
Severin Heissluft-Friteuse
Philips Airfryer XXL
OBH Nordica Ultimate Fry
Delonghi Multi Fry Extra Chef Plus
Biltema 84-145
Biltema 84-142
Princess Digital Family Aerofryer

Läs mer om luftfritöserna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med torsdag den 17/12 kl 15.00

Glöm inte att kolla att du har rätt adressuppgifter i profilen så att vi skickar den till rätt adress.

Lycka till!
Skulle gärna läsa om lösningar på solcellslösningar i hus/stugor som enbart har det som strömkälla.
 
Artiklar, tips och andra format (både längre och kortare) om tidstypiska material, byggstilar, inredning osv. Både med fokus på hur man kan tänka när man renoverar ett hus från den epoken, vill bygga nytt som flirtar med en viss tid eller saker som kan vara bra att hålla utkik efter om man ska köpa hus - typ problematerisera som asbest och blåbetong eller brist på vettig ventilation i äldre hus. (Laila Reppen och Cecilia Björk har gett ut fantastiskt material om ämnet.)

Analys av objekt på Hemnet som är tidstypiska av experter kan vara en del - vad finns det för risker respektive förtjänster med sekelskiftesvillan och hur ska man tänka när man köpt och ska fixa iordning den?

Kan också kopplas till moderna företeelser - kommer tex röststyrning och annan elektronik vi bygger in nu bli framtidens interkom-radio? Supermodernt och Bond-filmsmaterial ena årtiondet, obsolet nästa ...

KUL med tävling!
 
Tycker det vore bra med en eller flera artiklar som guidar i vilken ordning det är lämpligt att göra olika moment vid en ”helrenovering” av ett rum. Dvs typ golv, tak, väggar, måla, tapetsera, dra el osv. Gärna med olika scenarion/aspekter som spelar in för ordningen.
 
Under 50 talet gjordes många studier av hur kök skulle bli effektiva arbetsplatser för husmodern. Vore kul att läsa o fundera och anpassa dagens kök så de blir effektiva o säkra. Dagens kök är ofta vackra men inte effektiva o inte alltid säkra. Diskhon kan t ex vara placerad långt från spisen och när man ska tömma ut kokande vatten så måste man förflytta sig över golvet i stället för att förflytta sig över bänken i sidled, vilket är säkrare.
 
AXS
"Medlem testar". Låt en medlem testa en produkt, ännu bättre om den kan testas av fler.

Ni hjälper till att skriva artikeln.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat sju airfryers och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så får ni möjlighet att testa vidare där hemma.
Det är flera som föreslagit ritningsavdelning samt någon sorts databas på projekt, typ gör det själv. Detta är absolut sådant jag också saknar här, och detta är ju även folk som visar med bilder i vissa trådar, typ ”här bygger jag arbetsbord till verkstan” osv.
Själv är jag väldigt intresserad av möbelsnickerier, renovera möbler, fogning i trä etc. Jag skulle gärna se en dylik avdelning med lite mer avancerade snickerier. Gärna lite videos hur man (som andra även föreslagit) använder verktyg på bästa sätt - gärna samma moment fast olika verktyg, till de här projekten. Förslag på projekt: lådor med sinkfog, att göra limträskivor, byrå el linneskåp. Jiggar till fräs, sågbord etc.
 
@
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat sju airfryers och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så får ni möjlighet att testa vidare där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså sju airfryers och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den airfryer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

De airfryers vi tävlar ut är:
Severin Heissluft-Friteuse
Philips Airfryer XXL
OBH Nordica Ultimate Fry
Delonghi Multi Fry Extra Chef Plus
Biltema 84-145
Biltema 84-142
Princess Digital Family Aerofryer

Läs mer om luftfritöserna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med torsdag den 17/12 kl 15.00

Glöm inte att kolla att du har rätt adressuppgifter i profilen så att vi skickar den till rätt adress.

