Tänk teori:

Den effekt som en värmetransport innebär är direkt proportionell mot Arean på den effektiva växlareytan; temperaturskillnaden mellan det varma och kalla mediet och en konstant som är olika för olika ytor och material. Visst läcker säkert ackar en del energi, men vad gör det? Problem är det först om man inte vill ha någon värme där man har acken. Alltså gör den kloke bäst i att inte ha den på gräsmattan eller nergrävd.

Det känns som det är den obstinata sidan i Jungman som är i farten. Gör följande test: Hur mycket för varmt är det i det rum som man har acken i?

Tycker man att det viktigaste är att behålla värmen I systemet och inte i huset skall man även isolera elementena. :D

 
Skogsjonas skrev:
Tänk teori: Alltså gör den kloke bäst i att inte ha den på gräsmattan eller nergrävd.
Var inte så säker på detta. Jag har faktiskt även funderat på alternativet att ha en ackumulatortank av betong nedgrävd i gräsmattan, omgiven av 50-60 cm isolering. Varför ska man ha detta stora stålplåtsåbäke inomhus? Jag har ändå skippad alternativet, mest därför att jag inte vill förstöra vår gräsmatta och trädgård (läs: äktenskap) med att gräva en 3 x 5 m och drygt 3 m djup grop för en tank 4 - 6 m[sup]3[/sup].

Skämt åsido: Vattenfall har sedan 1970 byggt reaktorinneslutningar till våra kärnkraftverk, och där accepteras max 85 C för betong. Blir det varmare sägs betongens hållfasthet minska med tiden. Men jag ska ju inte ha någon atomreaktor i trädgården, utan en övertrycksfri behållare för vanligt varmvatten, med bara en enkel plåt som lock (och sedan isolering och jord ovan detta).

Så jag försöker få fram fakta om betongens åldringsbeständighet vid 100 C och säg 100 år. En sådan stor tryckfri ackumulatortank i betong skulle med fördel kunna grävas ner i backen. En betongtank har andra fördelar. Den kan byggas så stor och i olika "värmelagringssektioner" etc att optimal skiktning inte blir lika viktig (enligt teori),  expansionskärl behövs aldrig, för du bara fyller tanken, och låter ev expansionsvatten rinna ut. Sedan är tanken optimalt fylld (dvs 95-97% av höjden).

Allt vilar dock i avvaktan på ett svar från betongindustrin på den avgörande frågan om betongens egenskaper vid 100 C och 100 år. Projektet står eller faller på detta svar.   ;)

För det bästa vore ju om man bara kunde gräva ner allt och det sedan fungerade  problemfritt i 100 år
 
Skogsjonas skrev:
Tänk teori:
Problem är det först om man inte vill ha någon värme där man har acken. Alltså gör den kloke bäst i att inte ha den på gräsmattan eller nergrävd.
Självklart är den totala värmeförlusten proportionell till den yta där värmeöverföringen sker. Jag har inte påstått motsatsen. Om det är sommar (maj - september). Uteluftens temperatur kan vara 20 - 25°C. Då är det väl onödigt att brassa på med en bristfälligt isolerad ackumulatortank som gör att pannrummets temperatur blir 40 - 50°C. Har man dessutom solpaneler anslutna till ackumulatortanken, så blir det pannkaka av alltihop.
Det känns som det är den obstinata sidan i Jungman som är i farten. Gör följande test: Hur mycket för varmt är det i det rum som man har acken i?
Jag undrar vem som är obstinat?
Tycker man att det viktigaste är att behålla värmen I systemet och inte i huset skall man även isolera elementena. :D
Det finns ju avstängningsventiler också!?

 
Jo, det var ett bra argument. Att bolla tillbaka en fråga funkar i regel bra. Särskillt i sandlådan vad jag minns...

Jag håller med om att det är viktigare att isolera tanken om man har solpaneler än annars. Dessutom handlar det väl lite om hur om man har egen ved eller måste köpa den.

