Det finns ju massor av gamla (och nya...) hus byggda utan tät ångspärr. Det låter mer som FUD från någon som tjänar pengar på att sälja sina lösningar.
 
W
är inne på samma spår som du. Har i melertid hittat ett bra alternatil till plasten, Och det är hårdvax (ja den innehåller åxå petrolium fast bara med 25 %) och vill man som mig hoppa över alla ångspärr och bara måla skulle jag anv Thermoshild, kolla in hemsidan så förstår du varför jag anv den : https://thermoshield.com/
 
Rickard.
Men kan det inte vara en misstolkning då?
jag tänker att bara för att fukten vandrar extremt långsamt från den fuktiga till den torra sidan kan kanske det ändå kan tolkas som att den är obehindrad.

All extra fukt på ena sidan kommer tillslut vandra till den torra sidan i ett teoretiskt senarium.

Problemet med husväggar är väl inte att den fukt vandringen aldrig tar slutar och då måste det tas hand om på nått sätt.
 
W wunder skrev:
och vill man som mig hoppa över alla ångspärr och bara måla skulle jag anv Thermoshild,

Ja, den färgen har sågats många gånger tidigare...
https://www.villaagarna.se/globalas...kning/thermoshield_rapport_svenska_200324.pdf
https://www.byggahus.se/energismart-farg-haller-inte-vad-den-lovar

Professor Folke Björk skriver så här:
"Sammanfattningsvis kan man säga att en bestrykning med Termoskydd inte kan ge den funktion av tilläggsisolering eller brytning av köldbryggor som förespeglas i marknadsföringen. De speciella uttorkande egenskaperna är inte dokumenterade och utifrån de materialdata som finns så verkar inte funktionen finnas. Om bestrykningen har den höga reflektionsfaktor som materialdata anger så kan den ge en effekt av att begränsa temperaturen på solbelysta ytor. Att bestrykningen skulle ha en värmereflekterande effekt som ger en märkbar förbättring av termisk komfort i ett rum är inte dokumenterat. Alla utfästelser rörande bestrykningen är inte granskade här, men det är tydligt att det saknas dokumentation av tester som visar att de stämmer."
http://www.fuktcentrum.lth.se/verkt...lovade-effekter-hos-bestrykningen-termoskydd/


Du får nog jobba på att bli lite mer källkritisk. ;)
 
Det pratas om kakel/klinkers och ej inspekterbart. Använd plastmatta på golv och väggar? Fullt inspekterbart hela tiden och borde även gå att laga ifall monsterkatten har sönder det.
 
W
useless useless skrev:
Ja, den färgen har sågats många gånger tidigare...
[länk]
[länk]

Professor Folke Björk skriver så här:
"Sammanfattningsvis kan man säga att en bestrykning med Termoskydd inte kan ge den funktion av tilläggsisolering eller brytning av köldbryggor som förespeglas i marknadsföringen. De speciella uttorkande egenskaperna är inte dokumenterade och utifrån de materialdata som finns så verkar inte funktionen finnas. Om bestrykningen har den höga reflektionsfaktor som materialdata anger så kan den ge en effekt av att begränsa temperaturen på solbelysta ytor. Att bestrykningen skulle ha en värmereflekterande effekt som ger en märkbar förbättring av termisk komfort i ett rum är inte dokumenterat. Alla utfästelser rörande bestrykningen är inte granskade här, men det är tydligt att det saknas dokumentation av tester som visar att de stämmer."
[länk]


Du får nog jobba på att bli lite mer källkritisk. ;)
Har sj anv produken i mitt hus och inga av dom problem som Folke Björk eller hans lakejer säger har jag upplevt, inte heller Pagoden i Eskilstuna eller Klis bostäder eller Karlstad bosäder osv . Det är en proffessor som utalat sig,men efter 2013 finns det inget mer från honom eller ndra kritiker, där imot finns det 100-tals med nya kunder. Sen att Folke Björk ringer upp öretag som anv produkten och säger till dom att den inte funkar medans dom kabn visa sina siffror. Sen ringer Folke Björk upp Svendenius (En mkt välrenomerad proffessor i strålnings fysik och tala om för honom att produkten inte fumkar (vilket han Svendenius med stor kraft dementerar "se intervhuv" så villman ta ett 70 år ga argument som slag trä så vist varse god
 
H
Precis som useless säger så vandrar fukt genom väggmaterial väldigt långsamt. Fundera på varför det tar flera månader att torka en betongplatta

Som jag förstår bygger allt det här på något din chef säger att Folke Björk sagt. Inräknat din egen tolkning av din chefs ord så blir det här en tredjehandstolkning av information där originalet verkar svårt att bekräfta. Skulle dra mig för att dra några slutsatser eller större växlar på det.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
W
H halj skrev:
Precis som useless säger så vandrar fukt genom väggmaterial väldigt långsamt. Fundera på varför det tar flera månader att torka en betongplatta

Som jag förstår bygger allt det här på något din chef säger att Folke Björk sagt. Inräknat din egen tolkning av din chefs ord så blir det här en tredjehandstolkning av information där originalet verkar svårt att bekräfta. Skulle dra mig för att dra några slutsatser eller större växlar på det.
Det är därför jag gör testen. allt som jag testar är på mitt eget bygge och mina pengar, så när jag gjort det så vet jag åxå vad som är fel och vad som ska förändras. Än så länge kanjag bara visa det som finns på hemsidan och jag fyller på med nya saker när dom är klara, Hur jag gjort och till vilken kostnad
 
Det låter mer och mer som att wunder försöker sälja sina lösningar och produkter. Jag känner igen det från nån tidigare användare som blev avstängd efter att ha propagerat för Thermoshields excellenta egenskaper.
 
