Ja, vi dom lekmän, har ju inte en aning om, att man måste kolla upp mer än den kart, , som mäklaren har och man tror ju, att staketet omgärdar tomten. Jag förstår ju nu att vi gjorde fel.
 
SarB
M Maggis51 skrev:
Ja, vi dom lekmän, har ju inte en aning om, att man måste kolla upp mer än den kart, , som mäklaren har och man tror ju, att staketet omgärdar tomten. Jag förstår ju nu att vi gjorde fel.
Hoppas att ni kan hitta en lösning med samfällighetsföreningen!
Det är trist och lite förvånande för mig att mäklare inte bättre ordnar och kontrollerar dessa frågor, många tar ju hjälp av mäklare just eftersom man själv saknar kunskapen. Lite off topic sådär, men jag har märkt att det är ett återkommande problem.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
harry73
M Maggis51 skrev:
Ja, det blir ju ett orosmoment för oss och problem den dagen vi ska sälja fastigheten. Det blir ju ett skäl för köparen att dra ner priset, det hade vi gjort om vi vetat om allt det här.
Om ni vid försäljning är tydliga med var gränsen går och var samfälligheten börjar, tror jag inte ni får problem.

Var glad att ni har förrådet i mer än 10 år. Eftersom vägen är allmänt tillgängligt, får ni troligtvis inte bygga friggebod närmare än 4,5m från fastighetsbranschen.

Den nuvarande Boden gör att ni på ett bättre sätt kan utnyttja er fastighet, även om det officiellt är ett svartbygge.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Ofta är gränserna som redovisas exakt, dvs på mm nivå
Det beror helt var man tittar. Villområden anlagda de senaste årtionden, ja. Utanför detaljplanerat område? Mycket tveksamt!
 
Även lekmän måste ha koll på lagen. "Jag visste inte", "vi hade ingen aning" funkar dåligt.
 
  • Gilla
backstrom82 och 3 till
  • Laddar…
SarB SarB skrev:
Hoppas att ni kan hitta en lösning med samfällighetsföreningen!
Det är trist och lite förvånande för mig att mäklare inte bättre ordnar och kontrollerar dessa frågor, många tar ju hjälp av mäklare just eftersom man själv saknar kunskapen. Lite off topic sådär, men jag har märkt att det är ett återkommande problem.
Tack, det hoppas vi också på
 
M -MH- skrev:
Även lekmän måste ha koll på lagen. "Jag visste inte", "vi hade ingen aning" funkar dåligt.
Förstår det nu.
 
Jag förstår att mäklaren inte tar i det, inte alltid det finns en karta över tomtens alla gränspunkter. Ibland får man gå till stamfastigheten för några punkter, och ibland tillbaka till laga skifteskartor och ibland hjälper inte ens det.

Hur skall mäklaren veta och kunna garantera att den tomtkarta han får fram gäller, och att den inte är ändrad med senare förrättningar?
 
Jag vet inte, om hen gjort något fel.
 
SarB
M -MH- skrev:
Jag förstår att mäklaren inte tar i det, inte alltid det finns en karta över tomtens alla gränspunkter. Ibland får man gå till stamfastigheten för några punkter, och ibland tillbaka till laga skifteskartor och ibland hjälper inte ens det.

Hur skall mäklaren veta och kunna garantera att den tomtkarta han får fram gäller, och att den inte är ändrad med senare förrättningar?
Nej, jag menar inte att mäklaren behöver veta, det är inte dennes arbete. Men mäklaren borde rimligtvis kunna begära ut förrättningskartan och ha med denna samt informera köpare och säljare om att det är den som gäller?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
SarB SarB skrev:
. Men mäklaren borde rimligtvis kunna begära ut förrättningskartan och ha med denna samt informera köpare och säljare om att det är den som gäller?
Jo, visst. Om det finns en förrättnignskarta med samltig puntekr angivna så är det ju en smal sak att plocka ut den, men mäklaren varken kan eller skall garantera att den gäller. Det är LMs uppgift.

Lättast är ju om säljaren gå in på Mina Sidor och skriver ut den. Finns det inte en lämplig karta där, så tycker jag inte man skall kunna begära att mäklaren ger någon annan uppgift än registerkartan.
 
harry73
M -MH- skrev:
Det beror helt var man tittar. Villområden anlagda de senaste årtionden, ja. Utanför detaljplanerat område? Mycket tveksamt!
Det är exakt min poäng! Ofta stämmer gränserna på webbtjänsterna väldigt bra och då är det på millimetern. När de inte stämmer, är det ofta en betydande avvikelse, och man ser oftast samma avvikelse på grannfastigheter.

Detta gör att man kan göra en rimlighetsbedömning om gränserna på t ex hitta stämmer eller inte. Ser man t ex att gränserna inte ligger där man skulle förvänta dom med hänsyn till häckar, vägar, hus, mm, då är det rimligt att inte lita allt för mycket på de gränserna man ser på nätet.
Verkar det däremot stämma bra överens med vad man ser på flygbilderna, då är det rimligt att lita på de gränserna man ser på nätet.

Nu skrev jag inte heller att gränserna oftast stämmer, jag skrev att det ofta var så. Hur ofta det är, kanske någon annan kan berätta (jag vet inte)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
SarB
M -MH- skrev:
Jo, visst. Om det finns en förrättnignskarta med samltig puntekr angivna så är det ju en smal sak att plocka ut den, men mäklaren varken kan eller skall garantera att den gäller. Det är LMs uppgift.

Lättast är ju om säljaren gå in på Mina Sidor och skriver ut den. Finns det inte en lämplig karta där, så tycker jag inte man skall kunna begära att mäklaren ger någon annan uppgift än registerkartan.
Då har vi olika syn helt enkelt :) Det känns för mig väldigt märkligt att använda sig av en karta men vet inte är juridiskt gällande när ens profession är att sälja fastigheter. Att samtliga punkter inte finns på förrättningskartan osv är inte mäklarens bekymmer, men har denna använts som underlag får ju köpare och säljare bättre underlag och kan bli medvetna om att gränser är oklara osv.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
SarB SarB skrev:
Det är trist och lite förvånande för mig att mäklare inte bättre ordnar och kontrollerar dessa frågor, många tar ju hjälp av mäklare just eftersom man själv saknar kunskapen. Lite off topic sådär, men jag har märkt att det är ett återkommande problem.
Mig förvånar det inte alls. Mäklare vill tjäna så mycket pengar som möjligt men samtidigt göra så lite arbete som möjligt och ta så lite ansvar som möjligt. Ett mycket mänskligt drag, tyvärr...
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
SarB
B b8q skrev:
Mig förvånar det inte alls. Mäklare vill tjäna så mycket pengar som möjligt men samtidigt göra så lite arbete som möjligt och ta så lite ansvar som möjligt. Ett mycket mänskligt drag, tyvärr...
Så är det säkert. Jag bara tänker att ens rykte och goodwill skulle bli bättre om man var mer hjälpsam, det är trots allt den största affär de flesta gör i sitt liv (vilket förvisso också innebär att man borde läsa på lite själv)
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.