Lycka till!
En teknisk lösning där era forum-medlemmar kunde göra ritningar/underlag för att söka bygglov t.ex. för enklare utbyggnader, uterum osv. Det vore uppskattat av många!
 
@
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat sju airfryers och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så får ni möjlighet att testa vidare där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså sju airfryers och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den airfryer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

De airfryers vi tävlar ut är:
Severin Heissluft-Friteuse
Philips Airfryer XXL
OBH Nordica Ultimate Fry
Delonghi Multi Fry Extra Chef Plus
Biltema 84-145
Biltema 84-142
Princess Digital Family Aerofryer

Läs mer om luftfritöserna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med torsdag den 17/12 kl 15.00

Glöm inte att kolla att du har rätt adressuppgifter i profilen så att vi skickar den till rätt adress.

Lycka till!
Eftersom vi i dessa corona-tider ska hålla oss hemma så vore det intressant att få idéer på fantastiska uteuteliv-kök, hemma byggda grillar/pizza ugnar och andra lösningar för uteliv (y)
 
  • Gilla
Tealotta
  • Laddar…
Skapa seminarium i olika ämnen. Eventuellt kopplat till avgift, enstaka eller abonnemang typ Patreon.
Om man använder digitala möten så kan man första ha information kring ett ämne, finns säkert många BH-medlemmar som kan föreläsa, och sedan en livesession där intresserade deltagare kan ställa frågor och dela med sig av erfarenheter.
Denna live-tråd kan sedan fortsätta som en vanlig BH-tråd.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Hoppas jag är i tävlingstråden!!!


Det som är aktuellt för mig att ni tar upp grundligare är de nya säker Vattenregler som kommer 2021, jag vill att ni aktualiserar vattenfelsbrytare och Framförallt presenterar Tollco´s produkter för ökad säkerhet i kök, Vatettee har ju också produkkter med fuktsensorer som bryter vattnet i köket om något skulle börja läka..
Har varit med om två moderna produkteer som felat, diskmaskinen slutade ej fylla på plaskvått i köket, något år senare kolsyremaskin kopplad till vattenkran, där släppte slangen och köket blev på nytt sjöblött..
Detta är ju väldigt aktuellt då vi kan se att vattenskador i kök inte minskar
Kjell
 
Jag vill läsa om kluriga inredningsdetaljer i garage, garderober, köket osv.
 
engs
P pontus1980 skrev:
Jag skulle vilja se en helt ny klickbar kategori, Ritningar. Gärna med flera underkategorier som t.ex. altaner, finsnickerier, utemöbler, takstolar, förråd och liknande. Just nu får man försöka hitta detta i forumet och ärligt talat känns det inte alltid så bra kategoriserat.
Mvh Pontus
Utom tävlan - vill bara rösta för detta.
Gärna så att medlemmar kan dela med sig av sina egna ritningar, och en forumtråd knuten till varje så andra kan komma med relevanta kommentarer etc. (Plus det borde då snabbt sållas ut om någon t.ex. underdimensionerat en takstol etc).
 
Förslag på hur man bygger stora garage (minst 2-bils) så billigt som möjligt.
Gärna lösvirke, inkl ritningar och allt som kan behövas - så man får en bild av kostnad om man gör så mycket som möjligt själv.
Sedan bra och fiffiga lösningar som man inte tänker på men som man ångrar sen.
 
Vilket sammanträffande!

Frun pratade nyligen om hur hon vill ha en airfyer :)

Jag har märkt att jag börjat hänga mer och mer här på Byggahus, och gillar verkligen communityt här som är en bottenlös källa till information. Känns som att det finns så mycket som helst att läsa om här.

Något som jag tycker är väldigt intressant och trevligt att läsa om är byggnadshistoria, och är nog det som jag gärna skulle vilja att det fanns fler artiklar om. Alltid kul när man hittar bilder på hur el, VVS, grunder och stommar gjordes förr i tiden. Det går ju lite ihop med byggnadsvård också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.