B
Om det är intrång i typ vägområde, så är det i alla fall ingen grannes tomt som är drabbad.
Om boden står med hälften i typ vägområdet så inkräktar som det kan förstås ej i vägbanan eller dikesområdet.
Det kan ju inte vara värsta intrånget.
Hur som helst är det en bod typ friggebod så är den relativt enkelt att flytta in inom den egna fastigheten/tomten.
Med traktor drar ni över den eller med vinch .
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Skulle säga att detta är det viktigaste i tråden. Att ni faktiskt HAR en friggebod (eller komplementbyggnad) som tack vare sin ålder får stå kvar. Enligt reglerna hade ni inte fått bygga en sådan idag så var noga med att inte riva den helt utan bara renovera den. Så länge den står kvar får ni renovera men skulle ni riva den helt och bygga upp den exakt likadant är det ett nytt svartbygge och ska bort.
Viktigt att känna till är att detta bara gäller mot det allmänna, alltså att svartbygget är preskriberat. Markägaren (samfälligheten) kommer alltid att ha rätt att kräva att den flyttas. (Som @nord123 skriver är en frigga lätt att flytta, så specialregler om rätt att nyttja grannmark enligt 3:12 JB kommer aldrig bli aktuella.)

Men i praktiken gissar jag att det här kommer fortsätta vara ett icke-problem. Sverige är fullt av småtomter där ägarna kapat åt sig lite av samfälld eller kommunal mark som verkar underutnyttjad.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Maggis51 skrev:
Men i praktiken gissar jag att det här kommer fortsätta vara ett icke-problem. Sverige är fullt av småtomter där ägarna kapat åt sig lite av samfälld eller kommunal mark som verkar underutnyttjad.
Jag kan bara instämma. I vårt lilla kvarter har två av tre grannar fyllt igen vägföreningens dike och planterat häck på den. Så båda häckarna står utanför fastighetsgränsen. Den ena syndaren har gått bort och den andra är högt upp i åren. Snart är det bara jag som vet vad som har hänt. Knappast lär de som ärver fastigheterna veta i alla fall. Vägföreningen har naturligtvis ingen koll, det är ju en sån där typisk ideell samfällighetsförening där både kompetens och intresse brister.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Maggis51 skrev:
Can I have my nuts back please? ;)
 
  • Haha
7ender
  • Laddar…
Först är det naturligtvis frågan om de nya uppgifterna är korrekta. Om de är det, finns det inte något som heter mäklaransvar? Om det i prospektet fanns uppgifter som var felaktiga och som påverkade priset man var beredd att betala är väl mäklaren skadeståndsskyldig?
 
Claes Sörmland
S Simsgrodan skrev:
Först är det naturligtvis frågan om de nya uppgifterna är korrekta. Om de är det, finns det inte något som heter mäklaransvar? Om det i prospektet fanns uppgifter som var felaktiga och som påverkade priset man var beredd att betala är väl mäklaren skadeståndsskyldig?
Nej, mäklaren gör som sagt mäkleri. Säljare står för uppgifterna i prospektet.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Kan ni inte lägga ut foto på kartan som fanns med i prospektet när ni köpte fastigheten?
 
B nord123 skrev:
Det är också något som man bör kolla upp vem är rätta ägaren är det en markägare till stamfastigheten eller ?
Är det en väg med beteckning :
S:x
eller
GA:x
Hur tar man reda på det?
 
SarB
M Maggis51 skrev:
Hur tar man reda på det?
Kontakta lantmäteriet så kan de svara på det.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag kan bara instämma. I vårt lilla kvarter har två av tre grannar fyllt igen vägföreningens dike och planterat häck på den. Så båda häckarna står utanför fastighetsgränsen. Den ena syndaren har gått bort och den andra är högt upp i åren. Snart är det bara jag som vet vad som har hänt. Knappast lär de som ärver fastigheterna veta i alla fall. Vägföreningen har naturligtvis ingen koll, det är ju en sån där typisk ideell samfällighetsförening där både kompetens och intresse brister.
Hoppas de blivande köparna läst denna tråd.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag förstår att detta problem är jättesvårt. Jag har ingen lösning.