  • Gilla
arowe17 och 1 till
  • Laddar…
H
W wunder skrev:
Det är därför jag gör testen. allt som jag testar är på mitt eget bygge och mina pengar, så när jag gjort det så vet jag åxå vad som är fel och vad som ska förändras. Än så länge kanjag bara visa det som finns på hemsidan och jag fyller på med nya saker när dom är klara, Hur jag gjort och till vilken kostnad
Så du menar ditt hemmatestande väger tyngre än något som, i det här fallet med thermo färgen, RISE har utfört i sitt lab?

Du börjar tråden med fråga om hjälp för att förstå hur något funkar och när folk hjälper dig börjar du säga att alla har fel. Vet inte riktigt vad du är ute efter?
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
Staffans2000
useless useless skrev:
Det låter mer och mer som att wunder försöker sälja sina lösningar och produkter. Jag känner igen det från nån tidigare användare som blev avstängd efter att ha propagerat för Thermoshields excellenta egenskaper.
Ja. Kanske det.
Hur som helst beror behovet av tätskikt på hur mycket det plaskas i duschen. Är det bara någon gång, då och då. Eller flera gånger dagligen. Hur som haver vore det väldigt bra om TS slutade upp med att använda egenpåhittade förkortningar. Så slipper vi undra hur sj blev inblandade.

Staffan
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
W
Då var det Thermogaia inte Thermoshild . Och nej för söker inte sälja något och ja jag vart avstäng pga att dom sa att det var mitt företag: inte korrekt någon stans. Nej skulle aldrig försöka sälja något här elle rpå andra siter. Jag provar allt själv och ser hur det funkar, funkar det bra vill jag dela med mig av min erfarenhet. Det finns inte en ända produkt på mn sida som jag säljer, men jag har provat dom flesta av domoch jag är nöjd med resultatet.
Jag kan inte sälja myror till er , fast dom gör ett mkt bättre jobb än ni skulle gört när det kommer till att ta bort större stubbar/rötter te.x så där en sk som jag kan och inte tar bet för, eller hur du bygger eb egen kulvert på 25 för under en 1000-lapp, eller hur du bygger ett 50 Kvm hos för under 100,000 kr osv osv.
Mina lösningar är lite ortodoxa men dom funkar och blir godkända och det är det som räknas
 
W
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ja. Kanske det.
Hur som helst beror behovet av tätskikt på hur mycket det plaskas i duschen. Är det bara någon gång, då och då. Eller flera gånger dagligen. Hur som haver vore det väldigt bra om TS slutade upp med att använda egenpåhittade förkortningar. Så slipper vi undra hur sj blev inblandade.

Staffan

Vilka förkortningar syfftar du på?
 
W
H halj skrev:
Så du menar ditt hemmatestande väger tyngre än något som, i det här fallet med thermo färgen, RISE har utfört i sitt lab?

Du börjar tråden med fråga om hjälp för att förstå hur något funkar och när folk hjälper dig börjar du säga att alla har fel. Vet inte riktigt vad du är ute efter?
Fukten kan inte ta sig igenom "Tapet-->tapetklister-->kartong-->gips-->kartong-->osb obehindrat inte enns om det skulle ge fukten 100 år. poröst gips skulle falla sönder, tapeten skulle rulla ihop sig och ligga på golvet. så dom ar har jag hört så många ggr, eller tt fukten går igenom vid skarvrna/hörnan på en vägg vilket inte heller låter trovärdigt. Värmland högskola gjorde för ett ant år sendan på uppdrag av fräskivefabrikanterna en studie hur mkt fukten kunde gå igenom deras träskivor, Hör med dom om den testenSå jag passade på att fråga om det inte vore bättre att göra ett verklihets test där man har skivorna nålade eller tapetserade ett par och sen gjorde testen "han som var ans för den testen tyckte det var en bra ide och skulle titta på den.
Så proffissorer behöver guiadning i vekligheten för att dom skagöra en seriös test, Det samma gäller dom flesta nya produkter som slår mot etablisemanget.
Japanskt ordspråk" The nail that sticks out get hammard
 
W
H halj skrev:
Så du menar ditt hemmatestande väger tyngre än något som, i det här fallet med thermo färgen, RISE har utfört i sitt lab?

Du börjar tråden med fråga om hjälp för att förstå hur något funkar och när folk hjälper dig börjar du säga att alla har fel. Vet inte riktigt vad du är ute efter?
Ja klart dom fick ett urkass resultat då dom gjorde fel och tittae på fel egenskaper. Dom tittade på isoleringsparametrar vilket gör att resultat bli mindre än bottennivå. men vi skulle inte prata om Thermoshild sa ni ju alldeles nyss
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.