S
Hantverkare kommer sluta med jobb åt privatpersoner om detta får fortsätta. Så oerhört glad att vi inte har privatkunder lämgre :D
 
Ja det är ju alltid besvärligt när en kund vill ha det som beställts...
Sedan kan man ju fundera på varför en elektriker inte har koll på vilka IP klasser som gäller i ett badrum.
 
  • Gilla
bHANS och 8 till
  • Laddar…
Jag försöker förstå varför man skulle vilja kräva IPX5 i ett badrum. Jag kanske har läst i fel dokument, men vad jag förstår så finns det kravet bara i zon 1 och 2 om installationen kommer utsättas för vattenbesprutning? Har man satt eluttag i duschen, eller vad är det frågan om där?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Hmm, krav på andra siffran 5 finns väl inte alls i badrum... Tror jag... så det verkar ju lite märkligt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
S
R Ring skrev:
Ja det är ju alltid besvärligt när en kund vill ha det som beställts...
Sedan kan man ju fundera på varför en elektriker inte har koll på vilka IP klasser som gäller i ett badrum.
och du vet att kunden beställt IP x5? Det är en märklig tolkning av texten isåfall.
 
S SueCia skrev:
och du vet att kunden beställt IP x5? Det är en märklig tolkning av texten isåfall.
Som sagt, lite märkligt med IPx5....
 
Det kan ju vara ett väldigt litet badrum? Ett ellutag vid tex handfat kan ju även sitta nära duschen? Man får väl nånstans förmoda att att ARN som haft tillgång till ritningar/bilder kunnat göra en mer korrekt bedömning, jag har tex själv en badrumsspegel med belysning som är precis på gränsen i vårat badrum, tror lampan sitter ca 65cm från badkarskanten, i ett mindre badrum hade behov av IPX5 funnits om man ska följa reglerna korrekt.

I övrigt tycker jag det verkar konstigt att man haft förspårade skivor till en elvärmekabel ? Har aldrig sett den varianten, dom lägger väl på frihand i ett nät eller med en limpistol ?
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
S SueCia skrev:
Hantverkare kommer sluta med jobb åt privatpersoner om detta får fortsätta. Så oerhört glad att vi inte har privatkunder lämgre :D
Jag gissar at dina privatkunder är lika glada som du med en sådan inställning! Låt proffsen sköta det där och håll dig till byggen.
 
  • Gilla
TreeView och 4 till
  • Laddar…
S
Skumpe Skumpe skrev:
Jag gissar at dina privatkunder är lika glada som du med en sådan inställning! Låt proffsen sköta det där och håll dig till byggen.
Har aldrig haft en missnöjd kund, och med din attityd så kan jag lova att jag är proffsigare än dig :). Jag är inte på byggen heller, så håll dig där du.
 
S SueCia skrev:
Har aldrig haft en missnöjd kund, och med din attityd så kan jag lova att jag är proffsigare än dig :). Jag är inte på byggen heller, så håll dig där du.
Med den inställningen till att kunden inte har rätt till vad den beställer, så skulle jag inte anlita dig .
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
S
P Peternow skrev:
Med den inställningen till att kunden inte har rätt till vad den beställer, så skulle jag inte anlita dig .
De har rätt till det de har beställt, men jag är tveksam till att de beställt det de tvistar om i detta fallet, som i så många andra fall.

Man kan inte beställa ett elcentralbyte och sen komma och gnälla på att inte all FK blev utbytt bara för att man trodde att det skulle göra det t.ex.
 
L Liljeros skrev:
I övrigt tycker jag det verkar konstigt att man haft förspårade skivor till en elvärmekabel ? Har aldrig sett den varianten, dom lägger väl på frihand i ett nät eller med en limpistol ?
Troligtvis ligger det isolerskivor på golvet som även fördelar värmen bättre och som påstås spara in på uppvärmningen med ca 20-30%
Jag har inte sett några uppgifter om vad golvet består av eller hur bra isolerat golvet är kanske det funnits behov av isolerskivor för golvvärme.
 
Redigerat:
F fixarpelle skrev:
Troligtvis ligger det isolerskivor på golvet som även fördelar värmen bättre och som påstås spara in på uppvärmningen med ca 20-30%
Jag har inte sett några uppgifter om vad golvet består av eller hur bra isolerat golvet är kanske det funnits behov av isolerskivor för golvvärme.
kör man verkligen detta i badrum ?
 
S SueCia skrev:
De har rätt till det de har beställt, men jag är tveksam till att de beställt det de tvistar om i detta fallet, som i så många andra fall.

Man kan inte beställa ett elcentralbyte och sen komma och gnälla på att inte all FK blev utbytt bara för att man trodde att det skulle göra det t.ex.
För elektrikern är det självklart att FK inte skall bytas.
Men för husägaren kanske tycker att det skall ingå.

Har man då inte skrivit vad som ingår och inte så är det upplagt för missförstånd.
Med lite kunskap så borde ju husägaren förstått utifrån priset att det inte ingick någon ny kabeldragning.
Så därför måste avtal med någon med dålig kunskap vara tydliga eftersom allt inte är självklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.