Bara berätta om vår gränsdragning. Vi köpte vår fastighet, nästan 1,3 hektar. Fastigheten var inhägnad, och det såg väl ok ut. Sedan kom en bonde och klagade.

Det visade sig till slut att vi hade ytterligare 1400 kvm och vi hade inkräktat ca 300 kvm på bondens Mark. Så kan det gå.. Vi alla tyckte det var ok och alla är nöjda.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, mäklaren gör som sagt mäkleri. Säljare står för uppgifterna i prospektet.
Mäklararbete är reglerat i lag, och du som köpare har rätt att utgå från att det som står i objektbeskrivningen är korrekt. Är det felaktigt är det en senare fråga om det är mäklaren eller säljaren som blir skadeståndsskyldig, men står något tydligt skrivet i objektbeskrivningen är du som köpare inte ansvarig att kontrollera om objektbsekrivningen är korrekt. Detta påstår jag baserat på vad bl.a. mäklarsamfundet skriver.
Trist situation och om man kan komma efter 6 år och hävda fel vet jag inte. Kanske t.ex. mäklarsamfundet kan ge råd i om det är lönt att gå vidare? De har ju intresse av att mäklararbetet inte får dåligt rykte.
 
S Simsgrodan skrev:
Mäklararbete är reglerat i lag, och du som köpare har rätt att utgå från att det som står i objektbeskrivningen är korrekt. Är det felaktigt är det en senare fråga om det är mäklaren eller säljaren som blir skadeståndsskyldig, men står något tydligt skrivet i objektbeskrivningen är du som köpare inte ansvarig att kontrollera om objektbsekrivningen är korrekt. Detta påstår jag baserat på vad bl.a. mäklarsamfundet skriver.
Trist situation och om man kan komma efter 6 år och hävda fel vet jag inte. Kanske t.ex. mäklarsamfundet kan ge råd i om det är lönt att gå vidare? De har ju intresse av att mäklararbetet inte får dåligt rykte.
Man har 10 år på sig att påpeka ett dolt fel.
 
M Maggis51 skrev:
Man har 10 år på sig att påpeka ett dolt fel.
Fast detta går knappast som ett dolt fel.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Simsgrodan skrev:
Mäklararbete är reglerat i lag, och du som köpare har rätt att utgå från att det som står i objektbeskrivningen är korrekt. Är det felaktigt är det en senare fråga om det är mäklaren eller säljaren som blir skadeståndsskyldig, men står något tydligt skrivet i objektbeskrivningen är du som köpare inte ansvarig att kontrollera om objektbsekrivningen är korrekt. Detta påstår jag baserat på vad bl.a. mäklarsamfundet skriver.
Trist situation och om man kan komma efter 6 år och hävda fel vet jag inte. Kanske t.ex. mäklarsamfundet kan ge råd i om det är lönt att gå vidare? De har ju intresse av att mäklararbetet inte får dåligt rykte.
Mäklare har inga magiska egenskaper utan frågar säljaren om uppgifterna i det tänkta prospektet är korrekta. De för också vanligen en digital dagbok där de anger exakt tidpunkt när de frågade säljaren och fick svar att uppgifterna är korrekta. Så det är säljarens uppgifter som du återfinner i prospektet. Det brukar också stå i prospektet att det är säljarens uppgifter.

Men tillbaka till tråden. Hittills har vad jag förstår TS bara uppgett en felaktighet i prospektet, att en bod vid köpet var en "friggebod" men det kan den inte vara. Det är troligen en svartbyggd gammal bod. Förmildrande för säljaren är att ordet friggebod har lite olika betydelser i folkmun och många menar med detta bara en mindre bod, kanske var det detta som säljaren menade? Säljaren har väl inte närmare specificerat under vilket lagrum den en gång var uppförd? Den troliga förklaringen är att säljaren inte förstod friggebodsreglerna och precis som TS antog att gränsen till fastigheten låg på en annan plats än den i verkligheten gör.

Sen har TS tolkat en kartskiss i prospektet som felaktig men jag förstår inte vari det felaktiga ligger. Jag utgår från att det är det vanliga utdraget från Lantmäteriets digitala fastighetskarta. Att dess gränser är lite så och så är väl känt och ingen som mäklaren eller säljaren kan lastas för.
 
Redigerat:
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.