W
Hej på er. jag håller på med att bygga ett duschrum "fristående" och har funderingar kring hur fukten rör sig genom väggarna och taket? någon som läst något från proffessorer?
 
Vattenångan eftersträvar balans, så den rör sig från högre ångtryck till lägre. Vanligtvis innebär det inifrån och ut, så man brukar sätta ett tätt skikt längs in.
 
W
Nu var det inte riktigt det jag frågade. Hur mkt av fukten går igenom väggen? om jag har RF inne på ca 40%, hur stor del av den går igenom väggen dvs hur många % av inne fukten kan man förväta sig har gått igeniom väggen
 
Det beror på temperaturen och fuktigheten ute och rummets volym kontra omslutningsarean och dess konstruktion. Rent krasst kommer det att stabilisera sig kring samma absoluta fuktighet inne/ute efter en viss tid, men sen kan man inte säga att all överskottsfukt inifrån har gått genom väggen eller taket. Det finns väl någon form av ventilation? Hur är väggar, golv och tak konstruerade?
 
En fråga som inte kan besvaras.
Exempel... Är det högre fuktighet i väggen så torkar den lite och fuktigheten i rummet ökar.
 
W
det blir nog sj-drag skulle jag tippa på . vad kommer att stabilisera sig? fukten genom väggen eler?
 
W
Om nu väggen torkar så varför blir det då mögel i så många badrum?
 
W wunder skrev:
vad kommer att stabilisera sig?
Den absoluta luftfuktigheten kommer att stabilisera sig. Men en avsolut majoritet av fukten kommer att följa med
ventilationsluften ut såvida inte väggarna är gjorda av ett lager papp.
 
W wunder skrev:
Om nu väggen torkar så varför blir det då mögel i så många badrum?
Vanligtvis på grund av bristande ventilation. Sommartid är uteluften ganska fuktig och självdragsventilationen funkar dåligt med liten temperaturskillnad inne/ute.
 
W
useless useless skrev:
Det beror på temperaturen och fuktigheten ute och rummets volym kontra omslutningsarean och dess konstruktion. Rent krasst kommer det att stabilisera sig kring samma absoluta fuktighet inne/ute efter en viss tid, men sen kan man inte säga att all överskottsfukt inifrån har gått genom väggen eller taket. Det finns väl någon form av ventilation? Hur är väggar, golv och tak konstruerade?
Alla väggar, golv och tak kommer att vara av 1/6 och inga gummi eller ångspärrar utan bara öppet fuktmembran som andas (sväller och blir vatten tätt när det blir fuktigt) sen öppnar det sig när det är tort "Gor-tex" för hus
 
W
useless useless skrev:
Vanligtvis på grund av bristande ventilation. Sommartid är uteluften ganska fuktig och självdragsventilationen funkar dåligt med liten temperaturskillnad inne/ute.
Svar nedan för ditt inlägg. Gor-tex för hus
 
Det blir säkert bra. Men ska det användas regelbundet för varma duschar och bad så skulle jag ha satt in någon form av mekanisk ventilation. T ex en fuktstyrd kanalfläkt.
 
W
finns dom för solenergi?
 
W wunder skrev:
Svar nedan för ditt inlägg. Gor-tex för hus
Varför inte köra med ett riktigt tätskikt/fuktspärr? Är det ett rum i ett befintligt hus?
 
W
För det är dyrt, onödigt om det finns biligare lösningar med en bättre funktion och bättre miljö värden så är det att föredra för mig. Ett annat problem är att om tätt skitet på något sätt blir skadat måste man enl säkervatten bytta hela tättskitet och det är = riva allt och göra om
 
  • Gilla
Sonny.hif
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.