Jag skall installera en färdigisolerad ack och en oisolerad som jag fått tag på billigt. Det kommer att bli ett lyft jämfört med att ha panna med sönderfrusen vvberedare utan ack och med elvarmvattenberedare. Att isolera den oisolerade tanken extra med 400 mm är bland annat ur utrymmesskäl otänkbart. Dessutom vill jag ha värme i källaren...

Det finns sällan några sanningar och bara svart eller vitt. Att säga att det finns en enda optimal lösning för alla vedeldare i Sverige är att ljuga. Vad som däremot är sant är att vedeldning utan ackumulator bör undvikas. Det är det som är viktigast.

 
Skogsjonas skrev:
Det finns sällan några sanningar och bara svart eller vitt. Att säga att det finns en enda optimal lösning för alla vedeldare i Sverige är att ljuga. Vad som däremot är sant är att vedeldning utan ackumulator bör undvikas. Det är det som är viktigast.
Men alla bör också veta att dagens ackumulatorer rent ekonomiskt-tekniskt tycks stå på samma nivå som bilindustrin FÖRE T-Forden, dvs en primitiv outvecklad bransch, där innovatörer (förmodligen?) bidrar till att utvecklingen går framåt med ytterligare åtminstone ett par jättesteg från dagens primitiva nivå.

Jag kunde ingenting om ackumulatortankar för ett halvår sedan. På detta forum (efter en föreläsning av en av Sveriges främsta energiexperter) har jag lärt mig allt om ackumulatorer. så ett stort tack till Er alla, som svarat (eller tvingat mig söka egna svar på besvärliga frågor). "Branschens" egen reklam, trycksaker och tekniska specifikationer ger ingen som helst information om alternativet lågtryckstankar, trots att sådana med säkerhet (vågar jag numera påstå) blir billigare för större ackumulatortankar. Jag själv har inte ens funnit lågtrycksalternativet omnämnt i deras material. Om denna ekonomiska skiljelinje sedan går vid 1, 2 eller 3 m[sup]3[/sup] kan jag däremot ej säga.

När samtliga i en bransch agerar på detta sätt är något fel eller sjukt med branschen.
 
Eftersom jag är delaktig i att sälja ett koncept som bla bygger på större tankvolym än vanligt bör jag väl komma med lite tyckande också ;)

Om en person begär offert på vedpanneinstallation resulterar det i 99% av fallen i en onödigt liten ackumulatorvolym och låg effekt på pannan. Och det gäller även om kunden inte har satt ett pristak. Jag har full förståelse om man som kund inte har plats eller råd för en riktigt bra anläggning. Men att som bästa allternativ för ett medelstort äldre hus rekommendera en 30 kW panna med två 750 liters tankar är tjänstefel. Det är som att rekomendera en liten Golf till snickaren som vill ha en hantverkarbuss!

Det verkar som att det finns en skräck för att bygga lite större anläggningar. Sen hittar man på passande argument utan någon som helst fakta. Jag får höra saker som:

- Det kommer att gå åt jättemycket ved att värma en så stor tank. (Men det är ju det som är meningen, man vill ju lagra mycket energi)

- En så stor tank ger jättestora förluster. (Inte i närheten av 2st färdigisolerade 750 liters)

Vi använder oss däremot inte av lågtryckstankar (även om jag byggt sådan) utan istället en stor tank som klarar 1,5 bar. Anledningen är att det är en komersiell produkt och systemet måste kunna fungera trots lobotomerade användare och klara en service av en okunnig VVS:are. Priset för ett färdigt system påverkas inte så mycket. Pular man själv finns det däremot alla möjligheter att hitta tankar billigt.

Sen är det helt otroligt att medel-VVS:aren inte klarar att skruva ihop en standardanläggning bestående av ett par små-tankar och en vedpanna och få det att funka till 100%...
 
Håller med Matss

Frågar man en ved eldare så säger nästan alla att dom skulle vilja ha mer acktanks volym.. Deta gäller även mig.
Jag hade inte instalerat min anläggning igen om man säger så....
 
