Fastighetsutvecklaren Janne och hans fru Maja har byggt ett omtalat hus på Lidingö tidigare. Den gången byggde de för att sälja. Nu ska de bygga ett hus åt sig själva. En av dem vill ha stordådig lyx, medan den andra vill ha litet och mysigt för familjen. Arkitekt Ariel Ramirez har löst ekvationen åt dem.


Du kan läsa artikeln här: Grand Designs: Kamouflerat palats på Lidingö
 
Microkatten
Det bästa med detta avsnittet var att de pratade lite om Lloyd Wrights fantastiska hus.

Tyvärr var nybygget långt från Lloyd Wright. Den utstickande takfoten på översta lådan kom väl närmast. Blygsamt palats? Smälta in i omgivningen? Det blev ganska tröttsamma upprepningar från programledarens sida. En svart 370 kvm stor svart låda/or på 700+ kvm liten tomt smälter knappast blygsamt in i omgivningen.

Det vore trevligt om arkitekter snart slutade med fantasilösa svarta lådor och byggde något mer kreativt. Vi har trots allt sett några annorlunda hus i andra avsnitt av serien.
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten och 10 till
  • Laddar…
Haha, Fredde och Mickan någon? ;)

Skönt citat också om att "man ville bygga något i enkla material som skulle vara lite billigt att bygga"... för 10 miljoner :D
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 9 till
  • Laddar…
Patetiskt! Vad skönt för Maja att hon slapp flytta in.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Sålde han huset sen? Han är ju inte skriven där i alla fall.
 
Jobbar som fastighetsutvecklare och går 50 % över budget .
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
370 kvadrat och rymmer bara 2 sovrum? Samt 50% procent över budget.. Typiskt arkitektritat hus
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Sålde han huset sen? Han är ju inte skriven där i alla fall.
Verkar ha sålts för 29 miljoner i somras.
 
Fult hus. Ser ut som min gamla mellanstadieskola som byggdes 1968. Läget var väl heller ingen höjdare med den lilla tomten även om det fanns en liten sjöglimt från balkongen. Men att kalla det fantastisk utsikt var en skaplig överdrift. Invändigt var det dock bra men något palats är det inte.

Programledaren svamlade på som tidigare med plattityder och obefogade superlativer och dramat i det här avsnittet bestod, förutom det vanliga med en rejält överskriden budget, tidsplan och materialfel, även med en separation.

Produktionsbolaget har en del att fila på om den svenska versionen av Grand Designs ska bli lika sevärt som det brittiska originalet.
 
  • Gilla
Pankow och 3 till
  • Laddar…
Den fantastiska öppna spisen utan skorsten ...
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Vad ni klagar. Jag tycker det ser fint ut på bilderna. Men lite märklig "trend" att bygga hus för en familj men lägga föräldrasovrummet för sig själv och barnsovrummen på egen våning. I detta hus var det bara ett barnsovrum men man kan säkert sova i man caven också :) sen tror jag platta tak är på väg bort. Det är ju både opraktiskt och en riskkonstruktion
 
  • Gilla
jimmas99 och 4 till
  • Laddar…
Micael S Micael S skrev:
Den fantastiska öppna spisen utan skorsten ...
Hahaha! Det missade jag. Fast det är klart, jag tittade inte så engagerat :D
 
PeterFalun
tur att det finns så många experter

lyckat hus
 
  • Gilla
Tom_N och 5 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Hahaha! Det missade jag. Fast det är klart, jag tittade inte så engagerat :D
Gasspis!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.