Andreas_Hansson skrev:
Håller med  Matss

Frågar man en ved eldare så säger nästan alla att dom skulle vilja ha mer acktanks volym.. Deta gäller även mig.
Jag hade inte instalerat min anläggning igen om man säger så....

Sen finns det ju nåra som ljuger ;)
 
Andreas_Hansson skrev:
Frågar man en ved eldare så säger nästan alla att dom skulle vilja ha mer acktanks volym..
Finns dom som ångrar att dom tog för liten panna sett till acktanks volymen oxå.. ;)

Har en kompis som verkligen ångrar att han bara tog en Ctc v35 till sin 2500 liters tank som står i garaget som i sin tur är ansluten till en 500 l tank i huset.. Han har tempmätare i huset så han ser då han måste ut o elda men tycker det är mindre skoj att måsta gå ut o lägga på flera ggr nu då det är kallt..

Så systemet (panna/tank) bör nog vara hyfsat dimensionerade efter varan o även till husets förbrukning, Något större tank än vad pannan kan ladda bör man ju ha men inga fantasi storlekar iaf..
 
2an skrev:
Finns dom som ångrar att dom tog för liten panna sett till acktanks volymen oxå.. ;)

Har en kompis som verkligen ångrar att han bara tog en Ctc v35 till sin 2500 liters tank som står i garaget som i sin tur är ansluten till en 500 l tank i huset.. Han har tempmätare i huset så han ser då han måste ut o elda men tycker det är mindre skoj att måsta gå ut o lägga på flera ggr nu då det är kallt..

Så systemet (panna/tank) bör nog vara hyfsat dimensionerade efter varan o även till husets förbrukning, Något större tank än vad pannan kan ladda bör man ju ha men inga fantasi storlekar iaf..
Så länge skiktning mm fungerar och man inte har något stort värmeläckage är inte 2500 liter någon stor volym för någon panna. Och det går precis lika bra att elda en brasa som om man haft 1000 liter, däremot går det att elda en till om man vill med 2500 liter. Så skyll inte på tankstorleken i det här fallet.

Det är samma sak när man rekomenderar att ha bara en tank inkopplad sommartid. Det är ju fel på anläggningen om tanken kallnar för fort, inte tankstorleken.
 
Ja, jag är då helnöjd med både effektval på pannan och storlek på ackar! 10 mars har jag öppet hus i mitt pannrum, kommunen arrangerar. Bor ni i trakten är ni välkomna!
 
Matss skrev:
Så länge skiktning mm fungerar och man inte har något stort värmeläckage är inte 2500 liter någon stor volym för någon panna. Och det går precis lika bra att elda en brasa som om man haft 1000 liter, däremot går det att elda en till om man vill med 2500 liter. Så skyll inte på tankstorleken i det här fallet.

Det är samma sak när man rekomenderar att ha bara en tank inkopplad sommartid. Det är ju fel på anläggningen om tanken kallnar för fort, inte tankstorleken.
Visst kan det va kul att springa 3 ggr ut till garaget då det är 26° kallt som vi haft nu men det tycker då inte min kompis iaf.. ::)
Han sa ikväll då jag pratade med han att hade i morse vid 9 tänt pannan o väntat in glödbädden för att sen ladda fullt, Sen va han ut 11:30 o laddade pannan full igen för att gå ut 3:e gången kl 3 för att ladda pannan full igen..

Han har inga problem med skiktningen, Den är mycket bra men då det inte är allt för skoj kanske att spring ut o ladda pannan hade det ju inte varit fel med en dubbelt så stor panna, Eller som han sa "250 liters eldstad hade varit lagom" då hade man laddat fullt i tankarna med en fyllning.. :cool:
 
Han borde haft en större ack och en 250L eldstad :)
250 *18 = 4500L slänger man i ett ilägg till så kan ju tanken vara 9000L.
 
Andreas_Hansson skrev:
Han borde haft en större ack och en 250L eldstad  :)
250 *18 = 4500L slänger man i ett ilägg till så kan ju tanken vara 9000L.
Nja de där med 18 ggr större tycker han bara är skit, Det går typ 1 liter ved för att värma 1 liter vatten 50° säger han iaf.. Det går 2,5-3 fulla v35 för att ladda 3000 liter acktank´då det knappt tas ut nån värme..

På sommaren är det ju bara att använda insidan o lägga i mindre "man eldar ju med känsla när man vet vad man har för grejer"

Men helt klart så hade han rymmt en 9 m3 tank om det hade varit så men nu stod tanken/tankarna där så han köpte bara en ny panna, Laddomat, Exp.kärl efter som det där rådet om 18 ggr eldstads volymen gick han på..
Dom flesta sa att det bara är bra då han borde ha 1900 l till v35 som har 105 liters eldstad med lite extra liter, Men han fick ju bra pris (25500:) för 3 år sedan o nu ficka han en ny på goodwill från ctc..
 
Skogsjonas skrev:
Tänk teori:
Det känns som det är den obstinata sidan i Jungman som är i farten. Gör följande test: Hur mycket för varmt är det i det rum som man har acken i?
OBS! Detta är inte fel forum! Jag ställer frågan: Varför gäller inte råden nedan oss vedeldare? Svara gärna med argument som grundar sig på teknologi och fysik. Argument som "Vad tycker du?" eller "en 500 liters tank är vacker" betraktas inte som seriösa. Man kan ju också läsa om stackare som argumenterar att: "Hur skall vi få plats med en ackumulator när det står en oljtank i pannrummet som tar all plats".

Boverkets råd nedan.

Sju goda råd som får din solvärmeanläggning att fungera bättre!
Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut (SP) har undersökt hur solvärmeanläggningarna fungerar i 60 villor som fått statliga bidrag från Boverket för installation av sådana anläggningar. Undersökningen visar att anläggningarna i stort sett fungerar bra men att man med enkla medel kan ta tillvara solenergin ännu bättre och därmed få en lönsammare solvärmeanläggning.

Här följer sju goda råd som får din solvärmeanläggning att fungera bättre.
1. Isolera rör och tankar noga
Använd isoleringsmaterial som tål upp till 150 grader Celsius. Utomhus måste isoleringen klara mångårig solbelysning och förbli torr.

2. Isolera givarna till regleringsautomatiken mycket noga
Se till att givarna sitter så nära tankens bottenuttag respektive solfångarens utlopp som möjligt. Monteringsdelarna måste klara minst 150 grader Celsius. Använd värmeledningspasta vid montering av givarna och isolera väl.

3. Ställ höga krav på material och komponenter
Höga temperaturer kan uppträda i systemet. Använd till exempel inte PEX-rör i kombination med högeffektiva solfångare (solfångare som ger mer än 300 kWh/m2 och år vid 50 graders medeltemperatur) eftersom dessa inte klarar höga temperaturer. För välisolerade solfångarkonstruktioner kan man förvänta sig temperaturer på cirka 150 grader Celsius på solfångarens anslutningar.

4. Undvik skugga på solfångaren
Se till att solfångaren inte skuggas av träd, takkupor, skorsten och TV-antenn (fåglar och deras spillning brukar smutsa ner mycket).

5. Driftsinstruktion och garanti
Du ska alltid kräva monterings-, drifts- och skötselinstruktioner av din leverantör. När det gäller installationer och köp av solvärmeanläggning gäller konsumenttjänstlagen respektive konsumentköplagen.

6. Montera avluftaren på högsta punkten
Montera manuella avluftare på systemets högsta punkt så att det går att avlufta systemet.

7. Montera in kontrollinstrument
Se till att det finns någon typ av enklare mät- och kontrollinstrument i anläggningen, till exempel drifttidsmätare på pumpen, flödesindikator eller termometrar på fram- och returledning. Då kan du kontrollera att och hur anläggningen fungerar. Det enklaste sättet att kontrollera anläggningens funktion är annars att stänga av tillsatsvärmen under ett par fina sommardagar. Du ska ändå få rikligt med varmvatten om solvärmedelen fungerar som den ska.

Det var Boverkets obstinata sida!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.